Szolgáltatók Európai Bizottság: a hajózásnak és a repülési ágazatnak is zöldebbé kell válnia

Európai Bizottság: a hajózásnak és a repülési ágazatnak is zöldebbé kell válnia

autopro.hu/S.B. | 2019.01.06 05:50

Európai Bizottság: a hajózásnak és a repülési ágazatnak is zöldebbé kell válnia

Európának feltett szándéka, hogy 2050-re eléri emissziósemlegességet. Ám a vízi- és légi közlekedés sem maradhat változás nélkül, ha eredményeket akarunk elérni. De még várni kell, hogy az Európai Bizottság e két szektor ügyében is lépjen.

Hirdetés

Az olajtól való elszakadás azt jelenti, hogy elkerüljük a katasztrofális éghajlatváltozást, és tisztább levegőt, hatékonyabb energiagazdálkodást érünk el, valamint versenyképesebbek leszünk. A nemzeti kormányoknak támogatniuk kell az EU törekvését, Európát pedig vezetővé kell tenni a környezetvédelem tekintetében, nyilatkozta a stratégia kidolgozásában fontos szerepet játszó Transport&Environment (T&E) brüsszeli lobbiszervezet.

A Bizottság 2050-re nyolc kibocsátáscsökkentési forgatókönyvet értékelt; végül a zéró kibocsátás elérését tűzte ki célul, ami a párizsi klímaegyezmény céljaihoz a legközelebb áll. A közlekedési ágazat esetében a stratégia azt jelenti, hogy a 2030-as években fokozatosan ki kell vonni az belső égésű motorokat és a tehergépjárműveket, azaz a fosszilis tüzelőanyagok használatát meg kell szüntetni. A közlekedés Európa legjelentősebb környezetterhelő területe, az ágazat kibocsátása 1990 óta 28 százalékkal nőtt.

William Todts, a T&E ügyvezető igazgatója a következőképpen fogalmazta meg a stratégia lényegét: a terv hatalmas előnyökkel jár, a tiszta levegőtől kezdve az életminőség javulásán át egészen az alacsonyabb üzemanyag-számlákig. A világ legnagyobb fosszilis tüzelőanyag-importőreként az EU-nak gazdasági érdeke is, hogy megszűnjön olajfüggősége. Viszont amennyiben 2050-re el akarjuk érni célkitűzéseinket, akkor már most cselekednünk kell.

A T&E civil szervezetnek azonban kétségei is felmerülnek, például azzal kapcsolatban, hogy a Bizottság stratégiája fenntarthatatlan mennyiségű biomasszára támaszkodik, amelyek a közösség nagy részét az Európán kívüli országokból importálná. A T&E szeint a közlekedés 2050-ig történő széndioxid-mentesítéséhez akkumulátorok és hidrogén hajtotta autókon, tehergépkocsikon és hajókon vezet az út, ezen felül a szintetikus üzemanyagok használata a légi közlekedésben szintén jó kombináció lehet a károsanyag-kibocsátás felszámolására. Csak az EU-ban a hajózásból származó üvegházhatás 1990 óta ötödével nőtt, miközben a légiközlekedés kibocsátása megduplázódott.

A hajózás és a légi közlekedés nem folytathatja a potyautas hozzáállást, míg más ágazatok erőfeszítéseket tesznek, ezért a következő 30 évben teljesen szénmentesíteni kell ezeket az ágazatokat. Megvan a technológia, hogy radikálisan csökkentsük a hajók és repülőgépek kibocsátását, de az előrelépéshez az EU fellépése szükséges, jutott a következtetésre William Todts.

Ami a hétköznapi mobilitást illeti, a T&E azt is közölte, hogy az EU-nak mindenképp szigorítani kell a gépkocsihasználat szabályozásán, ha el akarja érni kibocsátási céljait.

Kiemelt Partnereink