Techtogether Hibrid hajtásláncú versenyautót tervez a BME Motorsport

Hibrid hajtásláncú versenyautót tervez a BME Motorsport

Végh Martin | 2022.04.09 16:21

Hibrid hajtásláncú versenyautót tervez a BME Motorsport

Fotó: BME Motorsport

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatói versenycsapata az idei szezonra tervezett autójával az első magyar Formula Student csapat lehet, ami hibrid hajtású autóval száll harcba az első helyért. Interjú Mándi Gábor csapatmenedzserrel a BME Motorsport új versenygépéről és igencsak mozgalmasnak ígérkező idei évéről.

Hirdetés

- Milyen versenyeken fogtok idén részt venni? Van közöttük olyan, amit különös izgatottsággal vártok?

- Versenynevezés tekintetében abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a sikeres regisztrációs kvízeket követően lehetőségünk adódott arra, hogy válogassunk a hivatalos európai Formula Student versenyek között. A választásunk végül a július végén megrendezett csehországi (FS Czech Republic), az augusztus elején esedékes magyarországi (FS East) és az augusztus végén esedékes horvát (FS Alpe Adria) Formula Student versenyekre esett. Mivel a tavalyi cseh megmérettetés csapatunk eddigi legsikeresebbike volt az összetettbeli negyedik helyezéssel, ezért ezt az eseményt ismét különös izgatottsággal várjuk, és bízunk abban, hogy sikerül majd felülmúlni a tavalyi teljesítményünket. Emellett természetesen minden szezonban a hazai, Magyarországon megrendezett Formula Student East verseny az, amit minden csapattag a legjobban vár, évről évre hatalmas élmény és extra motiváció számunkra hazai környezetben versenyezni. Az izgatottság pedig idén talán még a megszokottnál is nagyobb, ugyanis egy meglepetéssel készülünk a magyarországi eseményre, de egyelőre erről még nem beszélhetek túl sokat.

- Terveztek új versenyautót építeni a mostani szezonra? Ha igen, az előzőhöz képest mely területeken hoz jelentős előrelépést az új modell?

- Igen, egy új versenyautóval tervezünk nekivágni a 2022-es szezonnak. A megújult koncepciótól elsősorban megbízhatóság tekintetében várunk előrelépést, ennek érdekében az előzőtől szinte alapjaiban eltérő járművet láthatnak majd körözni az érdeklődők a nyári versenyszezon során. Lecseréltük a belső égésű erőforrásunkat, teljesen új futóművet, valamint hozzá igazodó hibrid vázgeometriát terveztünk. Növeltük az aerodinamikai csomagunk hatékonyságát és ezzel párhuzamosan az autó hűtőteljesítményét. Azonban a legnagyobb újítás, amivel a 2022-es versenyautónk rendelkezik: az elektromos hajtás implementálása és ötvözése a belső égésű motorral. Mi szeretnénk lenni az első magyar Formula Student csapat, ami hibrid hajtáslánccal rendelkező autóval versenyez, és ezzel a versenygéppel szeretnénk rajthoz állni legalább az egyik, idén nyáron esedékes nemzetközi megmérettetésen.

A BME Motorsport 2022-es szezonra tervezett versenyautójának CAD modellje

A BME Motorsport 2022-es szezonra tervezett versenyautójának CAD modellje | Fotó: BME Motorsport

- A csapatnál nemrég zárult le a tagfelvétel. Milyen területekre kerestetek új embereket? Mennyire sikerült feltölteni a pozíciókat?

- Így igaz, szerencsére az őszi, kiemelkedően sikeres tagfelvételi időszak után, most tavasszal ismét eredményesen zárult az új tagok toborzását célzó eseménysorozatunk. Elsősorban beszerzés, marketing, média, rendezvényszervezés és egyéb gazdasági típusú területekre vártuk a hallgatók jelentkezését, de emellett természetesen műszaki beállítottságú új tagokat is kerestünk. Immáron a tavaszi tagfelvétel végeztével azt tudom mondani, hogy az általunk meghirdetett pozíciók túlnyomó többségére sikerült megtalálnunk a megfelelő jelentkezőket, ez pedig értelemszerűen örömmel tölt el minket, hiszen látjuk, hogy egyre több egyetemi diákot érdekel az, amivel a csapatunk foglalkozik.

