Szolgáltatók Duna Autó: jól fogy a Vitara, de az Octavia még jobban

Duna Autó: jól fogy a Vitara, de az Octavia még jobban

autopro.hu/Sz.F. | 2019.01.31 12:02

Duna Autó: jól fogy a Vitara, de az Octavia még jobban

A válság óta a 2018-as év volt a legeredményesebb az autóiparban, hiszen együttesen közel 160 ezer gépjármű talált vagy cserélt gazdát. Ez 17,5 százalékos növekedést mutat az egy évvel korábbi statisztikákhoz képest. A használt autók stabil kereslete mellett az új gépkocsik eladási statisztikái rekordokat döntögetnek.

Hirdetés

A használt autók stabil kereslete mellett az új gépkocsik eladási statisztikái rekordokat döntögetnek. Ez nem csak a piacra, hanem az ország legszélesebb márkakínálatát értékesítő autókereskedés háza táján is igaz, ahol tavaly összesen közel ötezer autót adtak át.

– A gazdaság fejlődésével párhuzamosan a vásárlási kedv, hajlandóság is növekedésnek is indult. Ezt a számok is jól alátámasztják, hiszen 2018-ban 40%-kal több autót értékesítettünk, mint egy évvel korábban. Az elmúlt három évben a magánvásárlók aránya megduplázódott, és a cégek is többet hajlandók költeni flottájukra. Annak ellenére is, hogy a szeptember 1-jétől életbe lépő WLTP környezetvédelmi normák miatt több mint 10 százalékkal nőtt a gépkocsik átlagára – elemezte a helyzetet Markó Zoltán, a Duna Autó Cégcsoport kereskedelmi igazgatója.

A számok bűvöletében

A Duna Autó Cégcsoport 2018-ban eladott, közel 5.000 autójának mindössze 12 százaléka volt használt, 88 százaléka viszont újonnan került első tulajdonosához. Az Autóvárosban egy vásárló átlagosan több mint 5,5 millió forintot költött egy gépkocsira, bruttóban, de a vásárlók 3,5 százaléka még bruttó 10 millió forint feletti összeget is hajlandó volt megfizetni egy jól felszerelt, új járműért.

A cégcsoport adatai alapján a tavalyi év legdrágább autója – leszámítva a 2018 tavasza óta újra forgalmazott Kamaz teherautókat – egy Volvo XC90 volt, amit több mint bruttó 25,5 millió forintért értékesítettek. Igaz, ezt céges használatra vásárolták, és finanszírozással egyenlítették ki. Ám a legmagasabb árú gépkocsi, amit magánvásárlóként vihetett haza új tulajdonosa, szintén a svéd márka azonos modellje volt, amiért készpénzben több mint bruttó 20,5 millió forintot adtak.

Az esetek többségében (56 százalék) amúgy is jobban szeretnek készpénzre autót vásárolni a magyar vevők, holott a hitelfelvételi kedv is egyre erősebb. A finanszírozási formák közül továbbra is a lízinget választják leginkább, habár egyre több cég ismeri fel a tartós bérleti konstrukció nyújtotta előnyös üzleti lehetőségeket is.

Milyen trendekre következtethetünk?

A Duna Autó Cégcsoport adatai alapján különböző trendek fogalmazhatók meg napjaink autópiacára és a jelenlegi fogyasztói magatartásra. Markó Zoltán elmondta, hogy a vásárlói igények között, a biztonságtechnika mellett egyre hangsúlyosabb szempont a szórakoztató elektronika és a környezetvédelem is. A gyártók ezért e három fejlődési irány szerint tervezik legújabb modelljeiket. A prémium szegmensben még ennél is tovább mennek: már az önvezető autók közeljövőjét építik, elég, ha csak az adaptív tempomatra, vagy a vészfékező, a sávtartó, illetve a holttér-figyelő rendszerekre gondolunk.

A városi terepjárók (SUV) népszerűsége továbbra is töretlen.

– Eladásainkat tekintve a SUV-ok a 2018-ban értékesített autóink több mint egyharmadát tették ki. Igazi nagy ugrást ezen belül is a kisméretű városi terepjárók értek el, miután olyan gyártók is kijöttek új modelljeikkel, mint a Hyundai Kona, a Renault Captur vagy a Seat Arona. A méretes karosszéria, a megemelt üléspozíció és hasmagasság, valamint a tágas utastér kényelmes utazást és egyfajta biztonságérzetet is nyújt. De a trendi formaterv is igen komoly döntőérv a SUV-ok mellett – tette hozzá a Duna Autó Cégcsoport kereskedelmi igazgatója.

A városi terepjárók mellett jelentős a kereslet az elektromos és a hibrid autók iránt is. Habár a kutatások alapján a prémiumvásárlók nyitottabbak az új technológiákra, érzékenyebbek a környezetvédelem kérdésére, az alternatív meghajtású gépjárművek nem csak ebben a szegmensben népszerűek. A kormányzati támogatásnak köszönhetően ugyanis az elektromos és hibrid autók piaci részesedése már 3 százalékra tehető, a Duna Autó Cégcsoportnál pedig ez az arány még magasabb, 3,5 százalékos – valószínűleg fővárosi elhelyezkedése, és ennek okán a magasabb vásárlóerőnek köszönhetően. Ez pedig csak tovább fog növekedni, hiszen jelenleg is jelentős várakozási listák vannak, miután a gyártói kapacitások nem igazán képesek lépést tartani a vevői igényekkel.

A 2015-ben kirobbant dízelbotrány még mindig érezteti hatását az autóiparban. A Duna Autó Cégcsoport statisztikái azt mutatják, hogy a 2018-ban eladott autók mindössze 27 százaléka volt dízelmotorral ellátva, míg 69,5 százaléka benzinnel működik. A „dízel hiszti” azonban alaptalan, hiszen a legnagyobb mértékben éppen a dízelmotorok károsanyag-kibocsátása csökkent a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően, így az Euro6-os norma értelmében ezek a motorok lényegében ugyanazt teljesítik, mint benzines társaik. Ugyanakkor a negatív megítélése enyhítése céljából a gyártók már inkább alacsonyabb áron adják dízelautóikat, hogy a beléjük vetett bizalmat újra fel tudják építeni, meg tudják erősíteni.

A magyarok kedvencei

Új autók tekintetében, a 16 márkát forgalmazó kereskedés vevői rangsorában az országosan legnépszerűbb Suzuki Vitara visszacsúszott a 2. helyre. Az elsőséget a Skoda Octavia vette át tőle, amiből 34 darabbal többet adtak el 2018-ban, mint esztergomi versenytársából. A Duna Autó Cégcsoport vásárlóinál a 3. legkedveltebb modell a Honda CR-V volt, de úgy, hogy közel 100 darabbal kevesebbet értékesítettek belőle, mint a Suzukiból.

A már említett SUV térhódítás mellett az alsó-közép és a kisautó kategória gépjárműi voltak a legkeresettebbek az Autóvárosban. Használt autók esetében is tarolnak az új autók rangsorának élharcosai: ugyancsak a Suzuki, a Skoda és a Nissan modelljei cseréltek elsősorban gazdát. A céges vásárlóknál pedig a Skodák és a Nissanok után meglepetésre a Fiatok bizonyultak a legnépszerűbbeknek 2018-ban.

Kiemelt Partnereink