Archív Sosem látott összértékű vasúti fejlesztések fejeződnek be az idén Magyarországon

Sosem látott összértékű vasúti fejlesztések fejeződnek be az idén Magyarországon

MTI | 2021.01.12 18:23

Sosem látott összértékű vasúti fejlesztések fejeződnek be az idén Magyarországon

Fotó: MTI

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerint korábban sosem látott összértékű vasúti fejlesztések fejeződnek be az idén Magyarországon.

Hirdetés

Mosóczi László kiemelte, hogy több mint 100 kilométeren újulnak meg a budapesti elővárosi vonalszakaszok. Jelezte, az új uniós pénzügyi ciklusban Magyarország összesen akár kétezer milliárd forintot fordíthat közösségi társfinanszírozással vasúti beruházásokra, az összeg sikeres lekötése érdekében a kormány tavaly nyár végén összesen 32 milliárd forintot biztosított húsz vasúti fejlesztés tervezéséhez. Az előkészítési projektek mintegy ezermilliárd forint forrásigényű kivitelezési munkák megkezdését alapozhatják meg lehetőség szerint már 2022 elejére.

Az államtitkár ismertette, hogy a Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan között lezáruló korszerűsítések összköltsége meghaladja a 335 milliárd forintot.

Utalt arra, hogy a MÁV decemberben húszmilliárd forint forrást kapott a Vecsés-Üllő, Üllő-Monor nyílt vonali szakaszok és Monor állomás pályafelújítására. Nyár végére fejeződik be a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének teljes körű felújítása, és az utascsarnok belső műemléki rekonstrukciója, a Keleti pályaudvaron korszerű, akadálymentes utascentrum létesül.

Az államtitkár kitért arra is, hogy az idén befejeződik a Püspökladány-Ebes szakasz felújítása. Az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet vasúti megközelítésének javításával Debrecen még vonzóbb célpontja lehet a munkahelyteremtő beruházásoknak.

Csökkenő menetidő a Balaton és Bécs felé

Mosóczi László elmondta, hogy az idén a Balaton déli partján a vonatközlekedést nem zavaró kiegészítő munkákkal végzik el a több ütemben lezajlott átfogó korszerűsítés legutolsó simításait. Az északi parton a nyári főszezon kezdetére 55 kilométeren villamosítják a Szabadbattyán-Balatonfüred szakaszt. A fejlesztés első ütemét újabbak követik majd, a Tapolca-Keszthely irányú folytatás előkészítése jelenleg zajlik. Középtávú cél a Balaton körbejárhatóságának megteremtése vasúttal - jelentette ki.

Az ITM államtitkára elmondta azt is, hogy a nemzetközi vasúti átjárhatóság fejlesztésére a Kelenföld-Hegyeshalom vonalon az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásaiból nyert támogatást Magyarország egy tavaly nyári döntéssel. A magyar és osztrák főváros közötti vasúti kapcsolatot 25 milliárd forint értékű biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztések gyorsítják. A beruházások hatásait már idén érezni lehet, Bécs felé decembertől öt perccel csökkenhet a menetidő, amely 2023 végétől további negyedórával rövidülhet majd.

A sajtótájékoztatón Mosóczi László szólt arról is, hogy a kivitelezők végeznek az innovatív vasút-villamos pályaépítési munkálataival Szeged és Hódmezővásárhely között. A két szomszédos megyei jogú várost összekötő vonalszakasz a fővárosi agglomerációt nem számítva az egyik legnagyobb forgalmú viszonylat Magyarországon.

Az államtitkár kiemelte azt is, hogy a pályakorszerűsítések mellett nagy tömegben fejeződnek be a biztonságos és zavarmentes közlekedés feltételeit garantáló vasúti rendszerfejlesztések is 2021-ben.

Folytatódik a járműcsere

Szólt arról, az idén folytatódik a járműállomány minőségi cseréje is, akár újabb tíz darabbal bővülhet a MÁV emeletes motorvonatflottája. A 600 ülőhelyes, Stadler KISS típusú járművekből összesen negyven érkezik a tervezett ütemezés szerint 2022 végéig. Az idén állnak először forgalomba a nemzeti vasúttársaság által fejlesztett és gyártott első osztályú IC+ kocsik.

Mosóczi László kitért arra, a környezetkímélő vasúti árufuvarozás részarányának növelése érdekében 2025-ig mintegy harmincmilliárd forintot különítenek el az ágazat számára. A hazai vállalkozások várhatóan nyártól igényelhetnek vissza nem térítendő támogatást az úgynevezett egyes kocsi szolgáltatás biztosításához. A pályázati rendszer elindításához az Európai Bizottság jóváhagyására van szükség, az ezt megalapozó programcsomag már az uniós testület előtt van - tette hozzá.

Kiemelt Partnereink