Gyártók Korán bedőlhet Kína egy ambiciózus e-autó-gyártója

Korán bedőlhet Kína egy ambiciózus e-autó-gyártója

autopro.hu/V.M. | 2021.10.21 04:20

Korán bedőlhet Kína egy ambiciózus e-autó-gyártója

Fotó: Pixabay

A kínai ingatlanfejlesztő Evergrande Csoport elektromos autókat fejlesztő fiatal vállalata komoly ambíciókkal lépett színtérre, és röviddel alapítása után máris a versenytársakét messze túlszárnyaló mennyiségű modell koncepciójával állt elő. A gyártó felívelő csillaga azonban hamar esésbe kezdett, a szaporodó problémák miatt pedig mostanra kérdésessé vált, hogy a tervekből mi is fog megvalósulni.

Hirdetés

Az áprilisi Sanghaji Autószalonon a 2019-ben alapított Evergrande NEV nem kevesebb, mint kilenc modell koncepcióját mutatta be a Hengchi, vagyis „örökké gyorsuló” márkája alatt. A figyelemre méltó számról Daniel Kirchert, az egység akkor frissen megválasztott alelnöke úgy nyilatkozott: „Még nem volt olyan autóipari vállalat, ami ilyen rövid idő alatt ennyire diverzifikált termékvonallal állt volna elő.”

A nevét az elektromos, vagyis új energiájú járművekről (new energy vehicle – NEV) kapó Evergrande NEV célja, hogy 2025-re évi egymillió autót értékesítsen, aminek megvalósíthatóságában azonban már régóta kételkednek az elemzők. Most, hogy az anyavállalat a több mint 300 milliárd dollárra rúgó tartozásával küszködik, a cél elérése valószínűtlenebbnek tűnik, mint valaha.

„Ezek a célok még múlttal rendelkező, jól menedzselt autóipari vállalatoknak is agresszívak és közel teljesíthetetlenek lennének a kivitelezés puszta megpróbálásához szükséges tőke, valamint emberi erőforrások miatt” – idézi Tu Le autóipari elemzőt a Reuters a vállalat kilátásairól írt elemzésében.

Az Evergrande NEV 14 modellt akar piacra vinni, amiket tíz kínai és svédországi üzemben fog gyártani – utóbbiak közül hat készült el vagy áll építés alatt.

Jó összehasonlítással szolgál Kína kettő – eladások szerint – legsikeresebb e-autókat gyártó vállalata, a Nio és a Xpeng. Előbbi négy típust kínál, jelenleg második üzemét építi, míg a Xpeng három modellt forgalmaz, melyek kettő gyárban készülnek.

A „kirakat autógyártó”

Az ambiciózus célok és a befektetők feltétlen bizalma azt eredményezték, hogy márciusban az Evergrande NEV tőzsdei kapitalizációja elérte a közel 90 milliárd dollárt, ami magasabb mint például az amerikai Fordé. A cégnek nem csak a befektetők, hanem autóipari veteránok is bizalmat szavaztak csatlakozásukkal. Közöttük találjuk Walter De Silva dizájnert, Junesoo Lee-t az SK Innovation akkumulátorfejlesztőjét, valamint magát az alelnököt, Kirchertet, aki megelőzően a nehéz pénzügyi helyzetben lévő Byton villanyautó-gyártónál volt vezérigazgató.

Mindazonáltal a lelkesedés mostanra alább hagyott. A cég piaci értéke 4,9 milliárd dollár alá esett vissza, a kínai állami hírügynökség, a Xinhua pedig az elektromosautó-ipar egyik „powerpoint” vállalatának nevezte, ami csak papíron gyárt autókat.

Nem volt elég, több pénz kell

Az Evergrande NEV 2019-2021 között 7,8 milliárd dollár tőkéhez jutott befektetőktől, illetve anyagcégétől. Ennek ellenére nemrég arra figyelmeztetett, hogy új befektetések és eszközei egy részének sikeres értékesítése nélkül problémássá válhat a kifizetéseinek teljesítése.

Hivatalos tőzsdei dokumentumokban ezenkívül közölte, hogy már most sem képes időben fizetni az üzemeit építő egyes partnereinek, egy Reuters-hez eljuttatott iratból pedig kiderült, hogy a sanghaji egysége munkálatait leállíttatta szeptembertől.

Jelenleg azonban bennfentes források szerint nem akarja félbe hagyni az üzem építését, ahelyett befektetőket keres, hogy folytatódhassanak a munkálatok. Továbbá a vállalat biztosra megy, hogy egy másik, a kelet-kínai Tiencsin városában épülő gyártóegységben még 2022-ben kezdetét vegye a termelés.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink