Gyártók Mexikói, kínai befektetésekkel csökkenti költségeit a Toyota

Mexikói, kínai befektetésekkel csökkenti költségeit a Toyota

Panker Gergő | 2015.04.23 06:36

Mexikói, kínai befektetésekkel csökkenti költségeit a Toyota

A gyártási folyamatok átalakításával a Toyota 20 százalékos visszaesést vár a gyártáshoz szükséges alapanyagok mennyiségében, illetve arra számít, hogy a vállalat globális kapacitása átlépi a 10 millió járművet.

Hirdetés

A három éves tilalmi időszakot követően a Toyota Motor Corporation ismét kinyitja a pénztárcáját. A vállalat bejelentette, hogy egy közel 1,5 milliárd dolláros befektetéssel új gyártókapacitást hoz létre Mexikóban, illetve Kínában, amely célja, hogy kielégítse a kulcsfontosságú piacokon tapasztalható keresletnövekedést, illetve átalakítsák a gyártó globális gyártótevékenységét.

Az új gyárakban alacsony költségű gyártófolyamatokat telepítenek, illetve itt vezetik be a világon először a Toyota új, moduláris platformját.

A két országban tervezett bővítés a Toyota globális kapacitását 300 ezerrel évi 9,8 millió járműre növeli. Mindez több flexibilitást eredményez majd a világ legnagyobb autógyártójának, amely jelenleg meglehetősen magas, 90 százalékos kihasználtsággal működik. Összehasonlításként a gyártó 2009-ben 70 százalékos kihasználtsággal üzemelt.

Az 1 milliárd dolláros mexikói üzemet az ország közepén található Guanajuato államban építik fel, ahol az újgenerációs Corollát gyártják majd. A gyár várhatóan 2019-ben kezdi meg a működést évi 200 ezer járművel.

Kínában a Toyota egy 440 milliárd dolláros befektetéssel egy harmadik gyártósort alakít ki a Kuangcsouban található gyártóegységében. A gyártó elmondása szerint az új gyártósor 2017-ben kezdi meg a működését évi 100 ezer járművel.

Globális váltás

Az új gyártókapacitás része a vállalat globális gyártóstratégiájában tervezett átalakításnak, amelytől a Toyota az új járművek gyártásához szükséges költségek 20 százalékos csökkenését várja. A tervek szerint 2020-ra a gyártó által kínált modellek fele az újgenerációs platformra épül majd.

Mindez megtöri az Akio Toyota elnök által 2013-ban bevezetett „beruházási szünetet“, amelyet zöldmezős beruházásokra rendelt el. A befagyasztás során a Toyota egyre nagyobb kapacitást vezetett be a meglévő üzemeiben, valamint az új moduláris platform, illetve költséghatékony gyártástechnológiai folyamatok előkészítésén dolgozott. A gyártó célja az volt, hogy a befektetések helyett a költségcsökkentésre, illetve a minőség növelésére koncentrálhasson.

Beindul a Toyota

– A stratégia újragondolása, az, hogy hogyan és hol gyártjuk a termékeinket, új lehetőségeket teremtenek vállalatunk, partnereink, illetve a régióban található munkatársaink számára – mondta Jim Lentz, a Toyota észak-amerikai üzletágának vezérigazgatója.

A mexikói gyár az újgenerációs Corolla bevezetése előtt kezdi meg a működését. A tervek szerint évi 200 ezer jármű gyártására alkalmas üzemben körülbelül kétezren dolgoznak majd.

A Toyota egyelőre nem nyilatkozott arról, hogy melyik modellt gyártják majd az új kínai gyártósoron.

A Kuangcsouban található gyárban jelenleg két gyártósor található, amelyek a Toyota helyi vegyesvállalatával, a Gaungzhou Automobile Grouppal összesen évi 360 ezer autó gyártására képesek.

Többek között itt készül a Highlander szabadidő-terepjáró, a Camry szedán, illetve a Yaris kisautó is.

A kínai beruházásnak köszönhetően a Toyota teljes gyártókapacitása a világ legnagyobb járműpiacának számító országában évi 1,1 millió autóra nő majd. A Toyota öt kínai üzemében a tavalyi év során 960 ezer járművet gyártottak.

Nagy ugrás

A mexikói gyártású Corolla ugyanarra a platformra épül majd, mint a többi elsőkerék-meghajtású kompakt a Toyota kínálatában, például az idei évre várt új Prius, illetve a Lexus CT.

A Toyota New Global Architecture (Toyota újgenerációs globális architektúra –TGNA) csoportosítja a gyártó összes hasonló méretű modelljét. A Volkswagen-csoport és a Renault-Nissan szövetség is használ hasonló platformokat.

A közös alkatrészek számának növelése, illetve a gyártási folyamatok egyszerűsítésének köszönhetően a Toyota várakozásai szerint megfeleződik az új gyártósorok építéséhez szükséges befektetés mértéke, illetve a guanajuatói üzemhez hasonló gyárak építési költségei 40 százalékkal csökkennek.

– A versenyképesség ugrásszerűen nő majd – nyilatkozta a Toyota egy, a bővítési munkálatokat jól ismerő munkatársa. – A minőség mellett a mennyiség terén is szeretnénk előrelépni.

A Toyota múlt heti bejelentése jól mutatja, hogy a gyártó a befektetési szünet során keményen dolgozott a színfalak mögött – emelte ki Kurt Sanger, a Deutsche Securities Japan autóipari elemzője. – Nem csupán a babérjaikon ültek. A gyártás teljes átalakításán dolgoztak – tette hozzá a szakember.

A Toyota képviselője elmondta, hogy azért esett a választásuk Mexikóra és Kínára, mivel az ázsiai országban és Észak-Amerikában is hosszú távú fenntartható növekedésre lehet számítani.

Átalakítás Amerikában

A mexikói üzem a Toyota történetének legnagyobb beruházása lesz. A gyártó már most is üzemeltet egy gyárat az amerikai határhoz közeli Tijuanában, ahol a Tacoma pickupot szerelik össze.

A Toyota egyelőre nem közölt információkat arról, hogy mikor kezdik meg az építkezést. Az új mexikói üzem továbbá részét képezi a gyártó azon tevének, hogy földrajzilag központosítsa a vállalat észak-amerikai gyártótevékenységét.

Jelenleg a Toyotának két észak-amerikai gyártóegysége is van, ahol a Corolla gyártása zajlik. Az egyik az ontariói Cambridge-ben, míg a másik a Mississipi államban található Blue Springsben. A gyártó elmondta, hogy amint a mexikói üzem 2019-ben megkezdi a gyártást, a kanadai gyártóegységbe egy mindezidáig meg nem nevezett közepes méretű jármű gyártását vezetik majd be.

A Globe and Mailben megjelent tudósítás szerint a Corolla gyártását az alacsonyabb gyártási költségek miatt viszik át Mexikóba. A Globe and Mail forrása szerint több értelme van annak, hogy a drágább modelleket gyártsák Cambridge-ben, Woodstockban, illetve Ontarióban, mivel az ottani költségek magasabbak, mint az Egyesült Államokban.

Mindez azt jelentené, hogy a Toyota észak-amerikai gyártótevékenységét az összeszerelési idő csökkentése, illetve a beszállítói lánc hatékonyságának növelése érdekében földrajzi szempontból központosítanák.

A tervek szerint az olyan középkategóriás modelleket, mint a Camry, az Avalon, a Highlander és a Lexus ES és RX, a Kentuckyban, Indianában, illetve Ontarióban található üzemekben gyártanák. A pickupokat továbbra is a Mexikóban található tijuanai, illetve San Antonio-i üzemekben gyártják majd, a kompakt modellek pedig a Guanajuatóban, illetve Mississipiben található gyárakban készülnének.

Tartva a tempót

A Toyota nem az első autógyártó, amely a mexikói letelepedést választotta. A Honda, a Nissan és a Mazda az elmúlt két év során szintén jelentős gyártóegységeket nyitottak a dél-amerikai országban.

2016-ban a Kia megnyitja új, 1 milliárd dolláros üzemét, míg a Volkswagen ugyanekkora összeget költ egy már meglévő gyár bővítésére. A hetekben jelentik be továbbá a Ford 2,5 milliárd dolláros befektetését, amelynek eredményeként dízelmotorokat, illetve váltókat gyártanak majd a vállalat két helyi üzemében.

A Toyota kínai bővítése szintén a versenytársak hasonló bejelentéseit követően jött létre annak ellenére, hogy az országban lassul a piac növekedése. A Hyundai Motor Co. a hónapban ünnepelte a negyedik helyi gyárának építési munkálatainak kezdetét, ráadásul a vállalat még idén megkezdi ötödik kínai üzemének felépítését.

– Az autógyártóknak a jövőre gondolva muszáj Kínában építkezniük – emelte ki Sanger.

Több más japán gyártóval egyetemben a Toyota számára is nehézséget okozott egy 2012-es kezdeményezés, amely során a japán termékek ellen kampányoltak Kínában a Tokió és Peking közötti, az Észak-Kínai tengeren található szigetekről szóló területi vitát követően. A Toyota helyi eladási volumene jelenleg a Volkswagen, Hyundai, Buick és Ford márkák mögött kullog. A gyártó azonban továbbra is a vezető helyet foglalja el a japán eladási listákon.

Via Automotive News

Kiemelt Partnereink