Elemzések Tízmillió autókiesést jelent már a chiphiány

Tízmillió autókiesést jelent már a chiphiány

autopro.hu/P.B. | 2021.10.28 04:20

Tízmillió autókiesést jelent már a chiphiány

Fotó: Nissan Global Newsroom

Bár még két hónap hátra van a 2021-es évből, a szakértők ilyenkor már viszonylag pontosan meg tudják becsülni a járműipar idei számait. Az újautó-eladások tekintetében a járvánnyal sújtott 2020-at ugyan megelőzi ez az év, de a járvány előtti szinttől bőven elmarad majd – körülbelül tizenkét százalékkal.

Hirdetés

Stefan Bratzel, a német Center of Automotive Management (CAM) vezetője úgy véli, hogy az idei évben három százalékkal adnak el több autót a legnagyobb piacokon, mint tavaly – Kína, az USA, Európa, India, Brazília, Oroszország és Japán esetében az újautó-eladások száma az idei év első kilenc hónapjában 45,6 millió volt, ami 12,7 százalékkal marad el a 2019-es év ugyanezen időszakától.

Kína és az Egyesült Államok valamivel jobban teljesít, míg Európában 24,4 százalékos a lemaradás. Bratzel az eddigi adatok alapján globális szinten azzal számol, hogy 12 százalékkal adnak el majd kevesebb autót a gyártók, mint 2019-ben.

Jól indult az év, aztán eldurvult a chiphiány

Az első hónapokban szinte minden piacon dinamikus növekedés volt megfigyelhető, a nyár végétől kezdve azonban már erősen érezteti a hatását a chiphiány, egyre kevésbé tudják kiszolgálni a keresletet a gyártók. Szeptemberig még jócskán sikerült túlszárnyalnia minden régiónak a tavalyi évet – Európának hét, az Egyesült Államoknak tizenhárom, míg Kínának közel huszonöt százalékkal -, ám az utolsó negyedévben már mindenki gyengébben fog muzsikálni. Ráadásul 2020-ban az utolsó negyedév volt a legerősebb, emiatt vár Bratzel összességében csak háromszázalékos növekedést.

A CAM szerint Európában 12 millió, az Egyesült Államokban 15,2 millió, míg Kínában 20,3 millió új autót adnak el 2021-ben. A többi piaccal együtt körülbelül tízmillióval kevesebb új autót adnak majd így el idén a 2019-es, utolsó járvány előtti évhez képest.

Az OEM-ek számára jó oldala is van a válságnak

A szűk gyártási kapacitások és leállások mellé párosuló óriási kereslet rekord nyereséghez vezetett sok autógyártó számára, akik főként a magasabb árú járművekbe szerelték be a chipeket, ráadásul akciókkal, kedvezményekkel sem kellett vevőket csábítaniuk - magyarázta Bratzel a helyzet napos oldalát, ami a gyártókat érinti.

A hátrányokkal a vevők mellett főleg a beszállítók találkoztak: az autóipari beszállítók szenvednek, mert őket általában az általuk gyártott alkatrész mennyisége szerint fizetnek. Őket különösen megviselik a gyárleállások – mondta a szakértők, aki szerint az autógyártóknak ügyelnie kell arra, hogy ne kerüljenek túl nagy bajba a fontos beszállítóik, mert az ő kiesésük később leállásokat eredményezhet – írja az Automobilwoche.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink