Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Törökország felé kerülnék meg az EU-s vámokat a kínai gyártók
2024.05.21 09:19Bebiztosítja a gépgyártókat a hiba ellen a Röhm megoldása
2024.05.21 08:22Biciklikhez mutat be új villanymotort a ZF
2024.05.21 07:21A Tesla napelemes részlege lesz felelős a Supercharger-hálózatért
2024.05.21 06:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ettől lehet versenyképes egy üzem 2050-ben is
A brit Advanced Manufacturing Research Centre (AMRC) Factory 2050 segít, hogy az Egyesült Királyság élharcossá váljon a gyártási technológiák kutatásában és kifejlesztésében.
Az angliai Sheffieldben 2015-ben kezdték építeni az Advanced Manufacturing Research Centre Factory 2050 (AMRC), vagyis a fejlett gyártástechnológiai kutatóközpontot. A projekt, mely a sheffieldi egyetem és a Boeing repülőgyártó-óriás együttműködésével indult, ma már félezer főt foglalkoztató üzemmé nőtte ki magát.
Az AMRC tevékenysége számos területre kiterjed, ide tartoznak például a nukleáris technológiák, az öntvények és kompozit anyagok is. A cél minden esetben ugyanaz: technológiafejlesztési projektek vezetése az AMRC dolgozói és az ipari partnerek között. A gyár jelenleg négy fő technológiai területre fókuszál: a robotikára és automatizációra, az integrált nagy volumenű méréstechnikára, a digitálisan támogatott összeszerelésre és a gyártási informatikára.
Az új üzemrészleg egyik célja, hogy bemutatóteremként funkcionáljon, így vonzóvá téve a gyártástechnológiákat, különösen a fiatalok számára.
Az ARMC-ben csiszolgatott egyik felsőkategóriás technológia a robotikai gyártócella, mely a Factory 2050 főépületében található meg. Az itteni eszköz pontos másolata a BAE Systems salmesbury-i és lancashire-i üzemeiben megtalálható gyártócelláinak, melyekben nagy pontosságú fúrásokat ejtenek szénszálas kompozit szárnyborításokba az F35-ös repülőgéphez. A megfelelő kialakítás kulcsfontosságú a repülőgép teljesítményének szempontjából, így nem csoda, hogy a szerkezet munkába állását három éves próbaidőszak előzte meg.
Bár a feladat már korábban is meglévő, automatizált megoldásokkal is teljesíthető lett volna, a precizitás és időigény miatt szükséges nagyjából féltucat CNC-maró tőkeigénye azonban már-már ijesztőnek számított volna. A mostani technológia kidolgozása így sokkal költséghatékonyabb volt, amit még inkább segített a Kuka robotikai vállalattal való együttműküdés.
A gyártási folyamathoz szükség volt programozási és mechanikai tervezésre is. A kifinomult robotok gyártásának szándéka megfelelő társra talált abban az extrém pontosságot igénylő keresletben, ami a katonai repülőgépek miatt nagyon megerősödött. A megfelelő termelékenységhez két robotot használtak. Egyet a munkadarab rögzítésére, egyet pedig a lyukfúró helyben tartására és mozgatására.
A gyár nagy rugalmasságra is képes, 60 féle szárnyborítást tud előállítani, egyedi rögzítéssel, minden variáns számára. A kiterjesztett valóság hasznosításával számítógép által generált vizuális segítséget kapnak a dolgozók, így biztosítva az egyes változatok gyártásának megbízhatóságát.
A fúrógép működésének abszolút sebességét sikerült megnövelni, a lyukanként 55 másodperc helyett kevesebb, mint 20 másodpercre. Mivel repülőgépenként több ezer ilyen lyukat kell elkészíteni, az időmegtakarítás nagy sikere magától értetődő. Hasonló eredmények elérése érdekében az AMRC-ben továbbra is fejlesztik tevékenységeiket az Ipar 4.0 koncepció keretében: zárt láncrendszerben visszajelzéseket kapnak az érzékelők adataiból, mellyel menet közben optimalizálni lehet a folyamatot.
2018-ban két további bővítés lesz még Az AMRC üzemben. Az egyik a McLaren szupersportautó-gyártó új gyártósora lesz, ahol biztonsági felszereléseket készítenek majd a sofőrök még nagyobb védelme érdekében. A másik még ennél is jelentősebb fejlesztésnek ígérkezik: a Boeing első, Egyesült Államokon kívüli közvetlen tulajdonú üzemében a repülőgépek futóműveit működtető szerkezetek készítenek majd.