Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Új szabályozással terjedhetnek el igazán a kobotok
A Fanuc Automatizálási Napok keretében a Fanuc Hungary Kft. telephelyén öt vállalat szakértői járták körbe a kobotok használatának témáját, valamint szó volt a legfontosabb ipari trendekről is. A gyorsan fejlődő területen a szabályozás kicsit nehézkesen halad.
Ahogyan a gépfelújítás témáját is, úgy ezt a területet is Nizsalóczki Bálint, az Euchner gépbiztonsággal, ipari biztonságtechnikával és egyedi újító ipari megoldásokkal foglalkozó szakembere, Nagy József, a Lenze Magyarország vezetője, Estók Tibor, a Turck Hungary ügyvezető igazgatója, Sárkány László, a Fanuc Hungary robotértékesítési vezetője és Vitányi Róbert, a Schunk Intec Kft. vezetője járta körül a Fanuc Automatizálási Napok rendezvényén.
Nizsalóczki Balázs előadása kezdte ezt a blokkot, ő természetesen az új gépek esetében is a biztonsági szempontokról beszélt. A biztonsági előírások szükségességét egy igen látványos példával illusztrálta: egy orosz sakkversenyen egy robot megfogta, és szorítva fogva tartotta egy gyermek ujját – amit végül csak úgy tudnak kiszabadítani, hogy az ujj eltörik. A sakkozó kobot a videóban természetesen nem megfelelő biztonsági előírások szerint volt használva.
Ahogyan az Euchner gépbiztonsággal, ipari biztonságtechnikával és egyedi újító ipari megoldásokkal foglalkozó szakembere fogalmazott, a technológia készen áll, azaz vannak jól használható és biztonságos kobotok, de nincsenek meg a megfelelő szabványok, így nehézkesebb ilyen gépeket venni, üzemeltetni. Erre jött létre egy műszaki ajánlás, amit 2023-tól a két eddigi robotokkal foglalkozó biztonsági szabványba (ISO E 10218-1 és -2) is beemelnek. Ez az ajánlás például olyan kitételeket tartalmaz, hogy normál felhasználás esetében a fejhez nem érhet kobot.
Ez a szakemberek szerint egy nagyon fontos lépés, a szabályozás hiánya ugyanis eddig egy gátja volt a kobotok terjedésének – a helyzet némileg hasonló az önvezető autók szabályozásának összevisszaságára.
Egyre inkább arra használják, amire való
Egy kérdésre válaszolva Sárkány László elmondta, hogy az üzemeltetők nem mindig használják kollaboratív módon a kobotokat. Ugyanakkor egyre nagyobb arányban használják így ezeket az eszközöket, és ma már csak mintegy 20 százalékban használják hagyományos, nem kollaboratív módon a kobotokat. Szintén gyakori az üzemmódváltó (ha van ott ember, akkor kollaboratív, egyébként nem) használata.
A Fanuc Hungary robotértékesítési vezetője szerint a kobotok terjedésében 2023-tól exponenciális növekedés várható, legalábbis a Fanuc ezzel számol. A következő években a kollaboratív robotok eladása vélhetően meg fog ugrani.
Egy másik fontos trend
A kobotok mellett egy nagyon fontos trend még az IO-Link terjedése, használata. Az IOL vagy IO-Link egy szabványos, ciklikus digitális kommunikáció - az utolsó méter kommunikációja -, főleg szenzorok használják. Előnyeiről Estók Tibor beszélt: mint fogalmazott, az egyik fő előnye az egyszerűsége, hiszen kábellel lehet csatlakozni hozzá. Szintén fontos, hogy a szenzorok beállításait könnyű menteni, szenzorcserénél is menti a régi beállításokat az eszköz. Az IO-Link használata főleg a prediktív karbantartásban nagyon fontos.
Az IO-Linkek száma a kobotokhoz hasonlóan exponenciálisan nő. Estók Tibor szerint az idei évre 27 millió ilyen eszközt jeleztek előre, ehhez képest 2020-ban még csak 16 millió volt belőle.
Nagy József azt emelte ki, hogy a Lenze egyike azon néhány vállalatnak, aki a hajtásoknál használ IO-Linket. Ez azonban kifejezetten megéri a cégnek, a chiphiány alatt például komoly helyzeti előnyt jelentett más megoldások IOL-lel való kiváltása.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!