Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Legördült a gyártósorról az első elektromos Porsche SUV
2024.05.16 10:18Közös szoftverfejlesztésbe kezd a Toyota, a Honda és a Nissan
2024.05.16 09:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Elkészültek az önvezetés európai irányelvei
Az öreg kontinensen autóipari szempontból irányadónak tekinthető Németországban elkészültek az autonóm járművek programozásának első körös etikai szabályai. Néhány várható tétel mellett meglepetések is akadnak a tervezetben.
Ahogy fejlődnek az autonóm járművek, úgy egyre égetőbb feladatot jelent a jövőbeli használatukra vonatkozó általános szabályok megalkotása. Németországban – mely fejlettségi szintjéből fakadóan az európai autóipar egyik éllovasa e téren is – már hónapokkal ezelőtt munkacsoport alakult az ügyben, ám igazán nagyot augusztus végén lépett előre a döntéshozás, hiszen egy 14 szakértőből álló csoport júniusban deklarált javaslatára bólintott rá a közlekedési minisztérium, mondván, követni fogja az akkor meghatározott iránymutatásokat.
Az talán a legkisebb meglepetés, hogy ezen elvek alapján az emberi élet védelmének minden esetben elsődlegesnek kell lennie az anyagi javakkal vagy állatokkal szemben, az viszont már az adatvédelem szempontjából sokkal jelentősebb, hogy az autonóm járművek felhasználóinak lehetőséget kell biztosítani, hogy eldöntsék, milyen személyes adatokat osztanak meg az autógyártókkal vagy infrastruktúra-fenntartókkal – így azokat például nem lehet majd személyre szabott marketingakciókban felhasználni.
Szintén jelentős előírás, hogy az önvezető autókat egy fekete doboznak megfelelő adatrögzítő berendezéssel kell ellátni, melyből szükség esetén kideríthető, hogy egyes problémás pillanatokban az ember vagy a gép irányította-e a járművet.
A jelenlegi irányelvek az olyan etikai finomságokra egyelőre nem terjednek ki, hogy mi a teendő, amikor például egy vagy több ember biztos halála közül kell választani, vagyis továbbra is jó kérdés, hogy kit öljön meg az önvezető autó. (Mielőtt túl egyszerűnek titulálnánk a megoldandó feladatot, érdemes kitölteni az MIT ide vonatkozó Moral Machine nevű tesztjét.)
Ebből következik, hogy bár megszületett a világ első iránymutatása az önvezető járművek morális szabályozására, a németországi jogalkotó még korántsem ért véget.