Elemzések Stagnál a német fogyasztói hangulatindex

Stagnál a német fogyasztói hangulatindex

MTI | 2019.08.28 11:45

Stagnál a német fogyasztói hangulatindex

A várt csökkenés helyett stagnált a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet szeptemberre vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, miközben a fogyasztók jövedelmi és gazdasági várakozásai csökkentek, a vásárlási hajlandóság ismét emelkedett.

Hirdetés

A mintegy kétezer ember megkérdezése alapján számított mutató augusztusban 9,7 ponton állt, és szeptemberben is 9,7 ponton maradhat a Gfk előrejelzése szerint. Elemzők enyhe romlást, 9,6 pontot valószínűsítettek szeptemberre. Egy évvel ezelőtt, tavaly augusztusban 10,4 ponton állt a hangulatindex értéke.

Kihívásokkal teli gazdasági környezet

Az erős gazdasági ellenszelek dacára a fogyasztók hangulata stabil maradt, tartja a szilárd és erős szintet. Megteremtődtek tehát a feltételek arra, hogy a belső kereslet töltse be azt a korábban deklarált célt, miszerint fontos tartóoszlopa legyen a gyengülő német gazdaságnak a következő hónapokban. Mindazonáltal ha a munkaerőpiac veszítene stabilitásából a jövőben, és a munkanélküliség veszélye jelentősen emelkedne, a fogyasztás által hajtott gazdaság jelentősen visszaesne.

Mélyponton a fogyasztók gazdasági kilátásai

A fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató jelentősen, 8,3 ponttal, mínusz 12 pontra csökkent augusztusban, ami hat és fél éves mélypontnak felel meg, és 30,6 ponttal alacsonyabb az egy évvel korábbi, 18,6 pontos értéknél. A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató viszont csak enyhén csökkent, 0,7 ponttal, 50,1 pontra.

Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke 48,8 pontra nőtt augusztusban az előző havi 46,3 pontról. Egy évvel ezelőtt 54,5 ponton állt az alindex, így a jelenlegi értéke nagyon is elégedettségre ad okot.

Minden tényező a német recesszióhoz vezethet

A világgazdasági növekedés lassulása, a kereskedelmi háborúk és a brexittel kapcsolatos tárgyalások egyaránt kedvezőtlenül befolyásolják a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét, a fogyasztók egyre inkább valósnak érzik, hogy a német gazdaság recesszióba süllyed. Ez első körben az exportorientált vállalatok és beszállítóik termelését vetheti vissza, ám idővel begyűrűzhet a gazdaság más szektoraiba.

Kiemelt Partnereink