Szolgáltatók Borkai Zsolt: Győr Európa egyik járműipari központja

Borkai Zsolt: Győr Európa egyik járműipari központja

Pardavi Mariann | 2014.01.27 10:00

Borkai Zsolt: Győr Európa egyik járműipari központja

A polgármester szerint nincs oka szégyenkeznie a településnek, sőt: felkerült a kontinens ipari térképére. Borkai Zsolt a város és az Audi kapcsolatáról számolt be.

Hirdetés

- Az Audi Hungaria száznyolcvan lehetséges helyszín közül döntött Győr mellett. A vállalat számtalan fórumon ismertette, miért így választott. Mit gondol, a várost milyen erősségei segítették abban, hogy a vállalat itt telepedjen meg?

Borkai Zsolt

- Sokan, sokfélét mondanak arról, hogy egy településen mit kell tenni ahhoz, hogy a gazdaság fejlődjön. A legfontosabb tényező az, hogy szakképzett munkaerő és fejlett infrastruktúra álljon rendelkezésre, minden egyéb szempont csak ezután jöhet. Ezt a vállalatok közép- és hosszútávon egyaránt értékelik. Ehhez kapcsolódóan komoly lépéseket tettünk, ugyanis mertük vállalni a gimnáziumi osztályok megszüntetését, s ezzel együtt a fiatalok hiányszakmák irányába való terelését. Emellett ösztöndíjprogramot hirdettünk azon szakmákhoz, amelyek esetén úgy gondoltuk, szükséges lesz a későbbiekben. Együttműködési megállapodást kötöttünk továbbá a Széchenyi István Egyetemmel és a Győri Kereskedelmi és Iparkamarával – ez a hármas teremtette meg az alapokat. A város infrastrukturális adottságainak, illetve élhetőségének folyamatos fejlesztésére sokat áldozunk, visszaforgatjuk a bevételeinket, hogy Győr tovább épüljön és szépüljön.

- Mindezek mellett jó alapot adott a Rába a győri munkakultúra kiépüléséhez is.
- Igen, ezért is jött számításba annak idején az Audi számára a város, a Rábának köszönhetően Győr eleve jó hírnévvel rendelkezett. Azonban hatalmas probléma lett volna, ha nem teszünk további lépéséket, és nem ide kerül az Audi következő fejlesztése. Nagy vereség lett volna számunkra. Volt időszak, mikor nemcsak Győrben gondolkodtak, és persze mindenki mindent beígért, hogy nála valósuljon meg a fejlesztés. Szerencsére aztán mégis Győr lett a legideálisabb helyszín. Közös érdekünk, hogy jól működjön minden. Meg kellett teremteni a megfelelő infrastruktúrát többek között, de meg kell, hogy említsem a szolgáltatások kiépítését is, hiszen az ide érkező külföldiek hosszútávon gondolkodnak. Mindezek mellett az idei évben az iparűzési adó csökkentése is hatalmas előny, a tíz százalék nagy lehetőséget nyújt nemcsak az Audi, hanem minden helyi vállalkozás számára.

- Milyen autóiparban érdekelt vállalkozásokat vonz a csökkentés?
- Nemcsak ebben a szektorban, hanem hozzá szorosan kapcsolódó ágazatokban is nagy a mozgolódás, például a logisztika területén is nagyon aktívak a vállalatok. További cégek megtelepedésére számítunk, de szerencsére most sem panaszkodhatunk. Az Audi Hungaria arra törekszik – és mi is ezt kértük –, hogy a helyi közép- és kisvállalkozásoknak is lehetőséget adjon, hogy a nagyfokú beruházásokban részt tudjanak venni beszállítóként. Az utóbbi időben nem volt olyan hónap, hogy ne lett volna nagyszabású átadás, fejlesztés Győrben.

- Milyen bevételt jelent a város számára a vállalat?
- Az iparűzési adóból befolyt összeg mintegy 40 százalékát teszi ki.

- Említette a külföldi munkaerő megtelepülésének segítését: német iskola és óvoda már van.
- Német egyetem nem lesz, bár Audi Hungaria Belső Égésű Motorok Tanszék már van. Érthető gondolat volt ez az Audi részéről, hiszen a Győrbe települő külföldieknek meg kell találni a számításaikat akkor is, ha éppen nem dolgoznak: gondolkodnunk kellett az ingatlan, a szórakozás és a családelhelyezés kérdésében is. A megvalósítás során közös célunk volt, hogy ne szigetelődjenek el, így a magyar gyerekek ugyanúgy tanulhatnak az említett intézményekben.

- A vállalat elkötelezett a kultúra és a sport támogatása mellett. A 2017-es Ifjúsági Olimpia kapcsán milyen szerephez fog jutni?
- Egyelőre az infrastrukturális fejlesztések indultak el: egyebek mellett uszodaépítés, multifunkcionális csarnoképítés zajlik, vagyis minden olyan tevékenység, ami ahhoz kell, hogy meg tudjuk rendezni a versenyt. A szervező bizottság felállítása még várat magára, a szervezet feladata lesz, hogy bevonják a támogatókat. Bátran mondhatom, adja magát, hogy az Audi Hungaria a rendezvény mögé álljon. Ez számukra is presztízs és a városnak is az.

- 2011-ben azt nyilatkozta egy interjúban: Győr lehet Európa egyik legnagyobb járműipari központja. Mit gondol, hol tartunk jelenleg?
- Miért, nem az? Szerintem érezhetően azok lettünk: a járműgyártást nem lehet önállóan kezelni, ugyanis a fejlődése az élet minden területére kihat. Ebben az elsődleges szerepet az Audi Hungaria vállalja, de fontos a kis-, és középvállalkozások munkája is. Újabb lehetőségeket kívánunk adni a cégeknek a továbbfejlődésre. Nem szabad megállni, ez a város még nem telt meg. Nem szabad elégedettnek lenni, újabb és újabb cégeket szeretnénk itt látni, a szolgáltatói szektort tovább erősíteni. Jó irányba haladunk, hiszen négy százalék alatt van a munkanélküliség, hiszem, hogy ma Győrben az ember megtalálhatja a számításait.

- Milyennek szeretné látni a várost tíz, húsz vagy akár harminc év múlva?
- Azt a fajta szemléletet szeretném folytatni, mint eddig: a vállalatokkal és a győriekkel együtt gondolkodva építeni a gazdaságot, hiszen ez mindennek a motorja. Úgy gondolom, ebben a városban legalább 150-160 ezer ember fog élni a mostani 130 ezer helyett. Győrnek nem többmilliós nagyvárosokkal kell versenyeznie. A világ már most tudja, hogy itt nagyszabású járműgyártás zajlik. Magyarország tekintetében előkelő helyen állunk, sőt, felkerültünk Európa ipari térképére. Arra törekszünk, hogy az élet egyéb területén is európai viszonylatban emlegessék Győrt, ebben segítenek a nagy sportrendezvények, akár a kézilabda EB, vagy az Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál, de említhetném a női kézilabda csapatunk sikereit, vagy a kulturális élet területén intézményeink, így a Győri Balett vagy a Filharmonikusok nemzetközi elismertségét.

Kiemelt Partnereink