Trend A baleseti gócpontok előrejelzésére alkalmas eszközt fejleszt a Ford

A baleseti gócpontok előrejelzésére alkalmas eszközt fejleszt a Ford

autopro.hu/V.M. | 2020.08.29 08:22

A baleseti gócpontok előrejelzésére alkalmas eszközt fejleszt a Ford

Fotó: Ford Media Center

Egy, a Ford által vezetett brit konzorcium egy olyan közlekedésbiztonsági megoldást fejleszt, ami az út menti szenzorokból és a járművekből érkezett adatokat használva képes megjósolni, hogy nagy valószínűséggel hol fognak balesetek bekövetkezni.

Hirdetés

Évente körülbelül 1,3 millió ember veszti életét közúti balesetekben, ami azt jelenti, hogy a közúti szerencsétlenségek számítanak a nyolcadik leggyakoribb haláloknak.

Az Adatalapú Közlekedésbiztonsági Eszköz az összekapcsolt járművekből és az út menti szenzorokból érkező adatok, valamint a helyi hatóságok adatbázisainak együttes használatával képes lesz megállapítani, hogy hol és miért alakulnak ki balesetveszélyes helyek, ami alapján a hatóságok megelőző intézkedéseket eszközölhetnek majd.

A Ford olyan partnerekkel dolgozik együtt, mint az Oxfordshire Megyei Tanácsa, a közúthálózati infrastruktúra működtetéséhez mesterséges intelligencián alapuló rendszereket szállító Vivacity Labs és a Loughborough Egyetem Közlekedésbiztonsági Kutatóközpontja. A projekt támogatásban részesül az Egyesült Királyság innovációs alapjából.

Óriási adatmennyiséget kell majd feldolgozni

Az idén augusztusban induló 18 hónap hosszúságú projekt keretében összesen 700 személyautót és haszongépjárművet fognak összeköttetést lehetővé tevő telematikai eszközökkel ellátni Londonban, illetve Oxfordshire megyében. A járművektől olyan adatokat fognak gyűjteni, mint például a fék- és gázpedálok használata vagy a kormányszög.

A Vivacity Labs további 25 okos szenzort fog telepíteni Oxfordshire megyében, százra növelve azok számát. Ezek az érzékelők gépi tanulás segítségével felismerik a baleset közeli helyzeteket, emellett képesek elemezni a biciklisek és a gyalogosok mozgását, csakúgy ahogy az adattovábbításra nem képes járművekét is.

A járművekből gyűjtött adatokat a Loughborough Egyetem Közlekedésbiztonsági Kutatóközpont és a Ford munkatársai fogják kielemezni, míg Oxfordshire Megyei Tanácsa azt fogja megvizsgálni, hogy a helyi hatóságok által nyújtott adatok hogyan kombinálhatóak a balesetmegelőzést lehetővé tevő megoldással. A projekt végső célja, hogy az eszközt olyan szintre fejlesszék, ami már kereskedelmi forgalomba hozható. A konzorcium tagjai továbbá fel kívánják tárni, hogy milyen egyéb felhasználási lehetőségei vannak a megelőzést segítő közlekedésbiztonsági információknak.

Van mire építeni

Az új projekt kettő korábbi, sikeresen zárult londoni tesztprogramot követ, amik során a Ford elemzői és adattudósai több mint egymillió mérföldnyi, összekapcsolt járművekből származó adatot vizsgáltak meg, az eredmények alapján pedig értékes tanácsokkal szolgáltak a helyi hatóságoknak.

A tanácsok között szerepelt a közlekedési lámpák kamerákkal való ellátása, a piroson áthajtástól eltántorítás érdekében, a növényzet megvágása a táblák jobb láthatóságáért, az úttest újraburkolása, valamint a kereszteződések felfestéseinek módosítása is.

A Ford Németországban a kölni, Spanyolországban pedig a valenciai hatóságokkal is együtt dolgozik, hogy új lehetőségeket találjanak a járművekből és a közlekedési infrastruktúrából származó adatok hasznosítására.

Kiemelt Partnereink