Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A digitalizáció önmagában nem válasz, de nagy segítség
Komoly érdeklődés mellett rendezte meg járműipari konferenciáját az autopro.hu és a MAGE. A TECHTOGETHER+ konferencia és a kiállítás több száz érdeklődőt vonzott, a témák között terítékre került a digitalizáció.
A digitalizáció ma már egy megkerülhetetlen tevékenység, az életünkben szinte mindenütt jelen van, aki ebből kimarad, az bizonyára lemarad. A Digitalizációs kihívások? Megoldási javaslatok szakértőktől című szekció a TECHTOGETHER+ konferencián ezzel a témakörrel foglalkozott. A blokk első előadását Szűcs Réka, a Deloitte Magyarország Fenntarthatóság és Klímaváltozási tanácsadás üzletágvezetője tartotta Átállások kora: a dekarbonizáció és a digitalizáció kapcsolata címmel.
Szűcs Réka megfogalmazása szerint az ő előadása inkább kérdéseket vetett fel, nem pedig válaszokat adott, ugyanakkor az egyértelmű, hogy dekarbonizáció felé szükséges elindulni. A digitalizáció erre egy lehetőség, különösen a járműiparban.
A digitalizáció megteremti az átláthatóságot és elérhetővé teszi az információkat a dekarbonizációs folyamatokhoz, ezzel segíti a döntéshozatalt. Önmagában nem lehet megmondani, hogy a digitalizáció jó vagy rossz-e, az a kérdés, hogyan használjuk – mondta.
Érdekes kérdést vet fel az energiahatékonyság, hiszen annak elérésében kétségtelenül segít a digitalizáció, ám közben komoly energiaigénye is van. Szűcs Réka rámutatott, hogy a digitális ipar jelentős kibocsátónak számít, a globális kibocsátás négy százalékáért felel (viszonyításképpen a járműipar 14 százalékért felelős). Becslések szerint a digitalizációval elért kibocsátáscsökkentés 10-30 százalékát semlegesíti a digitalizáció okozta többletfogyasztás.
Le a papírmunkával!
Azt talán nem is kell magyarázni, mit tesz hozzá a fenntarthatósághoz a papírmunka kiváltása. A digitalizáció kiválóan alkalmas erre a feladatra számos területen, Fekete Attila, a fiREG.hu Kft. fejlesztési igazgatója a papírmentes tűzvédelemről beszélt a Kihívások és megoldások: Papírmentes tűzvédelmi nyilvántartások bevezetése vállalatoknál című előadásában.
A tűzvédelem fontosságát és biztonsági szempontjait nem kell részletezni, de érdekes megvilágítást adott Fekete Attila azzal is, hogy felhívta rá a figyelmet: a biztosító gyakran nem fizet a tűzkárok után, ha nincs rendszeresen ellenőrizve a tűzvédelmi rendszer.
A tűzvédelem hagyományos dokumentálása rengeteg papírmunkával jár, Fekete Attilát alapítótársa is emiatt kereste meg, mint informatikust digitális tűzvédelem ötletével – ezt aztán többen is felkarolták, így indulhatott útjára a fiREG. A papírmunka mennyiségét csak növeli a szabályozások gyakori változása.
Már közel négy éve megengedik a jogszabályok a tűzvédelmi berendezések papírmentes dokumentációját, a hatóságok számára elegendő pdf-ben bemutatni az iratokat. Fekete Attila elmondta, hogy a rendszerük működése egyszerű, átlátható és könnyű azt bevezetni.
A digitalizáció a válasz a kihívásokra
Nyirő Ferenc, a Kontron Hungary Kft. Ipari digitalizációs üzletágának vezetője A digitalizálás nem előny. Szükségszerűség! címmel tartott előadást, melyben lényegében arra hívta fel a magyar járműipari beszállítók figyelmét, hogy digitalizációval, innovációval tudnak reagálni a globális kihívásokra.
Nyirő Ferenc számos kihívást sorolt fel a koronavírus-járványtól kezdve a chiphiányon át a háborúkig, de előadásban a technológiai átalakulások okozta kihívásokra tért ki bővebben. Az európai járműipar versenyképességét a belső égésű motorokban meglévő ismeretek adták, az elektromobilitás terjedése ezt alakította át: a hajtáslánc átalakulása mellett új hangsúlyok jelentek meg, például a szoftverek képében. Erre a helyzetre Kína gyorsabban reagált, ami az európai cégek számára komoly fejtörést okozhat.
Szintén kihívás a beszállítók számára, hogy az elektromos autókhoz jóval kevesebb alkatrészre van szükség, az ilyen autóknak alacsonyabb gyártási költségei vannak a Tesla „gigacastingnak” nevezett technológiájának hála, ráadásul az e-autók kevesebb karbantartást igényelnek. Emellett a hagyományos gyártók a drágább autók felé fordultak a csökkenő gyártási volumen miatt.
Ezek a folyamatok mind azt eredményezik, hogy a járműipari beszállítók, kkv-k bajban lehetnek, előre kell menekülniük. Erre jelenhet megoldást az innováció, a digitalizáció, ami segíthet a felzárkózásban, ám közben nem mehet a hatékonyság rovására. A Kontron ebben többféle módon is tud segíteni a cégeknek.
Új kihívás a járműiparban: a kiberbiztonság
Fodor Attila, a GeniuSafe ügyvezetője az ADAS rendszerek kiberbiztonsági kihívásairól beszélt a szekció utolsó előadásában. Mint fogalmazott, a vezetést támogató rendszerekhez és az önvezetéshez kapcsolódóan egyre nagyobb a szoftverek szerepe az autókban, ám ez kihívásokkal jár. Ezt fokozzák az egyre szigorodó biztonsági előírások, valamint a személyre szabott autók iránt igény.
Fodor Attila szerint a felhasználói tudatosság bevezetése a gyártás, fejlesztés és használat során is fontos lenne, ezen a területen még most is nagy hiányosságokat látni. Közben már megjelentek kiberbiztonsági előírások is a járműiparban, ami segíti a fejlesztők helyzetét. Külön csapatok és stratégia épül erre a kihívásra cégen belül, vagy külsős cégeket bíznak meg a probléma kezelésével.
A jövőt illetően elmondta, hogy a V2X rendszerek fejlesztése komoly kihívásokat generál majd, és ezzel több feladatot is ad az ezzel foglalkozó cégek számára.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!