Gyártók Magyar tervező munkája az új Twingo

Magyar tervező munkája az új Twingo

Biró Csongor | 2014.09.24 15:15

Magyar tervező munkája az új Twingo

Farmotoros, hátsókerék-meghajtású és négyajtós az új Twingo. Legnagyobb érdekessége ugyanakkor, hogy magyar tervező, Wittinger Csaba adott életet formájának.

Hirdetés

A Twingóval összekapcsolható kisautó-projekt 2008-ban indult el a Renault-nál, a magyar tervező 2010-ben nyerte meg elképzelésével a döntéshozókat és kapta feladatául, hogy rajzolja meg az autó végső dizájnját. A márka múltjában leginkább az R5 Turbóra hasonlító mini autó immár Magyarországon is kapható, sőt már vezettük is a hazai bemutatón a modellt.

Élénk színek, személyre szabhatóság, vidámság, okostelefonos megoldások és praktikus ötletek jellemzik a különleges kisautót. A Daimlerrel (ott smart forfour néven fut a négyajtós) közösen fejlesztett, de a Renault által gyártott autó kategóriájában egyedül kínál farmotort és hátsókerék-meghajtást. Utóbbi igazi városi vagánnyá teszi, hisz 8,6 méteres fordulókörének köszönhetően játszi könnyedséggel megfordul bárhol. Mivel elöl csak a folyadéktartályok és az akkumulátor található, a kategóriában megszokott 30 fokos bekormányzási szög helyett első kerekei 45 fokos szögben is elfordulnak.

Bár az új Twingo tíz centivel rövidebb, mint az elődje, a belső kihasználható tér 33 centivel lett hosszabb. Az öt ajtó, a variálható utastér és a teljesen sík padlózat négy felnőttnek nyújthat helyet. Opciós, elektromosan nyitható vászonteteje 71 centi hosszú és 68 centi széles nyílást takar.

A motorblokk hátul, középen található, 49 fokra kellett megdönteni, hogy beférjen a 219 literes csomagtartó alá. A kerekekre a hajtást De-Dion típusú meghajtás viszi át. A motorhoz a csomagtartó padlójának eltávolításával férhetünk hozzá. A motortervezők egy olyan rendszert építettek az autóba, amellyel a motor 150 milliméterrel leengedhető, így a kisebb szerelési műveletek egy részéhez nem kell leszerelni a motort az alvázról.

Kétféle motorral érhető el, a kipróbált kilencven lovas, turbós háromhengeres jól húz, élvezetes vele a városban cikázni, fordulékonysága lenyűgöző. A hetven lóerős szívó benzines szintén háromhengeres, de míg az erősebb 898 köbcentis, addig az 999 köbcenti hengerűrtartalmú.

Három felszereltségi szinten választható az autó, az alapváltozat szériafelszereltségéhez tartozik a blokkolásgátló, a vészfékrásegítő, a menetstabilizátor, a biztonsági övek bekapcsolására figyelmeztető jelzés, a sebességhatároló, a keréknyomás-ellenőrző, az emelkedőn elindulást segítő rendszer, négy légzsák, a központi zár, a szervokormány. A kocsi alapára 2,59 millió forint, a turbós motorral Intens felszereltséggel 3,5 millióért vihető haza.

Az új Twingo a Renault és a Daimler közös együttműködésének a gyümölcse, a szlovéniai novo mesto-i üzemben készül. A gyárat a két nagyvállalat 450 millió euróért újította fel, többek között megújult a lemezfeldolgozó részleg, amelyet nagyrészt robotizáltak. Modernizálták a festősort és az összeszerelő sort.

Wittinger Csaba

A Totalcarnak adott interjúban a dizájner elmondta, hogy született meg fejében ez a forma: - Amikor a pályázatot kiírták, azt már lehetett tudni, hogy az autó architektúrája más lesz, mint a korábbi Twingóké, fix volt, hogy a motor hátra, a csomagtér alá kerül. Erre persze beindult az agyam, mert mi az a farmotoros, menő, dögös kis Renault, amire az ember azonnal gondol? Az R5 Turbo. Meg persze a Clio V6, de nekem az R5 volt a legfőbb inspirációm. Így aztán megrajzoltam azt a kerekeknél kiszélesedő övvonalú, széles fenekű kisautót, amiből a Twingo lett.

Kiemelt Partnereink