Gyártók Az Audi is felelős a dízelbotrányért

Az Audi is felelős a dízelbotrányért

autopro.hu/P.B. | 2021.11.27 08:23

Az Audi is felelős a dízelbotrányért

Fotó: Audi MediaCenter

A karlsruhei BGH, azaz a német Legfelsőbb Bíróság november 25-i ítéletében négy ügyben is megállapította az Audi felelősségét a dízelbotrányban. A Volkswagen Csoport alá tartozó gyártónak így kártérítést kell fizetnie a manipulált károsanyag-kibocsátással rendelkező autókat vásárló ügyfeleinek négy ügyben is.

Hirdetés

A BGH döntése a gyakorlatban azt jelenti, hogy az Audi köteles kártérítést fizetni azon négy ügyben a felperesek számára, akik az EA189 motor miatt indítottak eljárást az OEM ellen a müncheni bíróságon. A döntés jogerős, az ellen nincs helye fellebbezésnek, ez a legmagasabb bírói szerv Németországban. A testület a müncheni bíróság korábbi ítéletét erősítette meg.

Ez az első eset, hogy a felperesek javára döntött a bíróság az EA189 számú motorok esetében az Audival szemben – ezt a motort ugyanis a Volkswagen fejlesztette ki, de használták az Audi több modelljében is. Korábban két ügyben az Audi javára ítélt a testület, akkor nem találtak konkrét bizonyítékot arra, hogy az Audinál is tudtak a motorok manipulációjáról.

Ezzel szemben a müncheni eljárás során a bírák azzal érveltek, hogy egész egyszerűen elképzelhetetlen, hogy az Audinál senki ne tudott volna arról, hogy pontosan milyen paraméterekkel rendelkező motort szerelnek be az autókba. A BGH tartalmilag nem kifogásolhatta a korábbi ítéletet, csak azt vizsgálta, jogilag megfelelően jártak-e el. Ez egyben azt is jelenti, hogy más regionális, tartományi bíróságok hozhatnak az Audi számára kedvező ítéletet is hasonló ügyekben.

Nem teremt precedenst

Az Audi nem ért egyet a döntéssel, és felhívta a figyelmet arra, hogy az nem teremt precedenst, azaz minden egyes vitás kérdésben a legfelsőbb jogorvoslati fórumig fognak elmenni – és bíznak abban, hogy nem a mostanihoz hasonló ítélet születik.

A legtöbb károsult egyébként a Volkswagen ellen indított eljárást, az Audi ellen mindössze ezres nagyságrendű ügy folyik – és ezek között olyanok is vannak, amik már elévültek.

A Volkswagen helyzete rosszabb

A Volkswagen esetében a BGH azt feltételezi, hogy az illegális kipufogó-technológia több millió járműben való alkalmazása magas szintű stratégiai döntésen alapulhatott, a hatóságokat és az ügyfeleket pedig rendszeresen becsapták. A valóságban az autók a megengedettnél több szennyező anyagot bocsátottak ki – csak a teszt során biztosította a szoftver a határértékek betartását.

A csalásban érintett autót vásárló tulajdonosok elvileg visszaadhatják autóikat a gyártónak, ám a teljes vételárat nem kapják vissza, hanem a megtett kilométerek alapján számolják ki a fizetendő árat. Ennek fényében a VW a bírósági döntés megvárása nélkül, több tízezer eljárásban megegyezett a csoportos egyezségről – írja az Automobilwoche.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink