Gyártók Emlékszik a 30 ezres VW-leépítésre? A németek járhatnak jól vele

Emlékszik a 30 ezres VW-leépítésre? A németek járhatnak jól vele

autopro.hu/B.B. | 2016.11.22 06:30

Emlékszik a 30 ezres VW-leépítésre? A németek járhatnak jól vele

Növekvő munkaidő, alternatív hajtás, vezetőségi vita - összefoglaljuk, mit kell tudni a Volkswagen németországi megszorításáról.

Hirdetés

Nem is olyan rossz a VW-nél múlt héten kötött megállapodás a német autóiparra nézve, mint ahogy az elsőre tűnik: egyre inkább úgy néz ki, hogy a márka hazájában hosszú távon 23 ezres leépítést jelentő paktumnak végül inkább a gyártó külföldi telephelyei látják kárát. A többségében idő előtti nyugdíjazásokkal megoldani tervezett létszámcsökkentéssel párhuzamosan ugyanis a VW komoly fejlesztéseket és változtatásokat jelentett be Wolfsburgban.

Az egyik jó hír a hazai központi üzem számára, hogy a Golf nyolcadik generációjának megjelenése után a modell gyártása Észak-Amerikából visszakerül Németországba, sőt a Seat egyik, a Tiguanhoz nagyon hasonlító SUV modellje is Wolfsburgban készülhet. Az ottani dolgozók ezen felül újabb bővítésnek is örülhetnek majd, hiszen a márka egy ezer új munkahelyet létrehozó digitális és elektromobilitási projektbe kezd, hosszú távon pedig összesen kilencezer új állás jöhet létre Németországban az alternatív hajtásnak köszönhetően.

A pozitívumoknak itt még nincs vége, a Volkswagen első elektromos kocsija, az ID is otthon, Zwickauban készülhet 2020-tól. Az üzemi tanács nem is titkolja, hogy az újabb törekvések lényege nem más, minthogy a fontos alternatív hajtás gyártási helyszínei kezdetben Németországban legyenek, és ne külföldi telephelyeken. A fókuszváltás Pozsony számára is kedvezőtlen lehet, hiszen a cégvezetés eredetileg Szlovákiában tervezett ilyen irányú beruházásokat.

Többek között ennek az elektromos modellnek a gyártását is megtartanák maguknak a németek

Nem számíthat sok jóra Dél-Amerika sem, hiszen a 30 ezer megszűnő munkahely közül ötezer Brazíliára, kétezer pedig Argentínára vonatkozik, írja az Automobilwoche. Az elbocsátások már egy régóta várható reakcióként is felfoghatók a brazil autópiac elhúzódó válságára, idén eddig például a helyi kereslet 25 százalékos mínuszt mutatott fel.

Persze a paktumban foglaltak végrehajtása így sem lesz egyszerű, a dolgozóknak például most már biztos, hogy a munkaidő növekedésére kell számítaniuk (ennek tervezetéről korábban itt számoltunk be). A nagy bejelentés ezen felül persze a cégvezetésen belül sem maradhatott konfliktusok nélkül, hiszen az üzemi tanács első embere, Bernd Osterloh és a konszern egyik fő részvényese, Wolfgang Porsche különbözött össze a paktum miatt. Míg a Porsche-nagyrészvényes a leépítések ellen volt, addig Osterloh szerint a változtatások már elkerülhetetlenné váltak, hiszen a VW üzemi marzsa alacsonynak számít a vetélytársakéhoz képest.

Egységesebb és pozitívabb az elhatározás megítélése a német fémipari munkaadó-szövetség részéről. A szervezet leginkább a kiszámíthatóságot tartja a paktum fő előnyének, és örömmel fogadta, hogy a gyártó egy jobb alappal készül az óriási iparági változásokra. Bár múlt pénteken, az első bejelentés után aligha tűnt bíztatónak a VW közlése, arra ritkán látunk példát, hogy egy 30 ezres leépítést is tartalmazó tervezet ilyen (viszonylag) pozitív fogadtatásra talál. A VW mindenesetre elég biztosnak tűnik a dolgában.

Kiemelt Partnereink