A BMW, a Volvo, a Google és a Samsung is kiáll a mélytengeri bányászat ellen
A mélytengeri bányászatnak köszönhetően viszonylag olcsón lehet kinyerni fontos fémeket, ugyanakkor rendkívül káros a tengeri élővilágra ez az eljárás. A WWF felhívását aláírók vállalják, hogy nem folytatnak mélytengeri bányászatot.
A bányászat viszonylag friss ága a mélytengeri fúrások végzése, amivel kobaltot, rezet, nikkelt és mangánt nyerhetnek ki a tengerek aljáról. Ezek a fémek krumpliméretű csomókban sorakoznak a tengerfenéken 4-6 kilométeres mélységben, főleg a Csendes-óceán északi részén.
Az eljárás ugyan viszonylag olcsó, ugyanakkor jelentősen károsítja a tengeri élővilágot. A WWF szerint a tengerfenék élővilágát még fel sem térképeztük rendesen, ezért különösen felelőtlen dolog lenne a mélytengeri bányászat. A környezetvédelmi szervezet által kiadott moratórium a mélytengeri bányászat felfüggesztéséről szól.
Az első nagy aláírók
A Google, a Samsung, a BMW és a Volvo az első négy olyan globális nagyvállalat, ami aláírta a WWF felhívását. A BMW egyenesen úgy nyilatkozott, hogy számára nem opció a mélytengeri bányászat, míg a Volvo és a Google még nem kommentálták bővebben a döntésüket.
A Samsung SDI az első akkumulátorgyártó, aki aláírta a kezdeményezést. Ez azért nagy szó, mert a tengerfenékről főleg az akkumulátorok előállításához szükséges fémeket nyerhetik ki.
Zajlanak az előkészületek
A tengeri bányászattal foglalkozó cégek jelenleg kutatómunkát végeznek és feltérképezik azokat a területeket, ahol engedélyezték a felmérést. Eddig főleg brit vállalatok, a Lockheed Martin leányvállalatai rendelkeznek ilyen engedélyekkel – írja a Reuters.
Az egyik ilyen cég, a DeepGreen korábban úgy nyilatkozott, hogy a mélytengeri bányászat kevésbé károsítja a környezetet és fenntarthatóbb, mint a szárazföldön végzett bányászati tevékenységek.
Az eddigi állás szerint Norvégia lehet az első ország, amelyik engedélyezi a mélytengeri bányászatot a hozzá tartozó tengereken, leghamarabb 2023-ban.