Gyártók Krajcsovits Sándor: tovább növeljük az európai gyártást

Krajcsovits Sándor: tovább növeljük az európai gyártást

Biró Csongor | 2013.04.08 08:32

Krajcsovits Sándor: tovább növeljük az európai gyártást

Talán nincs még egy olyan szakember Magyarországon, aki többet tudna a Toyotákról, mint Krajcsovits Sándor. A Toyota Motor Hungary osztályvezetőjét a Toyota jövőjéről, magyarországi kapcsolatairól és az elektromos autózásról faggattuk.

Hirdetés

Hogyan értékeli az elmúlt évet, milyen eredményekkel zárt a Toyota Magyarországon? Hogyan vészelte túl az elmúlt évet a márkakereskedői hálózat? Hogy áll a Lexus Magyarországon?
- A Toyota 2012-ben 3311 autót adott el, mely kiegészült 123 Lexussal, így összesen 3434 kocsit adtunk át ügyfeleinknek, ami nagyjából megegyezik 2011-es eredményeinkkel. A piacon a Toyota a 8. helyet foglalja el, de ha csak a belföldi teljesítményt értékeljük és eltekintünk a konkurens márkák erőteljes export tevékenységétől, akkor a 6. helyen végeztünk. A privát piacon az 5. helyen állunk, ezzel szemben a flottapiaci sikerek még váratnak magukra: 10. helyet foglaljuk el, míg belföldi összehasonlításban a 8. helyet szereztük meg. Legsikeresebb modellünk a Toyota Hilux, amely már a harmadik egymást követő évben lett az ország legkedveltebb pickupja (32 százalékos belföldi részesedés). Emellett sikereket könyvelhetünk el a Yarisszal (8,3%), Avensisszel (5,8 %) és a Versóval (11 %) is. Az összkerekes személyautók között a legsikeresebb modellünk a Land Cruiser (14 % belföldi részesedés). A Toyota hálózatát a konkurenseknél kevésbé alakította át a válság, bebizonyosodott, hogy a hálózat szilárd lábakon áll, az ügyfeleinket továbbra is a megszokott kereskedésük várja. Jelenleg 32 kereskedéssel rendelkezünk. A Lexus tekintetében engedje meg, hogy megjegyezzem, hogy a Lexus lett a világ negyedik legnagyobb prémium gyártója, Magyarországon pedig növeltük az eladott kocsik számát 2011-hez képest.

Krajcsovits Sándor a BME közlekedésmérnöki karán szerzett anyagmozgató gépészmérnök oklevelet. Tizenhat év vízilabdázás után (a Vasasban játszott Faragó Tamás tanítványaként) 1992-ben került az autózás világába. 1999 óta dolgozik a Toyota Motor Hungary Kft.-nél (termékkomunikáció, tréning, oktatás), ahol jelenleg osztályvezető.

Mit hoz 2013, milyen változások várhatók a márkák életében? Milyen új termékek (motorok, típusok, változatok) jelenhetnek meg idén?
- Folyamatosan jelennek meg új modelljeink az idén. Már megérkezett a frissített Verso, valamint az új RAV4. Jön a kombi Auris Touring Sports minden hajtáslánccal, beleértve a full hibridet is, az új Corolla Sedan, az új Lexus LS 600h, az új Lexus IS 300h (2.5 hybrid) és a Lexus GS 300h (2.5 hybrid).

Milyen fejlesztések, beruházások várhatók a következő 3-5 évben? Hogyan látja a távolabbi jövőt, milyen szerepet tölthet be a márka a világ, az európai és a magyar piacon tíz év múlva?
- Jelenlegi európai eladások 60 százaléka európai gyártású. Ezt a részarányt növelné a Toyota a modellpaletta átstrukturálásával a termelés hatékonyságának növelésével. Egyre inkább előtérbe kerül a full hibrid hajtás - Auris, Auris T/S és Yaris. Ezen modellek európai gyártásúak, csak a hibrid részegységek készülnek Japánban. Legnagyobb kérdés az elektromos autózás. Ha a megtérülést, az akkumulátor költségeit és az infrastruktúra (töltőhálózat) kérdéskörét nézzük, akkor egyértelmű, hogy a jelenlegi technológia a kis-közepes hatótávolságú 1-2 személyes járművek használatát (és gyártását) teszik lehetővé aránylag gazdaságosan. A gyorstöltőhálózat kiépítése költséges beruházás. Szintén sarkalatos kérdés a gyorstöltésnek az akkumulátorok élettartamára történő hatása is. Az igazi áttörést hoz a 2015-ben széria hidrogén tüzelőanyag-cellás (FC) hybrid járművünk megjelenése. Az autó egy teljes értékű családi autó lesz, az FC rendszer felelős a haladásért, a hibrid rendszer pedig a fékezési energia hatékony visszatermeléséért. A Toyota jelenlegi stratégiája világos: full hibrid hajtás kiterjesztése a főbb modellekre (Yaris, Auris, Auris W/G, Prius, Prius+) és a prémium osztály minden tagjára (Lexus modellcsalád), drasztikus tömegcsökkentés a jelenlegi és a jövőbeli hibrid modellpalettára (pl. Auris Hybrid -70 kg), plug-in hibridek amelyek a meglévő háztartási hálózatra csatlakoztathatók (pl. Prius Plug-in Hybrid; 230V 10A; 1,5 óra töltéssel ~ 25 km EV hatótávolság), hidrogén tüzelőanyag-cellás hibrd (FCHV) járművek nagy távolságra 0 emisszióval.

Lát-e esélyt arra, hogy Magyarországon terjeszkedjen gyártóbázissal a Toyota? Ez milyen feltételekkel következhetne be?
- Jelenleg a Toyota tulajdonlási/érdekeltségi körébe tartozó két vállalat működik Magyarországon. A Taiho 212 dolgozót, Denso 4 534 dolgozót alkalmaz az ipari termelés területén. Közvetve a Toyota Motor Corporation jelenleg is az egyik legnagyobb autóipari befektető és munkaadó Magyarországon. Magyar szakemberek dolgoznak a Toyota Motor Corporation/Toyota Motor Europe aftersales üzletágánál, akikre nagyon büszkék vagyunk.

A Toyota visszaszerezte a világelsőséget a járműgyártásban. Nem fél attól, hogy ez a folyamatos mennyiségi hajsza a minőség rovására mehet? Számos visszahívási akciót jelentettek be a közelmúltban.
- A sikeresen végrehajtott visszahívási akciók inkább erősítik a márka hírnevét, megmutatva, hogy törődik az ügyfelekkel az autógyár. A Toyota visszahívási kampányaiban az ügyfeleket semmilyen hátrány nem éri, az összes költség az anyagyárat terheli. A Toyota és Lexus márkáink minőségi megítélése nem csorbult még a 2012-es világelsőséget követően sem, az egyes közvéleménykutató cégek eredményei (TÜV, JD Power) azt mutatják, hogy termékeinket és szolgáltatásainkat a tulajdonosok a legmagasabb elégedettséggel értékelik.

A Toyota hibrid nagyhatalom, közelében sincs másik gyártó, a tisztán elektromos autózásban azonban nem jeleskedik. Mikor lesz 100 százalékos villanyautója a Toyotának? Mit gondol az elektromos autózás jövőjéről?
- Tiszta elektromos autója már 1999-ben szerepelt a modellpalettánkon (RAV4 EV). A Toyota és a Tesla együttműködésének köszönhetően most is van elektromos autónk a RAV4 EV. 2015-ben pedig érkezik a a tüzelőanyag-cellás széria autónk. Mérnökeink megítélése szerint jelenleg az elektromos autózás elterjedését a következő okok nehezítik: akkumulátor technológia költsége, a jelenlegi akkumulátorok érzékenysége a környezeti viszonyokra (időjárás, közlekedés ritmusa...), az elektromos töltőhálózat kiépítetlensége, a gyorstöltés költségessége (infrastruktúra, akku élettartam - nem lehet korlátlan gyakorisággal gyorstölteni...), a korlátozott hatótávolság. A Toyota filozófiája, hogy a felhasználó számára a teljes tulajdonlási költségek csökkenjenek. Az elektromos autózásnál a gyorstöltő kiépítése (otthon, munkahelyen) nagy beruházást jelent. A gyorstöltő használatakor a nagyfeszültségű akku élettartama csökkenhet. A közeljövő hatékony technológiája a plug-in hibrid (tölthető) járművek. A Prius plug-in alaptulajdonsága, hogy a városi ingázásra (20-25 km) elektromos autóként viselkedik, ezt követően közönséges hibridként működik. A töltéshez nincs szükség speciális infrastruktúrára (230V max 12A a töltőáram, ha a távklímát is működtetik töltés közben.) Közönséges háztartási elektromosságról 1,5 óra alatt feltölthető az autó. Mindezt oly módon, hogy nincs benne kuplung, nincs benne sebességváltó. A tiszta elektromos autózás elterjedéséhez az akkumulátortechnológiák, töltőhálózatok forradalmi változására van szükség. Mindemellett társadalmi megítélésben is változtatni szükséges. Európa jellemzően dízelorientált még a személyautózásban is. Az európai emissziós normák lazasága megmutatja, hogy nem veszik figyelembe a WHO (Egészségügyi Világszervezet) iránymutatását a dízel korom rákkeltő hatását illetően. A dízelek korom- és NOx-emissziója, illetve a turbós benzinesek NOx emissziója irányadó a Toyota mérnökeinek a hibridek fejlesztésében. Mivel nincs elterjedt visszatartó erő Európában ezen károsanyagok csökkentésére, a hibrid és elektromos autózás jelenleg az óhazában nehézségekbe ütközik. Persze vannak jó példák is, például Hollandia, ahol szigorú normák mellett az állami támogatás is segíti a tiszta autózást.

Kiemelt Partnereink