Techtogether Már készülnek a kecskemétiek: háromezer kilométer napenergiával

Már készülnek a kecskemétiek: háromezer kilométer napenergiával

Pardavi Mariann | 2015.01.08 09:07

Már készülnek a kecskemétiek: háromezer kilométer napenergiával

A Kecskeméti Főiskola egyik hallgatói csapata, a Megameter nevet szerzett magának az energiahatékony járművek versenyén: ők voltak, akik egy liter üzemanyaggal több mint háromezer kilométert tettek meg. A sikereken felbuzdulva új kihívások elé fordultak, ezúttal a napenergiával kísérleteznek. Kutasi Zoltán csapatkapitány nevében Diósy Miklós számolt be a részletekről, aki a MegaLux egyik áramlástannal és végeselem-szimulációval foglalkozó csapattagja.

Hirdetés

Mi áll a fejlesztés fókuszában?
Olyan napelemes járművet szeretnénk megépíteni, amelynek részegységei tökéletesen és megbízhatóan működnek együtt. A célunk, hogy Magyarországról elsőként probléma nélkül végig tudjunk menni a napelemes autók világversenyén, a rangos, 3000 kilométer hosszú World Solar Challenge 2015-ön.

A napenergiával foglalkozó MegaLux csapatot a Megameter tagjai alapították. Az autopro.hu olvasói számára ismerős lehet a Megameter csapat: a november elején megrendezett Techtogether mérnökhallgatói verseny egyik részvevőjeként korábban már írtunk a munkájukról. (Képünkön a Megameter.)

Miért választottátok a napenergiát?
Korábban energiatakarékos világversenyeken – többek között az Eco-Marathonon – indultunk a Megameter csapattal, kiváló eredményeket elérve. Legjobb eredményünkkel – 3082 km/l – a világon a második legkevesebbet fogyasztó benzines járműve címet nyertük el. Ennek köszönhetően a munkánk középpontjában mindig is a környezettudatos és energiahatékony szemlélet állt. Amikor tudomást szereztünk a World Solar Challenge-ről, azonnal tudtuk, hogy ez a következő megvalósítandó célunk. Részt venni ilyen rangos versenyen, ráadásul elsőként Magyarországról több mint megtisztelő lenne, így szorgalmasan dolgozunk, hogy kiérdemeljük ezt. Nem utolsó sorban részt kívánunk venni az emberiség fosszilis energiahordozóitól való függésének enyhítésén azáltal, hogy munkánkkal az alternatív energiák felhasználásának tapasztalatait bővítjük.

A napenergiával meghajtott jármű áramlástani szimulációja

Hol tart jelenleg a fejlesztés?
Nagyon szoros határidőkkel dolgozunk, illetve a hallgató csapattagok vizsga- és tanulási időszakaival is számolnunk kell. Ennek ellenére a fejlesztések jól haladnak. Többek között a burkolat felületmodellezése és ennek optimalizálására elvégzett numerikus áramlástani szimulációk már lefutottak. Az így megkapott forma alapján a monocoque ősmagját is kimartuk már. Nagyon sok időt vett igénybe az ősmag felületének tökéletesítése, csiszolása, de már ez is készen van. Jelenleg is futó projektek a napelemekkel kapcsolatos vizsgálatok, tesztek, elektronikus vezérlés fejlesztése és a felfüggesztés- és kormánygeometria számításai, szimulációi.

Kik alkotják az új csapatot? Van átfedés a Megameter és a MegaLux között?
Elsősorban a Megameter csapat tagjai alkotják az új csapat gerincét is - megtartva fejlesztői tevékenységüket a Megameter csapatban is. Temészetesen számos új csapattag is kapcsolódott ehhez az új projekthez. A tagok elsősorban a Kecskeméti Főiskola hallgatói közül kerülnek ki, különféle szakokról: vannak többek között járműmérnökök, gépészmérnökök és műszaki informatikusok is. Fontos megjegyezni, hogy a csapat munkáját nagyban segíti több, a főiskolán oktató tanár, tanszéki mérnök. Így összesen körülbelül tíz állandó csapattag dolgozik a MegaLuxon.

Látványterv

Milyen cégekkel, vállalatokkal dolgoztok együtt, kitől kaptok támogatást?
Mindazon vállalatokkal jó kapcsolatot ápolunk, akik már a Megameter csapat munkáját is segítették szakmai- és/vagy anyagi hozzájárulással. Szerencsénkre új cégekkel is elindult a kommunikáció. Nyitottak vagyunk további cégekkel való együttműködésre is. A MegaLux nagyobb volumenű projekt, mint a Megameter, emiatt a felmerülő költségek, tudás- és technikai háttér is nagyságrendekkel nagyobbak. Úgy gondoljuk, hogy a MegaLux-szal való együttműködés kifizetődő mindkét fél számára, hiszen ez egy igazán különleges, tudományos vállalkozás, ahol tapasztalatok és ötletek cserélhetnek gazdát. A Kecskeméti Fősikola támogatása is jelentős, hiszen szakmai- és technikai hátteret biztosít a csapat működéséhez, amiért nagyon hálásak vagyunk.

A verseny

Tudjátok-e használni a korábbi jármű építése során szerzett tapasztalokat, kapcsolatokat?
Egyértelműen igen. Több csapattag a korábban megszerzett rengeteg tapasztalata a szén-szálas kompozit technológiákkal nagy segítséget jelent a MegaLux monocoque-jának elkészítéséhez. Az elektromos csoport szintén tudja kamatoztatni a Megameter saját fejlesztésű motorvezérlő elektronika során tanultakat. Megint más csapattagok a forma tökéletesítéséhez szükséges numerikus áramlástani szimulációkban használta fel a korábban elsajátítottakat.

Mikor lesz az első verseny?
A tervünk, hogy a World Solar Challenge 2015-ön részt vehessünk. A versenyt idén Ausztráliában, októberben rendezik meg. Az észak-ausztráliai Darwin városától a tőle 3000 kilométerre délre lévő Adelaide-ig tart a táv; keresztül trópusi, sivatagi és mediterrán éghajlaton, négy napon át. A munkatempó már csak azért is megfeszített, mert több hónapig tart csak a MegaLux kihajózása Ausztráliáig.

Kiemelt Partnereink