Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Érkezik a csomagolóanyagok új korszaka
2024.05.18 12:20Mi történik, ha a repülőgépen megszűnik az áramellátás?
2024.05.18 08:18Díjazták a Hankook Tire elektromos buszokhoz készült gumiabroncsait
2024.05.18 04:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Szuperkönnyű motort fejlesztettek a győri mérnökhallgatók
December 4-én mutatta be a Széchenyi István Egyetem motorfejlesztő csapata az általuk kifejlesztett erőforrás harmadik generációját. Nagy előrelépés ez a SZEngine számára, hiszen ezzel a motorral már afféle beszállítóként tudnak jelen lenni a formulaautó-építő versenyeken.
A SZEngine célja olyan versenymotor kifejlesztése, legyártása és folyamatos továbbfejlesztése, mely a Formula Student (FS) versenysorozat számára alkalmas. Az FS csapatok ugyanis kereskedelmi forgalomból szerzik be motorjaikat, de azok a szabályok korlátozásai miatt csak komolyabb átalakítások után válnak számukra használhatóvá. Az átalakítások és a kötelező fojtások miatt ezek a motorok túlsúlyosak, a sorozatban nem ideálisak. A győri egyetem hallgatói ezeknek a csapatoknak kínálnak alternatívát.
– A harmadik generációs motorunk versenyérett konstrukció. Mi a többi csapat számára nem ellenfél vagyunk, hanem partnerek, hiszen közös a célunk. Az előzőhöz képest a harmadik generációnak két kilogrammal csökkent a tömege, ráadásul ebbe már egy négysebességes váltót is építettünk. 510 ccm, 55-60 lóerő 52 Nm nyomaték mellett – foglalta össze a motor paramétereit a csapat egyik konstrukciós vezetője, Sass Péter. – A 2016-os szezonban terveink között szerepel, hogy egy Formula Student csapat a mi motorunkkal álljon rajthoz a versenyeken.
A SZEngine évről évre új generációs erőforrással áll elő, s ez bizony feszített munkatempóval jár az egyetemi tanulmányok mellett. A körülményeket nehezítette, hogy idén szinte teljesen új gárdával dolgoznak.
Nézze meg a helyszínen készült képeket! |
– Nagy átalakuláson esett át a csapat, az alapítótagok idén mentek el. Így az egyik legfontosabb feladatunk az volt, hogy az újak beépüljenek, és nem utolsó sorban újabb szponzorokat szerezzenek – mondta el a csapat kapitánya, Borsi Fanni, hozzátéve, hogy ez utóbbihoz jó alkalmat adott a háromnapos hallgatói verseny, a Techtogether, ahol olyan cégekkel is találkoztak, melyekkel korábban nem sikerült. – A rendezvény után áttanulmányoztuk, mely vállalatokat lenne érdemes felkeresni. A kapcsolat elindult, de a motor utolsó hajrája miatt jövő év elejére tolódik a cégekkel való második találkozás.
A fejlesztési munkát teljes mértékben a csapat tagjai végzik, a szponzorok az alkatrészek legyártásában nyújtanak segítséget, s lehetőséget adnak gyakornoki munkára is. A csapat főtámogatója továbbra is az Audi Hungaria Motor Kft.
– A motor fejlesztése az Audi Hungaria Belsőégésű Motorok Tanszéken történik: szakmai inputokat kapunk, de a fejlesztésben nem vesznek részt külsősök – mondta el Sass Péter. – Az új motorral már elértük azt, hogy láthatjuk a pályán versenyezni, szurkolhatunk, ez egészen biztosan nagy löketet fog adni. Szeretnénk látni a működését a tesztautónkban és a saját fejlesztésű fékpadon. A tesztek és az esetleges javítások eltartanak jövő márciusig.
Az említett nagy löket kell is, mert ugyan bemutatták a harmadik generációt, hátra nem dőlhetnek, mert már a negyedik generáció fejlesztése is zajlik.
– Eljutottunk oda, hogy elég kapacitásunk van arra, hogy a csapat egy része fejlessze a következő generációt, egy másik tesztelje a harmadikat, és továbbra is lesznek olyanok, akik a szponzorációval kapcsolatos feladatokat viszik – vette át a szót Borsi Fanni.