Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Érkezik a csomagolóanyagok új korszaka
2024.05.18 12:20Mi történik, ha a repülőgépen megszűnik az áramellátás?
2024.05.18 08:18Díjazták a Hankook Tire elektromos buszokhoz készült gumiabroncsait
2024.05.18 04:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
HITA: a beszállítás sokkal többet jelent közvetlen gyártásnál
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal minősített beszállítói adatbázisát az ügynökség innovációs társkeresőként aposztrofálja. Robotka Csaba tanácsadó a térítésmentesen igénybe vehető rendszer megálmodásától kezdve dolgozik az adatbázishoz köthető feladatokon, tőle kérdeztük, milyen előnyökkel jár a regisztráció.
– Másfél évvel ezelőtt startolt el a szervezet honlapjáról, a www.hita.hu oldalról elérhető szolgáltatás. Milyen célokkal indították el a beszállítói adatbázist?
– A rendszer kialakításával olyan felületet kívántuk létrehozni, ahol proaktívan egymásra találhatnak a magyar járműipari beszállítók és az azokat kereső, úgynevezett integrátorok; vagyis az autógyártó OEM-ek és az első körös beszállítók. Az adatbázisunk azért egyedülálló, mert az egész felületet – kezdve a regisztrációtól – a folyamatban résztvevő felek igényei alapján alakítottuk ki.
– Mely cégeknek tudnak valódi lehetőséget adni? Alapvetően milyen vállalkozások regisztrációját várják?
– Számunkra a beszállító olyan gyártó vállalkozás, amelyik félkész alapanyagokból, hozzáadott értékkel olyan alkatrészt állít elő, amelyet az autógyártó be tud építeni a termékébe. Ilyen értelemben tehát az adatbázisunk elsősorban a járműipari beszállítóknak áll a rendelkezésére, de az elektronikai ipar és a gépgyártás szerepelőit sem zárjuk ki. Az adatbázist nem titkoltan olyan vállalkozások számára készítettük, amelyek jelen állapotukban képesek megfelelni az OEM-ek elvárásainak, megvannak a megfelelő és elvárt minősítéseik. Fontos szempont, hogy kellő referenciával rendelkezzenek, legyen angol nyelvű honlapjuk, és megfelelő szinten kommunikáljanak angolul. Ez utóbbinak maga a regisztráció is egyfajta szűrője, hiszen angol nyelven kell kitölteni az adatlapot.
– Hogyan zajlik a regisztráció folyamata?
– Két részre bontanám, ugyanis adott a nagyvállalati és a beszállítói regisztráció. Előbbi esetében a szervezetünk veszi fel a kapcsolatot a felhasználóval, utóbbinál pedig a www.hita.hu oldalról érhető el az adatbázishoz tartozó regisztrációs felület. Az iparág szereplőinek igényei alapján alakítottuk ki az adatbázist, ennek megfelelően olyan kérdésekre kell a regisztráló cégeknek választ adniuk, amelyek előszűrői egy esetleges későbbi projekt elnyerésének. Géppark, annak szabad kapacitása, minősítések – csak, hogy párat említsek ezekből, a teljesség igénye nélkül.
– Mi az oka a nagyvállalatok előzetes meghívásának?
– Mivel a célunk egy funkcionálisan jól használható minősített adatbázis létrehozása volt, ezért fontos, hogy a nagyvállalatok csak előzetes egyeztetés után kapjanak hozzáférését az értékes tartalomhoz, azaz a beszállítók adataihoz.
– Az adatbázisban milyen lehetőségekkel élhetnek a beszállítók?