- Gondolkoztatok már azon, hogy egy önvezető versenyautót készítsetek, vagy önvezető képességgel lássátok el az aktuális versenyjárműveteket? Ha kapcsolódó projekt még nincs folyamatban a csapatnál, láttok arra esélyt, hogy a jövőben ilyen irányú fejlesztéseket folytassatok?

- Jelenleg is folyamatban van csapaton belül egy önvezető jármű szoftveres alapját képező képfeldolgozó rendszer fejlesztése. Ennek a projektnek januárban, két szakdolgozat formájában születtek meg az első eredményei, de természetesen hosszú távú céljaink között van az, hogy a jövőben mi is tudjunk versenyautót indítani Formula Student verseny önvezető kategóriájában. Az autóipari technológiai trendeket figyelemmel követve tudjuk, hogy napjainkban egyre fontosabbak az önvezetés témakörében végbemenő kutatások és fejlesztések, ezért természetesen a jövőben mi is egyre nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni egy autonóm jármű tervezésére.

- Ha jól gondolom az előző félévtől már normál rend szerint, a járványügyi korlátozások jelentette akadályok nélkül folyhat a munka. Mennyire és melyik területeken érezhető a pozitív hatása a normál kerékvágáshoz való visszatérésnek?

- Az őszi félév kezdetén már teljes egészében jelenléti formában folyt az oktatás a mi egyetemünkön is, de természetesen még szigorú korlátozások mellett tudtunk csak személyesen találkozni egymással. Ezeket a korlátozásokat mi házon belül is nagyon szigorúan betartottuk, kötelezővé tettük a maszk használatát és kértük a műhelyben tartózkodó csapattagokat a higiéniai előírások betartására. Úgy gondolom az, hogy ismét személyesen találkozhattunk és dolgozhattunk együtt, nagyon motiválóan hatott a csapatra, sokkal gyorsabb lett az információáramlás, illetve hatékonyabbá váltak a megbeszélések. A személyes jelenléttel a közös ötletelések és tervezési feladatok is gyorsabban tudtak haladni.

- A csapat indulni tervez a májusi Techtogether Automotive Hungary-n. Hogyan készültök a versenyre? Van valami konkrét célkitűzésetek?

- A felkészülésünkön nem tervezünk kifejezetten változtatni az őszi versenyhez képest, mivel akkor sikerült az összetettbeli második helyet megszereznünk, és bízunk abban, hogy ezt az eredményt sikerül tavasszal megismételnünk, továbbá törekszünk arra, hogy felérjünk a dobogó legtetejére. A legutóbbi megmérettetéshez hasonlóan most is megpróbáljuk majd az előzetes feladatok megoldását már rögtön a feladat kiírását követően elkezdeni, és azokat minél részletesebben, precízebben kidolgozni. Egy-egy feladat megoldásán nálunk jellemzően egy-egy dedikált, külön a megoldás kidolgozása érdekében összeállított csapat dolgozik, ezért fontos, hogy a csapatok összehangoltan, a lehető leghatékonyabban tudjanak együttműködni a felkészülés során.

- Az autóépítésen, illetve a Formula Student és Techtogether versenyeken induláson kívül van más tervetek az idei évre?

- Az előző évekhez hasonlóan az idei szezonban is folyamatosan próbáljuk az általunk és a minket támogató cégek által felhalmozott hasznos tudást hatékonyan átadni az egyetem hallgatói számára, ezért idén is havi rendszerességgel rendezzük meg a Motorsport Academy névre hallgató előadás-sorozatunkat. Ez egy olyan esemény, amely során lehetőséget biztosítunk a minket támogató cégeknek, hogy egy hallgatók számára is érdekes témában tartsanak előadást, és mutassák be azt, hogy mivel foglalkoznak, illetve milyen szolgáltatásokkal segítették csapatunk munkáját, esetleg egy érdekes gyakorlati példa bemutatásán keresztül új ismeretekkel gazdagítsák a jövő szakembereit. Emellett idénre tervezzük a műhelyünk teljeskörű felújítását és korszerűsítését is.

Az autopro.hu az Automotive Hungary szakkiállítással egybekötve, május 10-11. között ismét megrendezi a Techtogether Automotive Hungary versenyt, ahol a magyar mérnökhallgatói csapatok műszaki és gazdasági feladatokat megoldva mérhetik össze tudásukat. Minden érdeklődőtőt szeretettel várunk a verseny helyszínén, a Hungexpo Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban!

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink