Archív Új szabályokkal tennék zöldebbé a ritkaföldfémeket

Új szabályokkal tennék zöldebbé a ritkaföldfémeket

autopro.hu/V.M. | 2020.12.20 12:21

Új szabályokkal tennék zöldebbé a ritkaföldfémeket

Fotó: MP Materials

A ritkaföldfém-termelő vállalatok 2021-ben egységes környezetvédelmi sztenderdeket határoznának meg, mivel vevőik, így az autógyártók oldaláról is egyre nagyobb nyomás alatt vannak, hogy csökkentsék környezetterhelésüket.

Hirdetés

A ritkaföldfémeket felhasználó cégek, mint például az elektronikai termékek vagy elektromos autók gyártói, maguk is kényszerhelyzetben vannak, mivel vásárlóik környezetbarát termékeket akarnak beszerezni.

Badrinath Veluri, a globális Ritkaföldfém-ipari Szövetség (Rare Earth Industry Association – REIA) elnöke elmondta, hogy egységes szabályozás hiányában a termelőknek régiónként eltérő elvárásoknak kell megfelelniük, ami megnehezíti az egységesítést.

A ritkaföldfémek csoportjába 17 nehézfém tartozik. Ércből való kinyerésük egy összetett, oldószerek használatával és veszélyes hulladék keletkezésével járó folyamat során történik. A globális termelésben vezető szerepet betöltő Kína, tavaly nyilvánosságra hozott adatok alapján 2016 óta több mint 1300 vállalat működési engedélyét vonta be a talajszennyezés csökkentése érdekében.

Felívelőben a kereslet

A következő években tovább fog nőni a ritkaföldfémek iránti igény, és Európában, valamint az Egyesült Államokban is bővülni fognak a termelőkapacitások, mivel az országok csökkenteni akarják Kínától függőségüket.

A kereslet növekedése, a környezetkímélőségi igény fokozódása mellett, ugyancsak szükségessé teszi a környezetvédelmi szabályok egységesítését. A 2019-ben alapított REIA éppen ezért dolgozik egy 2021-ben bevezetésre kerülő globális fenntarthatósági keretrendszeren, alapul véve az OECD és a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) sztenderdjeit. Az átláthatóságot egy blockchainen alapuló rendszerrel fogják javítani.

A szervezet az ellátási lánc minden szintjével párbeszédet folytat, a bányavállalatoktól a fogyasztói javakat vagy autókat gyártókig. Utóbbiak az összfogyasztás növekvő hányadát teszik ki, mert a növekvő számú villanyhajtású modelljeik elektromos motorjaiban ritkaföldfémből készült mágneseket használnak.

A környezetterhelés nem az egyedüli probléma

Az autógyártóknak azonban nem csak a környezetvédelmi aggályok teszik problémássá a ritkaföldfémek használatát, hanem az árak változékonysága is. Ez a kettő tényező vezetett ahhoz, hogy a BMW száműzte a ritkaföldfémeket az ötödig generációs eDrive hajtásrendszeréből, amit például az iX3-ban is alkalmazni fognak.

„A célunk, hogy a jövőben, a hol csak lehet, elkerüljük a ritkaföldfémek használatát” – közölte a bajor autógyártó a Reuters megkeresésére küldött válaszában.

Kiemelt Partnereink