Gyártók Jégkék tanulmánnyal támad az Audi

Jégkék tanulmánnyal támad az Audi

autopro.hu | 2014.01.21 16:30

Jégkék tanulmánnyal támad az Audi

A Detroitban bemutatott Audi allroad shooting brake tanulmány a márka szerint igazi crossover modell.

Hirdetés

– A show-modell egyéni módon ötvözi különleges karakterét, a gazdaságos, 1,9 l/100 km átlagfogyasztású, 300 kW teljesítményű e-tron-quattro hajtásrendszert és az iránymutató elektronikai alkalmazásokat – mutatott rá az AG igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. – E modell már igen konkrét kitekintés a közeli jövőre.

A jégkék fényezésű show-modell tengelytávja 2,51, hosszúsága 4,20, szélessége 1,85, míg magassága 1,41 méter. A tanulmány karosszériaelemeinek anyaga alumínium, valamint szénszál-erősítésű műanyag (CFK).

300 kW (408 LE) rendszerteljesítmény és 650 newtonméter rendszer-forgatónyomaték – az új hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtási ilyen adatokkal szolgál. A vezető nélkül mintegy 1600 kilogramm tömegű show-modell álló helyzetből mindössze 4,6 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás tempóra, s 250 kilométer/óránál csak a lehatárolás vet véget a gyorsításnak. A kompakt crossover modell a sajtóanyag és a vonatkozó ECE-szabvány szerint 1,9 liter benzinnel is beéri 100 kilométerenként (szén-dioxid-kibocsátás: 45 g/km), teljes hatótávja pedig akár 820 kilométer.

A modell 2.0 TFSI erőforrásának teljesítménye 215 kW (292 LE) maximális forgatónyomatéka pedig 380 newtonméter. A keresztben beépített, kétliteres négyhengeres konstrukció igazi high-end aggregát: a részterhelési tartományokon a közvetlen befecskendezést kiegészítő szívócsatorna-befecskendezés segít mérsékelni üzemanyag-fogyasztását, s a hengerfejbe integrált kipufogó-leömlő szolgál a magas teljesítményszinthez illeszkedő, fejlett hőmenedzsment alapjául.

Leválasztó tengelykapcsolóján keresztül a 2.0 TFSI erőforrás kompakt méretű, tárcsa alakú elektromos motorral működik együtt, amelynek teljesítménye 40 kW, maximális forgatónyomatéka pedig 270 newtonméter. Az elektromos gép a hatfokozatú e-S tronic sebességváltóba építve dolgozik, a villámgyors működésű kettős tengelykapcsolós sebességváltó pedig az első kerekekre továbbítja a motorok teljesítményét.

Az említett erőforrásoktól függetlenül a hátsó tengelyen egy további elektromos motor kapott helyet, amely 85 kW teljesítményével és 270 newtonméter maximális forgatónyomatékával az alacsony és a közepes sebességtartományokon veszi át a hajtás feladatát. Amint a hibridhajtás szabályzása az összkerékhajtást ítéli optimálisnak, az első tengelyt hajtó motorokkal is harmonikusan együttműködik. Ekkor, például síkos útfelületen vagy enyhe terepen, az Audi allroad shooting brake pillanatok alatt e-tron quattro modellé alakul át.

A hátsó tengely előtt kapott helyet a nyolc modulból felépülő lítiumion-akkumulátor, amely így az első és a hátsó tengely közötti optimális tömegeloszláshoz is hozzájárul, s a csomagteret is alig korlátozza. A folyadékhűtésű akkumulátor 8,8 kWh energiát tárolhat, ami mintegy 50 kilométer tisztán elektromos üzemre elegendő. A stacioner töltésre az Audi különböző hálózati feszültségekkel és csatlakozókkal is alkalmazható falitöltője (Audi Wallbox) szolgál, az energiaellátás intelligens és kényelmes szabályzását biztosítva.

A drive select management rendszer háromféle üzemmódot kínál. A multifunkciós kormánykerék gombjával választható EV módusz a tisztán elektromos hajtást részesíti előnyben. Az első hajtóegység ekkor nem működik, a kétajtós modellt a hátsó tengely elektromos motorja gyorsítja lendületesen akár 130 kilométer/órás sebességig.

A hibridüzem során az egyes erőforrások igény szerint különböző módon működhetnek együtt. Az első elektromos gép sok esetben generátorüzemre vált, s a belsőégésű motor által hajtva tölti az akkumulátort, s bővíti a tisztán elektromos hatótávot.

Az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerről választható sport-üzemmódban a teljes rendszerteljesítmény a vezető rendelkezésére áll. Nagy teljesítményigény esetén a hátsó tengely elektromos hajtása a 2.0 TFSI aggregáttal dolgozik együtt, közösen gyorsítva a járművet (Boost). A gázpedál felengedésére menethelyzettől függően mindegyik erőforrás lekapcsolódik a hajtásról vagy működésbe lép a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszere (rekuperáció). Az előbbi esetben a show-modell a hajtásról leválasztott belsőégésű motorral „vitorlázik”, míg az utóbbiban mozgási energiája egy részét elektromos energiává alakítva táplálja vissza a magasfeszültségű akkumulátorba.

A vezető célzottan szabályozhatja az akkumulátor töltését, például ha az úti cél közvetlen környezetében tisztán elektromos üzemben kívánja megtenni az utolsó kilométereket.

Kiemelt Partnereink