Techtogether Sorozatgyártásra készül az egyetemi motorfejlesztő csapat

Sorozatgyártásra készül az egyetemi motorfejlesztő csapat

Pardavi Mariann | 2013.12.17 10:23

Sorozatgyártásra készül az egyetemi motorfejlesztő csapat

November 28-án mutatta be a győri Széchenyi István Egyetem hallgatókból álló motorfejlesztő csapata az általuk megalkotott erőforrás második generációs modelljét. Varga Tihamér csapatvezetővel, MSc hallgatóval arról beszélgettünk, hogyan jutottak el idáig.

Hirdetés

A motor a Formula Student versenysorozatra optimalizált erőforrás. Miért van szükség speciális motorokra?
A csapatok kereskedelmi forgalomból szerzik be motorjaikat, ezek azonban a szabályok korlátozásai miatt csak komolyabb átalakítások után válnak igazán használhatóvá. Az átalakítások, kötelező fojtások miatt ezek az erőforrások túlsúlyosak, a sorozatban nem ideálisak. A többi csapattal ellentétben a SZEngine célja egy versenymotor kifejlesztése, legyártása és folyamatos továbbfejlesztése. Európában mi vagyunk az első hallgatói csoport, amelynek tagjai teljesen egyedi, a Formula Student versenyszámaira optimalizált motort tervezünk és építünk. A versenyszabályzatban kiírt fojtások miatt húsz-harminc lóerőt is veszítenek az erőforrások, ugyanakkor pedig a tömegük változatlan marad. Mi erre a problémára kínálunk megoldást.

Varga Tihamér a győri Széchenyi István Egyetem motorfejlesztő csapata által megalkotott erőforrással

Milyen szempontok szerint fejlesztettétek az erőforrást? Mire kellett ügyelnetek?
A munka során több mint kilencven alkatrészt érintett a változás: ez rengeteg tervezéssel és megbeszéléssel járt. Elsősorban arra figyeltünk, hogy megbízhatóbb és szerelhetőbb legyen. Ez utóbbi nemcsak számunkra hasznos a tervezés/átalakítás során, hanem a verseny alatt is jól jön a csapatoknak. Figyeltünk továbbá a tömegre is: az elődjénél hat kilogrammal lett könnyebb, így már csak huszonhat kilogrammos erőforrásról beszélhetünk.

A SZEngine olyan szóalkotás, mely egyaránt utal a Széchenyi István Egyetem hivatalosan használt rövidítésére (SZE) és az erőforrás angol megfelelőjére (engine).

Csaknem egy évvel ezelőtt mutattátok be a szakmának a motor első generációját, s akkor az az ígéret hangzott el, hogy hamarosan megalkotjátok annak második változatát. Ezt be is tartottátok. Min dolgozott a csapat az elmúlt egy évben?
Az első generáción négy éven keresztül dolgozott a csapat. Tudni kell, hogy a tervezés és az alkatrészek legyártása is a mi kezünkben összpontosul. Azért is a csapat tagjai felelnek, hogy megbeszéljék, beütemezzék a gyártást a SZEngine mögött álló cégekkel. Eleinte nem volt egyszerű. Az ígéret egyben cél is volt számunkra. Tavalyelőtt alkatrészeket mutattunk be, tavaly pedig a kész motort. Terveink szerint évente jelentkezünk, magunkkal szemben támasztott követelmény ez.

A SZEngine csapat

Az ütemezés szerint mivel készültök jövőre?
A harmadik generáció fejlesztése és legyártása a célunk. Továbbá szeretnénk legalább egy FS csapat számára motort biztosítani, megkezdve ezzel a hosszú távú célunkat: beszállítóként jelen lenni a Formula Studentben.

A gönyűi kikötőben augusztusban rendezték a Formula Student magyarországi versenyét. Milyen tapasztalatokat szereztetek, és ezek fényében hogyan változattatatok a második generáción?
A Formula Student Hungary remek visszacsatolás volt számunkra, hiszen alkalmunk volt beszélni a csapatokkal. Azt szűrtük le ezekből a beszélgetésekből, hogy jó úton járunk, és van igény a motorunkra. Jövőre is ott leszünk a versenyen, ám egyelőre még nem publikálható, hogy pontosan mivel készülünk. Az FSH-n szerzett tapasztalatok fényében dolgozunk a harmadik generáción, amely már alkalmas lesz arra, hogy a csapatok használni tudják. A tervek szerint ebből a modellből akár hat-nyolc darabot is le kell majd gyártatnunk a csapatok megrendelésére. Kis szériában, de sorozatgyártásra készülünk.

Lényegében beszállítóként vagytok jelen a Formula-versenyeken. Gondolkoztatok már azon, hogy versenyzőként is beszálljatok?
Egész biztosan jó érzés lenne, ha az általunk készült motor a mi autónkkal szakítaná át a célszalagot. Az egyetemen nemrég alakult járműves csapat, így már megfelelő tudás áll rendelkezésre ahhoz, hogy akár ez is megvalósuljon. Már születtek is ezzel kapcsolatos ötletek. Jó referencia lenne, az biztos.

Sorozatgyártásra készül a győri egyetem motorfejlesztő csapata
Kattintson a képre további fotók megtekintéséhez!

A csapat logója hármas egységet szimbolizál: utal egyrészt a hallgatói csoportra, az egyetemre, és az iparra. Hogy néz ki az egyensúly a mindennapi munka során?
A tervezés, a fejlesztés, a partnerekkel való kapcsolattartás mind-mind a hallgatók feladata. Ugyanakkor pedig az oktatók tudása és tapasztalata nagy segítség a számunkra, hiszen bármikor fordulhatunk hozzájuk segítségért. A csapat legnagyobb támogatója az Audi Hungaria. A vállalat azonban – a nem elhanyagolható – anyagi hozzájárulás mellett rengeteg szakmai segítséget ad számunkra. Csak egy példa: a Audi Hungaria szimulációs részlegének elég csak szólni, hogy segítségre van szükségünk, és azonnal rendelkezésünkre állnak. Felbecsülhetetlen háttér van mögöttünk!

Ha már a hátteret említed. Nemrégiben köszönt le az Széchenyi István Egyetem éléről Szekeres Tamás, és ült a székébe Földesi Péter. Éreztetek-e ebből bármiféle változást?
Az első generáció bemutatóján Szekeres Tamás tartott beszédet, a második eseményen pedig Földesi rektor – ez tökéletesen mutatja az elhivatottságukat a csapat iránt. A november végi motorbemutatóra is mindketten hivatalosak voltak.

A Formula Student versenysorozat célja, hogy a résztvevő csapatok megtervezzenek és létrehozzanak egy autót, majd versenyezzenek vele. Úgy kell szervezniük a gyártási folyamatot, mintha valódi cég alkalmazottai lennének: elengedhetetlen, hogy valósághű gazdasági, technikai csapathátteret hozzanak létre. A versenyre kizárólag a felsőoktatásban tanuló hallgatók nevezhetnek.

A változásokról szólva: egy egyetemi csapat életében a – közhellyel élve – csak a változás állandó. Hogyan hidaljátok át, hogy a csapat felosztása szeptembertől szeptemberre változik?
Körülbelül harmincan alkotjuk a csapatot, így már csak azért is fontos szerepe van a dokumentációnak, hogy az egyes információknak nyoma legyen. Az pedig különösen fontos, hogy az egyes folyamatokat ne kelljen évről évre a nulláról kezdeni.

Pár adat a második generációs erőforrásról:

  • 1 hengeres 500 ccm-es
  • 4 ütemű 4 szelepes
  • DOHC vezérlésű
  • 26 kg tömegű

Csapatvezetőként mi a feladatod?
Két részből áll a SZEngine: a tervezés és a menedzsment alkotja a csapatot. Előbbiben mérnökök vannak, míg az utóbbi minden olyan tevékenységet lefed, ami nem műszaki jellegű. Például ők foglalkoztak a motorbemutató megszervezésével. A feladatom, hogy vezessem a megbeszéléseket, tájékoztassam az egyetemet és a velünk kapcsolatba álló vállalatokat az aktuális folyamatokról, tárgyaljak az esedékes gyártási fázisokról. A SZEngine nemcsak egy hallgatói csoport, mi barátok vagyunk – és egy kicsit megszállottak is. A keménymag a Belső Égésű Motorok Tanszéken él. Nem egyszer fordult elő, hogy szombat este arra jártam, és égett a villany, dolgoztak bent.

Mit gondolsz, van-e jövője a SZEngine erőforrásának a Formula versenyeken túl?
Elképzelhetőnek tartom, hogy egy későbbi, továbbfejlesztett változat a piacon is megállná a helyét.

Kiemelt Partnereink