Elemzések Újratervezésre késztet a globális alkatrészhiány

Újratervezésre késztet a globális alkatrészhiány

autopro.hu/D.Á. | 2021.06.23 10:23

Újratervezésre késztet a globális alkatrészhiány

Fotó: Pexels

A koronavírus miatt a globális beszállítói láncok összeomlottak, és máig sem álltak helyre. Az autóipari szereplők előtt ott van a lehetőség, hogy jövőbe mutató stratégiák kiötlése által lábaljanak ki a krízisből ahelyett, hogy csak a jelen tüneteit kezelik.

Hirdetés

Hiába fejlődnek elképesztő tempóban az autók, az alkatrészeik beszerzési folyamataiban jó ideje nem történt előrelépés. A most előállt tömeges alkatrészhiányt az autógyártók és beszállítóik próbálják több-kevesebb sikerrel, kapkodva lereagálni. Ez a kétségbeesett helyzet jó alkalom lenne proaktív, költséghatékonyabb, modern beszerzési sémák kialakítására.

Az autógyártók nagy raktárkészleteket halmoznak fel elkészült autókból, hogy stabilan tartsák a forgalmukat. Ennek oka a többnyire olcsó, tengerentúli beszállítóktól érkező alkatrészek túl hosszú átfutási ideje, ami bizonytalanságot szül, ezt pedig a költségesen fenntartott raktárkészletekkel szükséges ellensúlyozni. A probléma régóta nyilvánvaló az autóiparban, számos gyártó mégsem foglalkozik vele.

Hozzáállás kérdése

A Toyota a lokális beszállítókat preferálja, és igyekszik partnereivel minél nyitottabb viszonyt folytatni. 2019-ben a japán gyártó 95 százalékban ki tudta elégíteni a vevői igényeket, míg a kétszer akkora raktárkészletet tartó, beszerzéseit a minél alacsonyabb darabárra alapozó General Motorsnak ez csak 80 százalékban sikerült. A GM raktáraiban átlagosan száz napot áll egy-egy autó.

Érdemes a fejlett digitális technológiákra alapozva új stratégiákat kialakítani, ha az iparról és ellátási láncairól van szó. Tudja ezt számos autógyártó is, ezért belső rendszereiket jelentősen fejlesztik, a legmodernebb felhőalapú informatikai rendszereket építik ki. A gond az, hogy ezek a törekvések a beszállítókkal való együttműködésre nem terjednek ki, pedig az információáramlás jelentős növekedése és letisztulása a szállítási határidők csökkenését eredményezné. A korszakváltás útjában leginkább azok a sokéves tapasztalattal rendelkező vezetők állnak, akik a kemény munkával kiépített jelenlegi hálózatukat és jól megszokott, komfortos működésüket nem akarják megváltoztatni, hiába ismerik fel az optimalizáció lehetőségét. Elsősorban velük kell elfogadtatni az új szemléletet, miszerint a beszerzés területe nem egy minél olcsóbban és egyszerűbben letudható, kötelező eleme a gyártásnak, hanem egy hosszú távon megtérülő, szoros együttműködés egy-egy (lehetőleg lokális) beszállítóval — áll az Industry Week írásában.

Kiemelt Partnereink