Gyártók Ebből a kombiból nem lesz munkásautó

Ebből a kombiból nem lesz munkásautó

Pörge Béla | 2022.03.13 16:21

Ebből a kombiból nem lesz munkásautó

Fotó: Pörge Béla

Kipróbáltuk a 2021-es Kia Ceed plug-in hibridet. A kényelmes utastér, a váltókar és a kormány fogása már-már sportos vezetési élményt ígér, de ennek az autónak nem a száguldás az erénye. A nagy csomagtérbe pedig nem szívesen pakolnék létrát.

Hirdetés

A Ceed konnektoros hibrid kivitelénél az első élmény a váltó – végre egy modern Kia, amiben nem egy kis tárcsát kell tekergetni, hanem igazi váltókaron állíthatjuk az üzemmódot. Persze amúgy nincs sok szükség a váltóra, hiszen automata. Az élményt fokozza a kormány kellemes fogása és a kényelmes bőrülés, illetve a feketéből és pirosból álló színvilág. Elsőre elhiszi az ember, hogy ez sportos autó.

Pedig nem az. Mármint az, ha csak annyi a kérdés, hogy meglódul-e, ha rálépek a gázra. Különösen elektromos módban igen, meg fog indulni, míg a benzines módban az üveghang emlékeztethet a száguldásra, a menetdinamika kevésbé. Érdemesebb inkább óvatosan használni a városban az autót, ezt hatótávolsággal fogja meghálálni.

Megtudtam, milyen a hatótávpara

Az elektromos autókkal kapcsolatban divatos kifejezés a hatótávpara, ami azt az érzést írja le, hogy félünk az akkumulátor lemerülésétől és a töltési lehetőség hiányától. Persze egy plug-in hibridnél ilyen probléma elvileg nincsen, de ha valakinek célja, hogy minél többet menjen elektromos módban – nekem az volt -, akkor már előfordulhat.

Fotó: Kreitli Fanni

Sajnos be kellett látnom, hogy a műszerfalon – ami természetesen kijelző, 12,3 colos, fordulatszámmérővel, kilométerórával és pár fontosabb adattal – megjelenített kilométerek csak a tájékoztatást szolgálják. Az akkumulátort és az üzemanyagtankot is feltöltve kicsivel 800 kilométer fölé kúszik a hatótáv, de ebből a tisztán elektromos módban megtehető távolság olyan 45-50 kilométer. Elvileg.

Előfordult, hogy 15 kilométeren csak három fogyott, de ekkor egyrészt több lejtőn is gurultam, másrészt tojások voltak a pedálok alatt, harmadrészt részben a benzines motort is használtam gyorsításkor. Máskor megtörtént, hogy egy kilométeren kettő fogyott hatótávból. Paradox módon a korábban tesztelt Sorento könnyebben vezethető takarékosan, ugyanakkor a Ceed sokkal inkább való városba.

Fotó: Pörge Béla

Hibrid módban vezetve nem sok benzint kért az autó, viszont amikor egy ideig teljesen lemerült akkuval használtam, akkor a kilenc litert nyaldosta alulról az átlagfogyasztás, amit azért sokalltam. S itt kell megjegyezni, hogy a töltés sok időt vesz igénybe, érdemes tehát úgy beruházni egy ilyen autóra, hogy otthon megteremtjük a töltés lehetőségét.

Csak ez a sok pittyegés ne lenne

Természetesen értem és elfogadom, hogy 2022-ben elvárás a sofőröket mindenre figyelmeztetni. A vezetést segítő funkciókat élveztem is, az automata sávtartó vagy a parkolási asszisztens csodálatos dolog, igaz, egyre kevésbé számít extrának. A sok hangjelzést viszont nehéz megszokni.

Nehéz felsorolni, milyen esetekben ad hangos figyelmeztetést az autó, azaz mikor pittyeg: ha nem indulok el elég hamar az előttünk álló autó után, ha sebességben van az autó a parkolóban és valaki elmegy mögöttünk, ha túl élesen váltunk sávot, ha érintjük a felfestéseket, ha indítás után nem kötjük be magunkat azonnal (álló helyzetben!) és még sorolhatnám. Ezek egy része persze hasznos, másik részét meg ki lehet kapcsolni.

Venném, ha kombit akarnék

Elég a negatívumokból! Alapvetően egy nagyon jó autó a Ceed, az úttartása kiváló, és ahogyan említettem, kifejezetten kényelmes. A beltér által kínált kényelem nekem már-már prémium kategória, ugyanakkor a benzines, 1580 köbcentis, 105 lóerős motor (a villanymotor plusz hatvan lóerőt ad) kicsit gyenge a hangjához képest. Ennek ellenére kis odafigyeléssel igen takarékosan lehet vezetni az autót.

Fotó: Pörge Béla

A 10,25 colos kijelzővel rendelkező infotainment rendszer könnyen áttekinthető, informatív, nem vonja el a figyelmet a vezetésről. Tulajdonképpen mindent megkapunk egy átlagos városi, vagy városközi utazáshoz, és a csomagtérnek hála nyaralni is el lehet vele indulni. S a méretei ellenére - gondolok itt főleg 4605 milliméter hosszra, mert az 1567 milliméteres szélesség baráti - könnyű manőverezni az autóval, a parkolás nem kihívás, városi használatban ez sem utolsó szempont.

Ha kombira lenne szükségem, biztosan a listám első harmadában lenne a Ceed. Létrát nem ebbe pakolnék, mert az alapmodell ára is bőven átlépi a tízmillió forintot, minden extrával pedig a tizenkét milliót is eléri. Ezért cserébe viszont egy zöldrendszámos, kényelmes, nagyon jól vezethető és tágas kombit kapunk – ami sokat pittyeg.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink