Logisztika Így előzhető meg a következő ellátási összeomlás

Így előzhető meg a következő ellátási összeomlás

autopro.hu/D.Á. | 2024.01.15 16:20

Így előzhető meg a következő ellátási összeomlás

Fotó: Pixabay

Manapság a legtöbb vállalat globális ipari értéklánccal rendelkezik, amelyben szabadon mozognak a termékek és szolgáltatások, hogy minden ügyfelet ki lehessen szolgálni. A lokális beszerzés sokszor korlátozott, a gyárak specializálása, bennük egy-egy specifikus termék gyártása a legtöbbeknek a legfontosabb. Az elmúlt pár év során végbement felfordulás azonban megmutatta, milyen sebezhetőek is ezek a globális ellátási és gyártási láncok. Jelenleg számos vállalat gondolja újra az egész rendszert, és tolódnak a regionális stratégiák felé.

Hirdetés

Egy nemrég készült felmérés szerint a cégek 65 százaléka a legtöbb fontos beszerzését regionális partnerektől bonyolítaná 2026-ra a mai 38 százalékkal szemben. Ennél is több, 85 százalék tervezi 2026-ra ugyanabban a régióban értékesíteni a termékeit, ahol legyártotta, ez majdnem a duplája a jelenlegi számnak.

Az ellenállóság jelentése egy vállalat képessége a mérnöki tevékenységét, ellátási láncát, termelését, mindennapi működését felforgató változások felismerésére, az ahhoz való alkalmazkodásra és a működés helyreállítására. A felforgatóerők között szerepel az infláció, az energiaárak fluktuációja, az alapanyaghiány, a képzett munkaerő hiánya vagy éppen az olyan technológiai innovációk, mint a generatív mesterséges intelligencia, amely képes önállóan tartalmakat létrehozni betáplált adatok alapján.

Feltörekvő megoldások, amelyek kifizetődnek

Az Accenture kutatásának eredményei alapján a vállalatok kevésbé sérülékenyek, ha lokalizálják az ellátásukat, azonban akkor járunk a legjobban, ha a felívelőben lévő, ellenállóképességet javító módszerekből is bevetünk párat. Ezekkel a stratégiákkal kapcsolatban álljon itt néhány adat:

  • Azok a vállalatok, amelyek a feltörekvő, ellenállóságot javító megoldásokat a legjobban használják, 3,6 százalékkal magasabb éves bevételt értek el az elmúlt két évben.
  • Az ügyfél által leadott rendelés és a kiszállítás között eltelt idő 40 százalékkal csökkent.
  • Az új stratégiákat rosszul vagy nem használó vállalatok átlagosan 119 nappal később lábalnak csak ki egy-egy hátráltató esemény következményeiből, mint a jobban teljesítők. A különbségek meggyőzők.

A feltörekvő, ellenállóságot javító megoldások az alábbi kategóriákra oszthatók:

  1. Az előrelátást javító módszerek. Az ebbe a kategóriába tartozó megoldások segítenek a vállalatoknak megjósolni és előre jelezni a keresletben, vevői igényekben jelentkező, valamint társadalmi és kulturális változásokat. Tartalmaznak strukturált analitikai eszközöket a keresletben bekövetkező növekedés vagy csökkenés jóslására, valamint a proaktív vevőszegmentálásra, hogy megfelelően kezeljék a keresletet kínálati hiány idején.
  2. Okos végponttól végpontig tartó irányítás. Annak érdekében, hogy az úgynevezett átláthatósági megoldások segítségével világossá váljanak a kockázatok és az ok-okozati összefüggések a teljes értékláncon, dinamikus és adatalapú tervezésre, alternatív kimenetelek megfogalmazására van szükség. Az átláthatóságot segítő megoldásoknak korán kell tudniuk jelezni az olyan működési problémákat, mint a rossz termékminőség, a meghibásodások vagy a karbantartásigény.
  3. Autonóm termelés. Rendkívül rugalmas és automatizált gyártósorokra van szükség, amelyek személyre szabhatók és gyorsan átkonfigurálhatók, ha változtatás szükséges.
  4. Dinamikus és fenntartható termékfejlesztés. Ha a fenntarthatóságot beletervezzük a termékekbe és folyamatokba, az jót tesz az ellenállóképességnek is. A vállalatoknak a tervezést a mérnöki tevékenység, a termékfejlesztés, a dizájn, a marketing, a kiberbiztonság, és a fenntarthatóság szoros összeköttetésével kell folytatnia, valamint a beszállítók és az ügyfelek bevonásával. Az együttműködésnek digitális iker technológiai platformok használatával kell működnie. Az ajánlatokat folyamatosan frissíteni kell a vevői igények alapján, például vezeték nélkül elérhető frissítésekkel, korszerűsítésekkel.
  5. Agilis vállalat. Decentralizált döntéshozatali folyamatra van szükség a kivitelezéshez közel, minden szinten teljes átláthatósággal, valamint olyan segítségekkel, mint a virtuális és kiterjesztett valóság.
  6. Rugalmas munkaerő. Az ellenállóság javul, amikor a cégek sokoldalú, alkalmazkodni képes, sokszínű dolgozókat foglalkoztatnak és a folyamatos tanulás kultúráját tartják fent. A munkavállalóknak tudniuk kell, hogyan használjanak prediktív és vizualizációs eszközöket, a mesterséges intelligenciával működő megoldásokat, és hogyan hozzanak döntéseket adatok alapján.

Az ellátás és gyártás újratervezése

Számos vállalat eszközölt rövid távú javításokat a globális gyártásán és ellátási láncán az elmúlt években. Ezeket az ellátási hálózatokat just-in-time rendszerűnek és minél költséghatékonyabbnak tervezték, de most itt az idő stratégiailag átszabni őket az ellenállóság és fenntarthatóság érdekében. Ahogy a nettó zéró kibocsátás vállalása terjed a társadalom és a kormányok körében, úgy válik az emissziócsökkentés az ellenállóság alakpkövévé. Amikor a vállalatok újragondolják ellátási láncukat, ezzel a szemlélettel kell, hogy tegyék.

Egy példa: egy vállalat termelés előtti emissziójának akár 80 százaléka is származhat a Tier 2-es beszállítóktól, azonban a legtöbb cég ma nem tudja követni, melyik beszállító mennyi kibocsátásért felelős. Amit a központilag irányított cégeknek érdemes lehet megtenni, az egy digitális iker készítése a beszállítói láncról. Ezzel nem csak egy virtuális másolatot kapnak a fizikai anyagáramlásról és a kockázatokról, de az egész hálózat karbonlábnyoma is látható lesz. Általánosságban igaz, hogy azok a vállalatok kerülnek ki győztesként a felforgatott ellátási és gyártási körülményekkel vívott harcból, amelyek nem sajnálnak digitális „érettségükbe” fektetni – áll a Logistics Management írásában.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink