Gyártók Dalra fakadnak a karosszériák a győri Audinál

Dalra fakadnak a karosszériák a győri Audinál

autopro.hu | 2021.10.01 17:23

Dalra fakadnak a karosszériák a győri Audinál

Fotó: Audi Hungaria Zrt.

Az Audi Hungaria Műszaki Fejlesztése a jövő mobilitási megoldásainak fejlesztése mellett nagy hangsúlyt fektet a jelen motorjainak és autóinak folyamatos optimalizálására is. Az Audi Hungaria Járműfejlesztésének szakemberei az akusztikai vizsgálatok konkrét értelmezéséhez egy pásztázó lézeres rezgésmérőt (Laser-Scanning-Vibrometer) vetnek be a Járműfejlesztés „félsüket” akusztikai termében. Különlegessége, hogy a számunkra csak hallható, de láthatatlan rezgéseket képes vizualizálni.

Hirdetés

Egy karosszériaelem akusztikai vizsgálata során például a kerékfelfüggesztési pontokat előre definiált irányokból és frekvenciákban rázógép segítségével gerjesztik, a válaszként keletkező karosszéria-elmozdulásokat a lézeres rezgésmérőt alkalmazó méréstechnika segítségével mérik. A mérési pontok sebességének meghatározása a Doppler-jelenségen alapszik. Ezt a jelenséget tapasztalhatjuk meg a hétköznapokban, amikor egy mozgó, szirénázó járművet észlelünk. A mozgó forrás hangját – az állóéhoz képest – magasabbnak érzékeljük, ha közeledik és mélyebbnek, ha távolodik tőlünk.

A vizsgálat során a mért pontok eredményeinek fázishelyes összeállításával és az elmozdulásaik virtuális felnagyításával láthatóvá válnak a zajkeltő rezgések, amely alapján meghatározhatók a kritikus gerjesztő frekvenciák és az ezekre érzékenyen reagáló karosszériaelemek. A szakemberek a gerjesztés csökkentése érdekében akusztikai izolációt (például: gumibak), a válaszrezgések csökkentése érdekében pedig merevítést vagy extra tömeget (például: csillapító paszta) alkalmaznak.

Az Audi Hungaria Járműfejlesztésének mintegy 100 szakértője dolgozik a jármű általános tulajdonságainak fejlesztésén, melyek főként a szilárdságtannal, az akusztikával, a hő- és energiagazdálkodással kapcsolatos témákra irányulnak. A szakemberek különböző virtuális fejlesztési módszereket alkalmaznak, például numerikus szimulációkat vagy fizikai laboratóriumi járműméréseket. A termékadat-kezelés és a műszaki konformitás területén egyedi fejlesztési szolgáltatások teszik teljessé a kompetencia-portfóliót. A Járműfejlesztés továbbá szorosan együttműködik a győri Széchenyi István Egyetemmel, ahol a Járműfejlesztés Tanszék a gyakorlatorientált képzési koncepciójával és közös kutatási projektek indításával mozdítja előre a magas szintű mérnökképzést.

Kiemelt Partnereink