Elemzések Próbára teszi az ellátási kapacitásokat az e-autózás

Próbára teszi az ellátási kapacitásokat az e-autózás

autopro.hu/D.Á. | 2024.01.21 04:19

Próbára teszi az ellátási kapacitásokat az e-autózás

Fotó: Bosch Media Service US

Az autóipari beszállítók és az autógyártó ügyfeleik között évtizedes ellenfeszülés van a gyártási mennyiségek tervezése terén, a tét pedig jelentős. Ha túl magas gyártási volumennel dolgoznak, az extrém nagy tőkebefektetést és elköteleződést kíván, és a beszállítók azt kockáztatják, hogy beragad az értékes tőkéjük, amit máshol is tudnának hasznosítani. Túl alacsony beszállítói gyártási mennyiségek esetén az autógyártók eleshetnek potenciális eladásoktól, a beszállítók pedig folyamatosan túlóráznának, hogy tartsák a lépést. Az egyensúly megtalálása tehát kulcsfontosságú.

Hirdetés

Az OEM-ek gyakran használnak házon belül készített kapacitástervező megoldásokat, hogy megfelelő gyártási számokat produkáljanak éves és maximális szinten. Ezt a kiszámolt volument használják az alkatrészenkénti költség, valamint annak meghatározására, hogy a szerszámok, gépek, az infrastruktúra és egy egyéb, befektetést igénylő tételek hogyan amortizálódnak a tervezett élettartam során. A beszállítók gyakran keresnek fel harmadik felet, például az S&P Global Mobility-t, hogy külső szemlélőként biztosítsanak perspektívát a piac viszonyairól és a már bevezetett vagy bevezetni tervezett járműmodellek kilátásairól.

Miért aggódnak most a beszállítók?

A pénzügyi játszmák évtizedek óta zajlanak az autógyártók és a beszállítók között. Korábban nagyobb egységesség, sok egyezés volt számos rendszerben és alkatrészben a belső égésű motorokra építő platformok között, és sok dolgot tartottak meg a gyártók járműgenerációkon át. A beszállítók gyakran hasonló gépeket, folyamatokat és szerszámokat használtak több alkatrészhez, ezáltal a tőke jobb hasznosítását és a rugalmasság növekedését érték el. Miközben mindig vannak új technológiák és új vagy átdolgozott platformok, a beszállítók megpróbálják a meglévő tőkebefektetést dolgoztatni, hogy csökkentsék a költségeket és a kockázatot. Ha egy beszállító egy gyártóval két projektre szerződik, mindkét projekt keretében évi 200 ezer darab alkatrész beszállítására, beállhat egy egyensúly a projektek és a kapacitáshasznosítás terén. Az eredmény kevesebb túlóra, alacsonyabb költségek és kockázat.

Itt jönnek a képbe az elektromos autók. Szinte minden platform egyedi és vadonatúj rendszereket, technológiákat, folyamatokat használ, ezért a beszállítók jelentős problémákba ütköznek. Számos esetben ezek a rendszerek kevés dologban hasonlítanak azokra, amelyeket a belső égésű motorral hajtott modellek esetén alkalmaz. Az elektromos autók világában minden új, ezért a beszállítók számára jelentősen nő a kockázat.

Nem érdemes azonnal duplázni a kapacitást

Van még egy probléma, ami fontosabb lehet az akkumulátoros elektromos autók platformjaihoz való gyártás során: az OEM-ek próbálják csökkenteni az alkatrészek költségeit, hogy növeljék a megtérülést és a nyereségességet, ahogy a gyártási léptékek növekednek. A beszállítókat arra kérik, hogy jelentős kapacitásokat fordítsanak az akkumulátoros elektromos autók alkatrészeinek gyártására, miközben teljes gőzzel zajlanak tovább a belső égésű motoros autók alkatrészeinek termelése.

A beszállítóknak a jelenlegi pénzügyi helyzetben okosnak kell lenniük. Ha két, egyenként 200 ezer alkatrészre szóló projekt fut egy OEM-mel, egy a belső égésű, a másik az elektromos autókhoz, valószínűleg kevés átfedés lesz van a kettő között. A kapacitás duplázása ilyenkor az alacsony jövedelmezőség és a rossz kihasználtság receptje. Manapság az okos beszállítók akkor tolnak több tőkét a projektbe, amikor az igényli azt a projekt megvalósítása során.

A belső égésű motoros technológiáról az elektromosra való áttérés többről szól, mint az új technológiák és folyamatok. A beszállítóknak különösen tisztában kell lenniük a lehetséges kockázatokkal, amikor az elektromos autókkal kapcsolatos kapacitások növelése mellett döntenek – olvasható az SAE International cikkében.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink