Gyártók Hiába az öt csillag, a gyalogosokat nem óvjuk eléggé

Hiába az öt csillag, a gyalogosokat nem óvjuk eléggé

autopro.hu | 2014.12.11 09:57

Hiába az öt csillag, a gyalogosokat nem óvjuk eléggé

Szándékosan összetörték az Audi A3 Sportback e-tron modellt és a Kia Soul elektromos változatát is a szakértők, hogy mindannyian levonhassuk a tanulságokat. 16 autó töréstesztjét ismertetjük.

Hirdetés

Az értékesítési mutatók szerint egyértelműen sikerült piaci rést találni a Dacia márka túlélése számára – olyannyira, hogy jelenleg a román származású „kistestvér” húzza a Renault konszern szekerét. A sikernek azonban ára van: más mutatók is résre utalnak, nem is kicsire, hiszen a Dacia Logan MCV legfrissebb modellje mindössze 3 csillagot kapott az EuroNCAP töréstesztjén (ahol egyébként már kínai gyártmányok is képesek voltak jeles eredményt produkálni). Az olcsó megoldás nem jelent feltétlenül gyenge minőséget, ám az esetek többségében mégis ez a helyzet. Az 57 százalékos felnőttvédelem borzasztó adat; a sofőr mellkasa, lábfeje komoly veszélynek van kitéve, míg a hátul ülő felnőtt(ek) nyakának védelme a leggyengébb osztályzatot kapta. Némileg menti a helyzetet, hogy elfogadható, 75 százalékos eredményt produkált az autó gyermek utasvédelem terén. 55 százalékot kapott gyalogosvédelemre a Logan MCV, a vezetési segédletek 38 százalékos eredménye ugyancsak beszédesen gyenge.

Kicsit jobban jár baleset esetén az a felnőtt, eki elöl ül a Dacia-ban (bal oldali ábra). A hátul ülők nyaka (jobbra) komoly veszélynek van kitéve.

Ha már a szerényebb teljesítmény felől indultunk neki, folytassuk ezt a sorrendet, s jöjjenek a négycsillagos modellek! Rögtön egy furcsa párossal indítunk, ugyanis a tesztelők két Kia Soult is rommá törtek. A különbség árnyalatnyinak tűnik, mégis jelentős: az egyik autó „lelke” elektromossággal van tele. A két változat nem meglepő módon szinte ugyanúgy teljesített: egyaránt 82 százalékos gyermekvédelem, 59 százalékos gyalogosbiztonság, 56 százalék jutott a biztonsági berendezésekre mindkét esetben. Az EV azonban jobban vigyáz felnőtt utasaira – nyak, fej, lábak, mellkas, minden rendben, összességében 84 százalékos a biztonság e téren –, míg a dízeles testvérmodell csak 75 százalékot ért el ugyanazzal a szemüveggel nézve. Főleg a lábtér védelme kifogásolható, bár így sem vészes az összkép.

Így törték össze a Kia Soul EV-t

A párosítás ezzel nem ért véget, hiszen a Smart Fortwo és Forfour modelljei is megtörettek, négy csillaggal távozva a kínzókamrából. A számok a kétüléses irányába billentik a háziverseny mérlegét: 82 százalékos felnőtt, 80 százalékos gyermek utasvédelem, 56 százalékos gyalogosbiztonság áll szemben a Fourfour 78 százalékos felnőtt, 77 százalékos gyermek utasvédelmével. Viszont a gyalogosokra itt jobban figyeltek, 65 százalékot kapott a modell. Mindkét autó 56 százalékot teljesített biztonsági berendezések terén.

Vállalható a Smart Fortwo felnőttvédelme

Négyes osztályzatot kapott az új Mini Cooper és az Opel legfrissebb Corsa modellje is. Ha választani kéne, trend ide, vagy oda, talán egy kicsit szívesebben ülnénk az Opelbe, de csak előre. Bár mindkét autó 79 százalékot kapott felnőtt utasvédelemre, a Mini esetében a mellkas van nagyobb veszélynek kitéve, a kis Opelben viszont a nyak védelme kritikus, hátul ülve mindenképp. A gyermekekre az Opel vigyáz jobban – 77 kontra 73 arányban –, a gyalogosok is kissé jobban járnak, ha nem a Cooper orrával találkoznak (Opel 71%, Mini 66%). A biztonsági berendezéseket egyként a valahonnan már ismerős 56 százalékra hozta ki az EuroNCAP csapata.

Ezért az ábráért köszönet illeti az Opel Corsa fejlesztőit (a zöld a legkevésbé, a piros a leginkább veszélyes területeket mutatja, a gyalogosok szemszögéből).

Összehasonlításként itt a Mini Cooper hasonló ábrája - szinte valamennyi tesztalany hasonló eredményt produkált.

Érkeznek az ötösök, tömött sorban, ugyanis kilenc van belőlük. Talán kevéssé lenne hasznos minden apró részletet felsorolni a törésteszteket illetően, azt viszont mindenképpen megjegyeznénk: egyikükkel sem szívesen találkoznánk az utakon észrevétlenül a semmiből előugró járókelőként. Ha mégis erre ítélne a sors, de megmaradna a választási lehetőségünk, leginkább a Land Rover Discovery Sportra szavaznánk, az ugyanis a többiekhez hasonlóan baljós motorháztető-elővel kezeli a gyalogosokat, ugyanakkor a szélvédő nem okoz akkora sérülést, mint a többiek esetében. Hiába tehát az öt csillag, gyakorlatilag minden autógyártó esetében gyenge pont a közlekedés védtelenebb külső tagjaira való odafigyelés. A sportos terepjáró egyébként 93 százalékot kapott felnőtt és 83 százalékot gyermek utasvédelemre, 69 százalékos gyalogosbiztonság mellett 82 százalékra értékelték a biztonsági berendezések hatékonyságát (itt már alapfelszerelésként automata vészféket is kapunk).

A Land Rover Discovery Sport kimagaslik a mezőnyből

Gyalogos témában számtanilag mégiscsak a Subaru Outback képviseli a csúcsot a maga 70 százalékával (legalábbis az ötcsillagosok között, mert ugye az Opel Corsa ennél is jobban teljesített), mellé 85 százalékos felnőtt és 87 százalékos gyermek utasvédelem jár, 73 százalékos vezetési segédletcsomaggal.

A Ford Mondeo hiába van felszerelve mindenféle vezetésbiztonsági és kényelmi találmánnyal (ESP, sávtartó automatika, kamerás sebességészlelő rendszer, a gyalogosokra különös figyelmet fordító ütközés előtti segéd, felfúvódó biztonsági övek), végereményként csak 66 százalékot kaptak a vezetési segédletek. Tegyük hozzá, hogy nem minden opcionális kiegészítő volt beszerelve a tesztelt példányba, de a szintén 66 százalékos gyalogosvédelem még mindig fejleszthetőnek tűnik. A 86 százalékos felnőtt és 82 százalékos gyermek utasvédelem miatt mégiscsak megérdemli az öt csillagot a népszerű modell.

A Ford Mondeo felnőttvédelme szemből rendben van, de oldalirányú ütközéskor a mellkas nincs teljesen biztonságban.

A tesztelők nagyon rááltak az Off-Road témára, ugyanis szinte egy kalap alatt vizsgálták a Jeep Renegade, a Porsche Macan, a Lexus NX, a Kia Sorento és a már említett Land Rover biztonsági képességeit. A képzeletbeli versenyt nálunk egyértelműen utóbbi autó nyerte: a 93 százalékos felnőtt utasvédelem utolérhetetlennek tűnik... A Kia Sorento 90 százalékkal igyekszik tartani a tempót, míg a Porshce Macan 88 százalékos felnőtt és 87 százalékos gyermek utasvédelemmel nyújt kiegyensúlyozottan jó teljesítményt. A családszállításra tervezett Subaru Outback testfelépítésre ugyanide sorolható, s a gyalogosok mellett a gyermekekre is figyel, ráadásul jobban, mint a felőttekre (85 százalék felnőtt, 87 százalék gyermek utasvédelem, 70 százalékos gyalogosbiztonság). A vezetési segédletek 73 százalékot kaptak, valószínűleg a frontális ütközésre figyelmeztető rendszer is sokat dobott a pontszámokon.

A Volkswagen Passat töréstesztje

A Volkswagen Passat – amelyből egyszer már összezúztak néhány száz példányt, de akkor kényszerből – eredményei szinte teljesen megegyeznek a Subaru értékeivel; ezt is családi autónak tekintették az ítészek. A gyalogosok esetében 66 százalékot kapott a limuzin, a vezetési segédeket viszont 76 százalékra hozták ki. Ha már ennyire a gyalogosokra került a fókusz, említsük meg, hogy a Passat új modellje szemből, tehát középen igen jól vigyáz az egészségünkre, bár ez inkább csak elméletben lehet megnyugtató információ.

Az Audi A3 Sportback e-tron ötcsillagosan vigyáz ránk

A végére hagytuk az ínyenc falatot, az EuroNCAP ugyanis volt kedves darabokra törni az Audi A3 Sportback e-tron változatát. Nemrég mi is megnyúztuk, de falnak azért nem mentünk vele. Amennyiben a vezetési élményre és a jármű telejsítményére, képességeire kíváncsi, ide kattintva olvashatja el részletes beszámolónkat. Az ötcsillagos négykarikás hibrid jármű 82 százalékot kapott felnőtt és 78 százalékot gyermek utasvédelemre, 66 százalékosan, vagyis átlagnak megfelelően vigyáz a gyalogosokra. A vezetési segédletek 68 százalékos eredménye némileg szerénynek tűnik, főként annak ismeretében, hogy a tesztautóban működött a "pre sense front" vészfékező rendszer. Az autó ugyanakkor kimagaslóan vigyáz a benne ülőkre, amint ez egy öt csillagra értékelt modelltől elvárható.

Idén várhatóan már nem teszteli újabb modellek biztonsági képességeit az EuroNCAP, így ezzel a bőséges összeállítással kívánunk további balesetmentes, egymásra figyelő közlekedést az év fennmaradó napjain valamennyi olvasónk számára.

Kiemelt Partnereink