Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Robotika teszi biztonságosabbá az ADAS teszteket
Az ASI vállalat Swarming technológiája lehetővé teszi, hogy a fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) valós körülmények közötti, nagy sebességű tesztelése biztonságosabb legyen azáltal, hogy nem kell emberi vezetőket ültetni a volán mögé. A Utah államban székelő cég robotizált rendszere az ütközéselkerülési és egyéb funkciók hatékony, megismételhető tesztelését teszi lehetővé.
A 2022-es, michigani Noviban megtartott Automotive Testing Expón az ASI Automotive termékmenedzsere, Jed Judd beszélt a Swarming rendszerről, és az azt irányító Mobius szoftverről. Judd szerint az új fejlesztés választ adott arra a problémára, hogy az autógyártók szerint nem elég virtuális teszteket folytatni a fejlett vezetéstámogató rendszerekkel. Azt is mondta, hogy még a professzionális sofőröknek is nehézséget jelent pontosan végrehajtani a kellő tesztfeladatokat.
A Swarming technológia lehetővé teszi több, teljesen robotizált jármű és azok ADAS rendszereinek egy időben történő tesztelését az autógyártók tesztpályáin, mindezt pedig a lehető legbiztonságosabban és megismételhető módon. Olyan tesztekről van szó, amelyek során például egy autó bevág egy másik elé, miközben az még előz is, ami emberi sofőrökkel igen veszélyes mutatvány lenne. A teszteket az ASI Mobius szoftvere felügyeli. A Mobius addig irányítja az autót, amíg az felgyorsul a kellő sebességre és a megfelelő pozícióba kerül, ekkor átadja az irányítást az ADAS rendszerekkel felszerelt, robotizált autóknak. A vezetési szituációkat közvetlenül szimulációkból lehet importálni.
Miért fontos a robotika?
A robotikai rendszerek sokkal pontosabban és reprodukálhatóbban pozícionálják az autókat a tesztekhez, főleg nagy sebesség mellett. Például elévágást vizsgáló teszt esetén az emberi sofőrök öntudatlanul is a kellőnél nagyobb távolságot hagyhatnak maguk előtt, hogy biztonságosabb legyen a manőver.
Judd elmondása alapján a Swarming a teljes fejlett vezetéstámogató rendszert teszteli egyszerre, nem csak részegységeket. Szerinte a jövőt a biztonságos, könnyen megismételhető tesztek mozgatják majd, amelyekhez megbízható, professzionális sofőrök kellenek – ezek a sofőrök pedig a robotok. A robotok ráadásul anélkül tudnak naphosszat tesztelni, hogy elfáradnának. A Mobius „smart stopping” funkciója lehetővé teszi, hogy az autók egymással kommunikálva, egyszerre megállíthatóak legyenek távolról, ha valami rendellenesség lép fel a teszt során, tovább növelve a biztonságot.
Az AAA egy 2022 májusi tanulmánya kimutatta, hogy miközben az autók fejlett vezetéstámogató rendszerei sokat javultak alacsony sebességek és egyértelmű szituációk, például egy forgalomban megálló autó mellett, a bonyolultabb helyzetekre nagyobb hangsúlyt kell fektetni. Ilyen például a forgalommal szemben hajtó autós, és a sávot váltó autó előtt hirtelen feltűnő álló autó. Judd elmondta, cége megoldása ilyen helyzetekben is az autót teszteli, nem az emberi sofőr képességeit.
Az ASI állítása szerint a Mobius szoftver egyszerre 20 autót tud kezelni egyszerre 40 és 120 kilométer/órás sebesség mellett, különböző vezetési helyzetekben, amelyek között egy kattintással lehet választani. A Swarming készen áll a Level 3-as szintű önvezetés tesztelésére is – írja a SAE International.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!