– A beszállítók nem látják egymás adatlapját, hiszen az annyira részletes, hogy a benne szereplő adatok a konkurencia számára is fontos információkat tartalmaznak. Az úgynevezett e-market felület azonban mindegyik fél számára látható, ez kiváló lehetőséget biztosít a hazai cégeknek az esetleges együttműködések kialakítására. Azt tapasztaltuk ugyanis, hogy sok esetben a magyar vállalatok hiába helyezkednek el földrajzilag közel egymáshoz, nem ismerik a másik tevékenységét. Sok esetben pedig, a nagyobb projektek elnyerése érdekében célravezető a beszállítók közötti együttműködések kialakítása, amihez megfelelő platformot biztosít a HITA adatbázisa.
– Minősített adatbázisról beszélünk a HITA esetén. Mit jelent ez pontosan?
– Miután a cég befejezte a válaszadást, a rendszer értesíti az osztályunkat. Ezek után átnézzük a regisztrációt, a rendelkezésünkre álló belső és minden fellelhető külső információs forrást felhasználva megvizsgáljuk a vállalkozást, és amennyiben hiányosságokba ütközünk felvesszük a kapcsolatot a céggel és segítünk a hiányok pótlásában. Így csak és kizárólag ellenőrzött vállalkozások kerülhetnek be az adatbázisunkba.
– Mi történik ezután: mi a dolga a beszállítónak?
– Mára elértük azt, hogy ha egy nagyvállalat új beszállítóval akar dolgozni, vagy a régit akarja lecserélni, akkor azt az adatbáziusunk átböngészésével kezdi. Vagyis a mindennapok része lett, a felhasználóinktól sok pozitív visszajelzést kapunk. A beszállítónak semmi dolga nincsen, mint rögzíteni az aktualitásokat és frissen tartani az adatlapját.
– Milyen lehetőségek, programok, szolgáltatások közül választhatnak a cégek?
– A HITA szolgáltatásai nem szűkülnek le az adatbázisban szereplőkre: az üzlet- és beszállítófejlesztés területén is nyújtunk segítséget. Előbbi esetén egyebek mellett célzott listákat állítunk össze nagyvállalatok számára, B2B rendezvényeket szervezünk, míg utóbbira pedig a veszteségcsökkentő módszerek és a járműipari szabványok megismertetése a jó példa. A honlapunkon megtalálható az úgynevezett beszállítói kézikönyv is, amelyben az eddig felhalmozott tudásunkat gyűjtöttük össze: magyar gyártók esettanulmányait töltöttük fel, valamint bemutatjuk a járműipari szabványokat is. A beszállítói osztály felelős továbbá a kormányzati stratégiai partnerségi megállapodásokhoz fűződő együttműködések beszállítófejlesztési részeinek szakmai koordinálásáért, ennek kapcsán együttműködünk többek közt a Magyar Suzukival, az Audi Hungariával és a Takatával.
– Van-e arra vonatkozó statisztika, mennyire sikeres a cégek egymásra találása?
– Egy autóipari beszállításhoz kapcsolódó szerződéskötés hosszú, gyakran több éves folyamat. Ezt a HITA-nak nem célja végigkövetni, mi az egymásra találás lehetőségét kívánjuk biztosítani a cégek számára.
– Milyen tapasztalokra tettek szert az utóbbi másfél évben?
– A magyar beszállítói szféra jól áll a szakképzett mérnökök és a megfelelő berendezések terén. Az úgynevezett puha faktorokon lehetne finomítani, mint például az üzletvezetés, a vállalat- és folyamatirányítás, a vevői panaszok kezelése, illetve az üzletkötés. Olyan képzéseket is tartunk, amelyek segítségével ezeken fejleszthetnek a vállalatok munkatársai. Az elmúlt másfél évben gyakran belefutottunk olyan véleményekbe, miszerint a beszállítás csupán abban különbözik a gyártástól, hogy ez esetben közvetlenül a megrendelőnek kell szállítani. Ez hatalmas tévedés: a beszállítás rendkívül speciális megélhetési forma. A kölcsönös bizalmi viszony kialakítása mellett hatalmas elvárásoknak is meg kell megfelelniük a beszállító cégeknek.