Gyártók Gázt ad az Audi: jön az A4 Avant g-tron

Gázt ad az Audi: jön az A4 Avant g-tron

autopro.hu | 2015.10.22 10:21

Gázt ad az Audi: jön az A4 Avant g-tron

Sportos, sokoldalú, gazdaságos – az új, gáz hajtóanyagú modell piaci bevezetésével a négykarikás gyártó újabb lépést tesz a fenntartható mobilitás felé.

Hirdetés

Ez a márka második modellje, amely földgázzal vagy környezetkímélő Audi e-gas hajtóanyaggal is üzemeltethető, hasonlóan az A3 Sportback g-tron gépkocsihoz, amelyről ebben a cikkünkben írtunk korábban.

Az A4 Avant g-tron ötvözi a sportos és gazdaságos tulajdonságokat. A hajtás alapja az új 2 literes TFSI motor, amelyben az égési folyamat hatékonyságát az Audi mérnökei tovább optimalizálták. A turbófeltöltővel ellátott erőforrás 170 lóerős. A gázüzem miatt szükségessé vált a dugattyúk és a szelepek, valamint a sűrítési arány változtatása is. Elektronikus nyomásszabályozó csökkenti a tartályból áramló 200 bar gáznyomást a motor működéséhez szükséges 5-10 bar nyomásra. A nyomásszabályozó funkció gyorsan és pontosan reagál, amikor a vezetőnek nagyobb vonóerőre van szüksége. Mindig a megfelelő nyomás van jelen a gázcsövekben és a befecskendező szelepekben- kisebb sebességeknél kisebb a nyomás is, míg a nagyobb vonóerőért és nyomatékért nagyobb nyomás szükséges.

A jelenleg érvényes menetcikluson (NEDC) az Audi A4 Avant g-tron kevesebb mint 4 kilogramm sűrített földgázt (CNG) fogyaszt átlagosan 100 kilométerenként, ez mindössze 4 eurós üzemanyagköltséget jelent (2015. októberi adatok alapján). A szén-dioxid-kibocsátás a 100 g/km alatt marad. Az üzemanyagtartály 19 kg gáz tárolására képes, ez több mint 500 kilométeres hatótávra elegendő. Amennyiben a gázmennyiség 0,6 kilogramm, illetve a gáznyomás 10 bar alá csökken, a vezérlés automatikusan átvált benzinüzemre. A bi-fuel A4 Avant g-tron még további 450 kilométeres távolságot tud megtenni ebben az üzemmódban. Így a teljes hatótáv megközelítőleg azonos egy TDI motoros autóéval.

A két betöltő nyílás közös fedél alatt helyezkedik el. A tankolás után - ha nagyon hideg van - a motor benzinnel indul, ám amilyen gyorsan a körülmények engedik, átkapcsol a földgáz-üzemmódra. A műszerfalon lévő két műszer folyamatosan jelzi a vezetőnek a két tartály pillanatnyi töltöttségét. A vezető az éppen használatban lévő üzemmód üzemanyag-fogyasztásáról is informálódhat.

Az Audi a négy hengeralakú CNG tartályt egyetlen kompakt egységként helyezte el az Avant hátuljában. A cél a legkedvezőbb méretű raktér elérése volt, ennek megfelelően alakították ki a tervezők a tartályok méretét. Feszítőhevederek tartják a kagylószerű acéllemezeket, amelyek feladata, hogy megvédjék a tartályokat, például a járdaszegélyek által okozott sérülésektől. A teljes CNG tartályegység, amely tartalmazza a 25 literes benzintartályt is, a gyártósoron kerül a karosszériába. A pótkerék kikerült az autóból, az akkumulátor pedig a csomagtartó helyett a motortérbe költözött. A csomagtér így teljes értékű, az alacsony rakodóperemmel együtt.

Az A4 Avant g-tron az Audi e-gas hajtóanyaggal teljesen szén-dioxid-semleges üzemre képes. Az e-gas vízből és szén-dioxidból álló szintetikus metán, amelyet megújuló energia segítségével állítanak elő az erőművekben. Az Audi működteti a világ első ipari méretű szintetikus gázt gyártó erőművét Werlte-ben, de az e-gas más forrásból is beszerezhető. Az “áramból gázt” technológiával a négykarikás márka lehetővé teszi a többlet megújuló energia felhasználását, amely értékes segítség az energia hatékony átalakításához.

Kiemelt Partnereink