Gyártók Visszahívás várhat az Autopilottal bíró Teslákra

Visszahívás várhat az Autopilottal bíró Teslákra

autopro.hu/V.M. | 2022.06.10 16:20

Visszahívás várhat az Autopilottal bíró Teslákra

Fotó: Tesla

Egy lépéssel közelebb kerültek a visszahíváshoz az Autopilottal rendelkező Teslák, miután az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) vizsgálata új, egyben utolsó szakaszába lépett.

Hirdetés

Az amerikai hatóság még tavaly nyáron kezdett nyomozást az Autopilot kapcsán, miután 2018-tól kezdődően az önvezető rendszert használó Teslák közül több is megkülönböztető jelzést használó álló járműveknek ütközött. A vizsgálat, ami 830 ezer amerikai Teslát érint, most az utolsó szakaszába, az úgynevezett mérnöki elemzésbe lépett, amit általában egy éven belül követ a döntés a visszahívásról.

Nem biztatóak az eddigi eredmények

Az eddigi eredmények szerint több aggály is felmerült a Tesla rendszerével kapcsolatban. Az NHTSA úgy találta, hogy olyan környezetben is használják, ahol képességei korlátozottak, illetve sok vezető a rendszer figyelmeztetése ellenére sem cselekszik a balesetek elkerülése érdekében.

Összesen 16 olyan esetet azonosítottak és vizsgáltak meg, melyeknél egy Tesla megkülönböztető jelzést használó járműbe csapódott. Ezek során 15 fő megsérült, további egy életét veszítette.

Az esetek többségében a Tesla csak közvetlenül az ütközés előtt figyelmeztette vezetőjét, a vészfékasszisztens pedig az esetek mintegy felében aktiválódott. Az Autopilot átlagosan kevesebb mint egy másodperccel a baleset előtt adta át az irányítást a sofőrnek.

Az NHTSA nyomozói szerint a vezetők gyakran a kormánykeréken tartották kezüket, ahogy azt az Autopilot el is várja, mégsem intézkedtek az ütközések elkerülése érdekében. A nyomozók ebből azt a következtetést vonták le, hogy bár a vezetők eleget tehetnek a rendszer kérésének, az nem garantálja, hogy ténylegesen figyeljék az utat. Az amerikai hatóság a The Detroit News által idézett közleményében megjegyzi, hogy a vezetőknek átlagosan nyolc másodperccel az ütközés előtt észlelnie kellett volna a megkülönböztető jelzést használó járműveket.

További baleseteket is megvizsgálnak

A nyomozás záró szakaszában az NHTSA további adatokat fog bevonni a vizsgálatba, és olyan baleseti jelentéseket és górcső alá vesz, melyeknél nem használtak megkülönböztető jelzést, de a körülmények hasonlóak voltak. A hatóság továbbá fel fogja mérni, hogy az Autopilot és más, kapcsolódó rendszerek mennyire járulhattak hozzá a vezetői hibákhoz, a visszahívásról döntés előtt végül pedig meg fogja határozni, hogy van-e biztonsági kockázatot hordozó hibája az Autopilotnak.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink