Gyártósor Vaktában robotizálnak a vállalatok

Vaktában robotizálnak a vállalatok

autopro.hu/V.M. | 2023.03.11 08:18

Vaktában robotizálnak a vállalatok

Fotó: Twitter/therobotreport

Egy vállalkozásnak stratégiával kell rendelkeznie ahhoz, hogy tudja mit milyen céllal tesz, illetve, hogy mérni tudja a célok megvalósulása felé való előrehaladást. A stratégia alapvető jelentősége ellenére tízből mindössze egy ipari robotot telepítenek automatizálási stratégiát követve, ami több problémát is felvet.

Hirdetés

Egyre több szektorból egyre több vállalat dönt robotok alkalmazása mellett számos tényezőnek, köztük a munkaerőhiánynak betudhatóan. 2021-ben egy év leforgása alatt minden eddiginél több, mintegy 517 ezer ipari robotot helyeztek üzembe világszerte, és idén további növekedés várható a Nemzetközi Robotikai Szövetség előrejelzése szerint. Összehasonlításként 2012-ben még csak 159 ezer új ipari robotot adtak át, ami jól mutatja a kereslet növekedésének ütemét.

A komplex és sokféle módon alkalmazható technológia gyors implementálása ugyanakkor szinte törvényszerűen hozza magával a kellő átlátás és a kidolgozott koncepció hiányát. A Gain & Co automatizálási tanácsadó cég becslése szerint tízből kilenc robotot írott stratégia hiányában szereznek be.

A cégek ugyan megfogalmazzák igényüket az automatizálás iránt, de csak kis részük jut el odáig, hogy konkrét célokat és terveket is felvázoljon. Stratégia hiányában a vállalkozások nehezen igazodnak az új technológia hozta változásokhoz, ami pedig lelassítja az technológia elterjedését a befektetések első hulláma után.

Árulkodó jelek

Egy automatizálási stratégia egyértelműen megmutatja a vállalkozásnak, hogy mit és hogyan érdemes automatizálnia a céljai elérése érdekében. A stratégia ezenfelül segíti mérhetővé tenni az elért eredményeket, ami egyúttal azt is jelenti, hogy stratégia hiányában nehéz megállapítani az automatizálási projektek sikerességét. A stratégia tehát létfontosságú, mégis sokaknál hiányzik, amire több jel is utal.

Nincsenek prioritások

Stratégia nélkül gyakran anélkül valósítják meg az automatizálási projekteket, hogy a vezetés tisztában lenne vele, pontosan hol is lenne érdemes azokat kezdeni a várható nyereség, illetve a siker esélyei miatt. Az automatizálás megfelelő tervezés és felmérés nélküli későbbi kiterjesztése tovább növeli a kudarc esélyét.

Nem mérik fel a technológiaérettséget

A robottechnológia gyorsan fejlődik, és egyes becslések szerint a gyártásban a feladatoknak akár 60 százalékát is automatizálni lehet. Ilyen ütemű fejlődés mellett azonban könnyen előfordulhat, hogy egy cég nem napra kész tudással rendelkezik az adott technológiáról. Csak kevés vállalkozásnál ügyelnek arra, hogy beruházás előtt felfrissítsék tudásukat, ami azt jelenti, hogy sokak alul- vagy éppen túlbecsülhetik a kiszemelt megoldások képességeit, ami az előbbi esetben egy értékes fejlesztésről lemondást, míg utóbbiban kiábrándító eredményt jelenthet.

Hiányoznak a célok

Egy harmadik jele a stratégia hiányának a pontosan megfogalmazott célok hiánya. Célok nélkül nem csupán a beruházás eredményeit nehezebb értékelni, de az ideális megoldás megtalálása is kétséges. Utóbbi abból adódik, hogy a rendszerintegrátorok felé nem kommunikálják a célértékeket.

Eladócentrikus ajánlatok

A következő tünet szorosan kapcsolódik az előzőhöz. Azáltal, hogy a pontos célok kimaradnak a vevő és a szállító párbeszédéből, az arra koncentrálódik, hogy a megoldás milyen, nem pedig arra, hogy az mit is tudjon. A vevő sokszor nem rendelkezik kellő tudással a lehetőségek összehasonlításához, plusz a célok megosztása nélkül gyakorlatilag magára vállalja a felelősséget az igényeinek megfelelő megoldás kiválasztásában.

Homály fedi az eredményeket

A #HowToRobot cikke szerint a stratégia hiányának egy ötödik tünete, hogy a cégek nehezen tudják pontosan felmérni az automatizálási projektek eredményeit. A pontos mérések hiánya megnehezíti a döntést a további beruházásokról. Az eredménymérési problémák egyik oka lehet a vállalati célokhoz kapcsolódó objektív mérőszámok hiánya.

A fenti problémák bár nem elhanyagolhatóak, nem a robotizálás sajátosságai, valójában gyakran jelentkeznek új technológiáknál, mikor azok életszakaszuk hajnalán járnak. Idővel azonban, ahogy a kezdeti nagy érdeklődés alábbhagy, a technológia terjedését egyre inkább a szisztematikusság fogja jellemezni a hirtelen „csapjunk a lovak közé” hozzáállás helyett.

Hasonlóan a cégekhez még az oktatásnak is van mit tanulnia a robotizációval kapcsolatban. Az automatizáció kiterjedtsége ellenére az oktatásban még nem helyeznek kellő hangsúlyt a robotikai tudás átadására, holott az egyre inkább alapvetővé válik a termelésben dolgozó műszaki szakemberek számára.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink