Gyártósor Így alakulhat a pneumatikus rendszerek jövője

Így alakulhat a pneumatikus rendszerek jövője

autopro.hu/H.J. | 2020.08.06 15:49

Így alakulhat a pneumatikus rendszerek jövője

Fotó: Pixabay

A pneumatikus rendszerek gyártói előtt álló legfontosabb célkitűzés napjainkban olyan integrációs képességek kifejlesztése, melyeket ha beépítenek rendszereikbe, azok valós időben képesek működni a különböző operációs rendszerekben.

Hirdetés

A Parker Hannifin intelligens és tárgyi digitális termékek fejlesztésért felelős termékmenedzsere, Rich McDonnell folyamatosan nyomon követi a kialakulóban lévő és feltörekvő trendeket. Az elemző szerint az örökölt és barnamezős rendszerek naprakészségének biztosítása hatalmas kihívás – a vállalatoknak olyan technológiai átalakulásokon kell keresztülmenniük, melyek lehetővé teszik a valós idejű operációs rendszerek működtetését az iparágban.

A pneumatikus rendszerek következő generációja

Rich McDonnell szerint 1-3 éven belül a gyártók olyan pneumatikus eszközöket, termékeket és alkatrészeket vezethetnek be, amelyek elektronikai rendszereiknek köszönhetően képesek lesznek bizonyos szintű diagnosztikai és teljesítményfigyelő funkciókra. Mivel egyre nagyobb szerepet kap a funkcionalitás az eszközök szintjén, a diagnosztika fejlesztése mellett a teljesítményadatok bővítésére és a vezérlés komponensek szintjére történő áthelyezésére kell számítani. Az intelligens rendszerek megjelenésével pedig egyre fontosabbá válhatnak a vezérlési funkciók.

Ezt várják el az OEM-ek

Napjainkban a legtöbb OEM a diagnosztikai képességek iránt érdeklődik – az eszközök szintjén még több diagnosztikai megoldást igényelnek. Ennek egyik oka, hogy a technológia a megelőző karbantartásban segíti a gyártókat. Még ma is számos vállalatnál manuálisan végzik az ellenőrző folyamatokat. Ennek felváltásában segítenek a diagnosztikai megoldások, melyek digitális rendszerei valós idejű információt biztosítanak a gyártósorról.

Mit hoz a jövő?

Az első lépés az eszközök szintjén történő működés – azaz a rendszerek kezelői képesek legyenek parancsot adni a gépeknek. A jövő pedig ezen diagnosztikai képességek eltolódása a kontroll irányába, melyben hatalmas szerep juthat az 5G-rendszereknek, valamint az úgynevezett IO-Link technológiának is. Utóbbi az ipari dolgok internetéhez biztosít hozzáférést.

Így lehet felkészülni az átalakulásra

A berendezések gyártói jelenleg olyan vállalati szerkezetre térnek át, melyben a gépek, mint szolgáltatások jelennek meg. Ez azt jelenti, hogy az OEM-ek megtartják a berendezések tulajdonjogát, a felhasználók pedig fizetnek a vállalatoknak – tehát bérbe adják a berendezéseket. Ebben az esetben azonban számolni kell a felhasználók rendkívül magasan támasztott követelményeivel – itt elsősorban az eszközök megbízhatóságára kell gondolni.

A berendezések működése során a legkritikusabb pont annak biztosítása, hogy a gépek egyes részei különböző adatokkal és vizuális információkkal szolgáljanak a berendezés teljesítményéről a végfelhasználói hálózat számára. Erre azért van szükség, mert a felhasználók ezen információk segítségével tudják beazonosítani az alkatrészek hibáit.

Az említett üzleti modellre történő áttéréshez az alkatrészgyártóknak és a pneumatikus rendszerek gyártóinak sokkal intelligensebb rendszerek kifejlesztésére lesz szükségük.

Hosszú távú trendek az iparban

Rich McDonnell két kulcsfontosságú irányvonalat emelt ki, melyre hosszú távon számítani lehet. Az első az ipari Ethernet – azon belül az Ethernet IP és a PROFINET – szerepének növekedése a versenytársakkal szemben. A másik trend pedig a vezeték nélküli technológia fejlődése.

Az ipari Ethernet fejlődése mellett a jövőben nagy hangsúlyt fektetnek a vállalatok a blockchain technológia, a mesterséges intelligencia, a kiterjesztett valóság és virtuális valóság fejlesztésére. Ezek a technológiák mind lehetővé teszik a gyártók számára, hogy képesek legyenek távolról megfigyelni és irányítani a gépeket, ezáltal értéket teremtve a végfelhasználók számára.

Azok a vállalatok, melyek elsők közt térnek át az említett vállalati szerkezetre, hatalmas előnyre és profitra tehetnek szert a piacon. A szakértő szerint pedig mindent meg is tesznek majd ezen gyártók, hogy berendezéseik csúcstechnológiás funkciókkal legyenek felszerelve a folyamatos működés érdekében.

Ami a vezeték nélküli szolgáltatókat illeti, Rich McDonnell a Wi-Fi 6 és az 5G kombinációját jósolja az OEM-ek számára. A szakértő Németországot emelte ki, ahol a magán 5G hálózatok egyre nagyobb teret hódítanak – nemcsak a gépjárműgyártók, hanem más nagyvállalatok is licenceket vásárolnak. Ez pedig hozzájárulhat az intelligensebb és rugalmasabb rendszerek biztosításához, hiszen a magánhálózatokon belül nem kell aggódni az adatok biztonsága és a megbízható működés iránt, illetve a blockchain technológia, a mesterséges intelligencia, a kiterjesztett valóság és virtuális valóság is könnyebben megvalósulhat.

Néhány szó az energiahatékonyságról

A pneumatikai rendszerek is segíthetnek a szénlábnyom csökkentésében. A berendezésekbe telepített intelligens rendszerek működésük során felmérik, hogy a gépek mennyire dolgoznak hatékonyan és ez alapján tájékoztatják a felhasználót a jövőbeli teljesítményről – azaz megfelel-e a követelményeknek, vagy javításra szorulnak. Tehát a gépek ezen megelőző és előrejelző funkció segítségével energiahatékonyabban tudnak működni.

Emellett az energiamegtakarítást szolgálhatja az arányosabb áramvezérlésre történő áttérés is. Így amikor a gépek nem vagy csak kevesebbet dolgoznak, automatikusan csökkenti az üzemi paramétereket a rendszer – olvasható a MachineDesign oldalán.

Kiemelt Partnereink