Gyártók Mi vár a jövőben a zöld autókra?

Mi vár a jövőben a zöld autókra?

Panker Gergő | 2013.12.11 07:23

Mi vár a jövőben a zöld autókra?

Vajon mikor dobják piacra a tökéletesen környezetbarát autót? Ki fogja gyártani? Mennyi időbe telik majd, hogy nagyobb tömegeket érjen el? Jelenleg ezek a legfontosabb kérdések, amelyek az autóipart foglalkoztatják.

Hirdetés

Bár még senki sem tud biztos választ adni, a Nissan vezérigazgatója a néhány hete tartott Tokiói Autószalonon megosztotta, hogy miként vélekedik a témáról. – A tömeggyártást 2020 előtt nem látom esélyesnek – vélekedik Carlos Ghosn a hidrogéncellás technológiáról. Ez a vezérigazgató arra a kérdésre adott válasza volt, hogy miért koncentrál ennyire a Nissan az akkumulátorral szerelt elektromos autókra, amikor a Toyota és a Honda is épp legújabb üzemanyagcellás modelljeik bemutatása előtt áll. Elmondása szerint a Nissan üzemanyagcellás járműve 2017-ben debutál majd.

A Nissan Leaf jelenleg az egyik legnépszerűbb elektromos autó

A Toyota vezérigazgatója nemrég kifejtette, hogy a vállalat szerint a jövő környezetbarát járművei a benzin-elektromos hibridek és az üzemanyagcellás autók. Ennek megfelelően a Toyota számos hibrid modellt kínál, többek között a hibridek zászlóshajójának tartott Priust.

Hidrogéncella és infrastruktúra

Az üzemanyagcella lényege, hogy az autót hidrogén és oxigén kémiai reakciója során keletkezett elektromosság hajtja, és menet közben semmilyen környezetkárosító anyagot nem termel. Ráadásul a hagyományos elektromos autókhoz – például a Nissan Leafhez – képest gyorsabban feltöltenek és a hatótávolságuk is nagyobb.

– Hol van azonban a hidrogén infrastruktúra? – teszi fel a költői kérdést a Nissan vezérigazgatója. Saját példát idéz és elmondja, hogy nem könnyű az országok általában elővigyázatos és szkeptikus vezetőit arra kérni, hogy gyorsan építsenek ki egy teljesen új infrastruktúrát. Az elektromos töltőállomások hiánya miatt a Nissan Leaf eladási stratégiája jelenleg is le van maradva az előzetes tervekhez képest. Ghosn szerint a hidrogén töltőállomások esetében a helyzet még rosszabb lenne.

A Toyota FCV hidrogéncellás tanulmányautót a Tokiói Autószalonon mutatták be

– Egy elektromos töltőállomás körülbelül 15 ezer dollárba kerül, amely ráadásul tovább is csökkenthető, ám egy hidrogén töltőállomás ennek a százszorosa is lehet – mondja Ghosn. Japánban jelenleg hatezer elektromos töltőállomás van, míg a kormány és az energiavállalatok terveiben 2015-ig csupán száz hidrogén állomás kiépítése szerepel. Az elektromos technológia további előnye, hogy az elektromos energiával hajtott autókat akár otthon is feltölthetjük. A Nissan vezérigazgatója kiemelte, hogy még egy autógyártó konkrét tervei közt sem szerepel egy hirdogéncellás modell tömeggyártása és annak ütemezése.

A töltőállomások hiánya jelenleg a hidrogén technológia gyenge pontja

A Toyota új üzemanyagcellás tanulmányautójának főmérnöke a Tokiói Autószalonon kifejtette, hogy tisztában van vele, hogy sokan szkeptikusak a hidrogén töltőállomások terjedésével kapcsolatban. Hozzátette azonban, hogy ez nem akadályozza meg abban, hogy hidrogéncellás autókat tervezzen. – Ha nem kellene várnunk az infrastruktúrára, nem lenne lehetőség technológiai innovációra – mondta Yoshikazu Tanaka, a Toyota FCV üzemanyagcellás tanulmányautó vezető mérnöke. A japán óriás 2015-re tervezi piacra dobni az új modellt. A gyártó még nem határozta meg, hogy milyen eladási volument vár a hidrogéncellás autótól.

Japán, az új technológiák fellegvára

Sokak számára nem kérdés, hogy Japánra számíthatunk, ha egy új autós infrastruktúra kiépítéséről van szó, függetlenül attól, hogy milyen technológiáról beszélünk. – Földrajzi elhelyezkedése miatt Japán egy teljesen elszigetelt ország – mondta a Volkswagen AG japán egységének vezetője. – Ha ugyanezt Németországban próbálnánk véghezvinni, az problémát jelentene mindenki számára – fejti ki a Volkswagen Group Japan vezérigazgatója utalva a rengeteg időt felemésztő országok közötti koordináció nehézségeire.

Továbbra is a legnépszerűbb hibrid: Toyota Prius

A Tesla Motors egyik vezetője szerint a japán fogyasztók ráadásul folyamatosan keresik az új technológiákat. – Amerikai szemmel nézve a japánok rendkívül vevőek az új dolgokra, az új technológiákra – mondta Kevin Yu, a Tesla Motors regionális kereskedelem-fejlesztési igazgatója a Tokió Autószalon előtt tartott eligazításon.

blogs.wsj.com

Kiemelt Partnereink