Szolgáltatók Jól alkalmazkodott az új kihívásokhoz a Tequa

Jól alkalmazkodott az új kihívásokhoz a Tequa

Pörge Béla | 2021.05.12 10:23

Jól alkalmazkodott az új kihívásokhoz a Tequa

Fotó: Tequa Akadémia

Gedővári Dóra, a Tequa értékesítési- és operatív vezetője beszélt az autopro.hu-nak arról, hogyan vészelte át a járványt a vállalat, milyen változásokat hozott a képzések világában a válság, és mire lehet számítani a közeljövőben.

Hirdetés

Milyen változásokat hozott a Tequa életébe a koronavírus-járvány?

Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy az elmúlt húsz év alatt sok nagy partnernél és rengeteg közép- és kis vállalkozásnál szerveztünk képzéseket és képeztük a szakembereket. Ebből kifolyólag a vírus előtt gyakran tartottunk kihelyezett képzéseket, melyek normál esetben jelenléti képzések az adott cég telephelyén, míg a nyílt képzéseinkhez bárki csatlakozhatott, ezek tanteremhez voltak kötve. A korlátozások bejelentése után egy hétvége alatt álltunk át az online oktatásra, a Microsoft Teams felületét választottuk, azóta is azzal dolgoznak a trénereink. A tavaly márciusban bejelentett zárás például arra ösztönzött minket, hogy a már meghirdetett Six Sigma vizsgát lényegében egy online vizsgává változtassuk, így debütáltunk a járványhelyzet kezdetekor, az első hétfői napon.

Mi, itt a Tequa Akadémiánál nagyon hiszünk abban, hogy minden kihívást pozitív irányba lehet fordítani, ennek megfelelően kezeljük és kezeltük a problémákat, valamint oldjuk meg a járvány okozta feladatokat is.

Összességében nyilván megviselt minket is ez az új helyzet, ahogyan sok partnerünket szintén, melynek következtében kevesebben jelentkeznek a képzéseinkre, kisebb tanfolyami létszámmal dolgozunk.

Ez mindenfelé oktatásra igaz?

Azt mondhatjuk, hogy a kihelyezett képzéseink kicsit nehezebben indultak be újra, kissé lassabb volt a folyamat, amíg a partnereink át tudtak állni az online lebonyolításra. A nyílt képzéseinket tavaly áprilistól folyamatosan meg tudjuk tartani, talán egy-két képzés kivételével.

A nehezebb átállás okát abban látom, hogy partnereink hosszú évek óta kontakt alapú képzéseket szoktak meg és volt egyfajta bizalmatlanság az online képzések hatékonyságával szemben. Szerencsére bebizonyíthattuk, hogy egy online képzést is meg tudunk úgy szervezni, hogy az elmélet mellett gyakorlati feladatokat is biztosítunk a résztvevőknek, segítve ezzel a tananyag elmélyítését, illetve a képzés interaktivitásának megőrzését.

Mennyivel csökkent a képzésekre jelentkezők létszáma?

A járvány előtt 10-12 fővel szerveztük azokat a képzéseket, amelyeket most néha kénytelenek vagyunk 5-7 fővel is elindítani. Ennek ellenére folyamatosan szervezzük az oktatásokat, mert hisszük, hogy azok, akik minket választanak és akár egy-egy audit miatt szükséges a képzésük, azoknak biztosítanunk kell az oktatást, a megszokott szakmaiságot és a Tequa szellemiséget.

A tavalyi 298 alkalomból 254 online képzési nap volt. 221 kihelyezett képzési napot tartottunk, 77 nyílt képzési napra került sor, ami jóval kevesebb a korábbinál. Mindez durván 15-20 százalékos visszaesés 2019-hez képest.

Gedővári Dóra, a Tequa értékesítési- és operatív vezetője

Gedővári Dóra, a Tequa értékesítési- és operatív vezetője | Fotó: Tequa Akadémia

Mennyire váltak be az online képzések?

Elsőre idegenkedtek tőle, illetve van egy-két olyan partnerünk, aki most már kivárja, hogy újra találkozhassunk. Alapvetően viszont az a tapasztalat, hogy a résztvevőknek megtetszett az online oktatás. Hallgatóinknak kényelmes volt, hogy nem kell utazni a nyílt képzésekre, volt olyan hallgató, aki Luxemburgból kapcsolódott be.

Tréneri oldalról érzékelem inkább a kihívást, hiszen a képzéseink meglehetősen interaktívak, sok a csoportmunka, amelyet egyrészt picit nehezebb online levezényelni, másrészt sokkal kevesebb így a visszajelzés, nem látják a hallgatókat úgy, mint élőben és nincs annyira intenzív visszajelzés a képzés során.

Összességében elmondhatjuk, hogy újdonság ereje miatt hozzá kellett szokni az online képzésekhez, de megfelelően akklimatizálódtak a hallgatóink és az oktatóink is. Egyre több partnerünk jelzi, hogy szeretné, ha megtartanánk az online képzéseket a járvány után is.

Egyébként már tarthatnak személyesen is képzéseket?

Igen, májustól már indulnak jelenléti kihelyezett képzéseink, de még sokan dolgoznak otthonról a járvány miatt, többen óvatosabbak, ezért a munkáltatók örülnek az online képzések lehetőségének is.

Van létjogosultsága az online oktatásnak, de nyilván vissza fog állni a piac a kontaktos képzésekre, mert az az igazi, egy tréning sokkal jobban tartható meg személyesen, az emberi kontaktus mindenkinek hiányzik.

Megmaradnak az online tanfolyamok is?

Igen, meg fogjuk tartani ezt a lábat is. Arra számítunk, hogy nagyjából nyolcvan százalékban igényelni fogják a jelenlétet, de megmarad az a húsz százalék, aki ebben a másfél évben átszokott az online képzésekre és nem akarja utaztatni a kollégáit egy-egy oktatás miatt.

Összességében pozitív tapasztalat, hogy a Tequa Akadémia a pandémia ideje alatt is folyamatosan tudta biztosítani a képzéseket, meg tudtuk tartani a partnereinket, fejlesztettünk az online képzések irányba, de nyilván visszaesést is jelentett a járvány. Érdekessége az elmúlt évnek, hogy egyre több olyan megkeresést kapunk, ami az egyének fejlesztéséről szól, a valódi értékteremtésről, nemcsak a tanúsítvány, a papír megszerzéséről.

Változtatnak valamit a képzéseken a járvány tükrében?

Ha a körülmények engedik – tehát nemcsak a jogszabályok teszik lehetővé, hanem a cégek is elengedik oktatásra a dolgozóikat -, akkor indítunk egy olyan auditori akadémiát, ami a szakmai ismeretek mellett soft-skill fejlesztésére is fókuszál, így például az auditori kommunikációra, a konfliktuskezelésre, az együttműködésre rábírásra, illetve a prezentációtechnikára.

Szeretnénk a képzési portfóliónkat is bővíteni, új tanfolyamokat indítunk, ilyen például a raktározás és logisztika alapismeretek tréningünk, ezzel májusban debütálunk. Elindítjuk az ISO 27001 információbiztonsági kérdéssel foglalkozó auditori képzésünket is, amire nagyon nagy az igény. Emellett természetesen szervezzük az autóipari, a minőségirányítási, illetve termelékenység fejlesztéssel foglalkozó tanfolyamainkat is. Ebben az évben ismét szervezünk Six Sigma Black Belt képzést is.

Hibridképzéseket fognak tartani?

Már megvizsgáltuk ennek a lehetőségét, megtaláltuk a technikai módját annak, hogy a tantermi oktatást online is követni tudják. Júniustól tervezzük ennek a bevezetését, ahogyan lesznek helyszíni és online képzéseink is. A hibrid módszernél az még kérdés, hogy a csoportmunkát hogyan tudjuk megoldani, ez attól is függ, milyen arányban választják az online oktatást.

Mi a legnagyobb erőssége a Tequának?

Azt gondolom, az emberi hang. Az, hogy a trénereink vagy akár a háttérben dolgozó Tequa Csapat igyekszik rugalmasan és jókedvvel végezni a dolgát. Úgy gondoljuk, hogy aki egy-két vagy három napra eljön egy oktatásra, annak fontos, hogy szakmailag a legmagasabb szintű képzéseben részesüljön, de talán az is számít, hogy jól érezze magát. Hiszem, hogy amikor ki tudunk szakadni a munka mókuskerekéből, akkor ezt az időt az oktatás fontosságának megtartása mellett, jókedvűen és jó érzésekkel telve is el lehet tölteni. Az erősségünk emellett az – és ezek a hallgatói visszajelzések -, hogy a száraz tananyagot trénereink fogyaszthatóvá teszik és rengeteg tapasztalattal gazdagítják, amelyet a hallgatók magukkal tudnak vinni a munkájukhoz és napi szinten alkalmazhatják őket.

A „minőséget képezünk – értéket teremtünk” mottónak két oldala van, korábban csak az előbbit emeltük ki, de a vírushelyzet is rámutatott arra, hogy sokat számít, mennyire tudunk emberiek lenni, mennyire tudunk alkalmazkodni és rugalmasan megoldani szinte bármit.

Biztos vagyok benne, hogyha megkérdeznénk száz hallgatónkat, kilencvenen elsőként azt emelnék ki, hogy megkapták a szokásos Tequa szakmaiságot, de emellett nagyon jól érezték magukat a képzésünkön.

Ezek alapján tehát a Tequa képzésein nem kell száraz tananyagra számítani?

Inkább úgy fogalmaznék, hogy befogadhatóbbá válik az anyag a személyes, gyakorlati példáknak köszönhetően. Ami nagyon fontos még, hogy így mindenki el tud vinni magával valamit, mindenkinek van legalább egy „aha-élménye”.

Kiemelném még, hogy barátságok és üzleti kapcsolatok is születnek az oktatásainkon. A visszajelzések alapján a Tequa összehozza az embereket – személyes jelenlét mellett ez viszonylag egyszerű volt, de ezt az online világban is kivitelezni szerintem nagyon komoly elismerés.

Mekkora kihívást jelent az oktatások megszervezése, megtervezése a járvány alatt?

Annyi a változás, hogy míg korábban fél évre előre láttam szinte biztosan a képzéseinket, most egy negyedévet látok előre, azt is nagyon nehezen. Talán a harmadik negyedévet már nem fogja érinteni a járvány, de még most is tapasztalható, hogy sokkal több a változtatás és a variálás a tanfolyamok dátumaiban. Azt viszont ki kell emelnem, hogy tudunk annyira rugalmasak lenni, hogy adott esetben egy tanfolyamot akár egy-két résztvevő kedvéért is el tudunk tolni, ha az a többieknek is megfelelő.

Összességében elmondhatom, hogy egészségesen, tréneri csapattal és ezáltal hatalmas szakmai tudás birtokában a hátunk mögött, valamint folyamatosan bővülő képzési palettával várjuk a régi és új hallgatóinkat!

Kiemelt Partnereink