Elemzések Óriási veszteséggel működnek a villanyautó-gyártók

Óriási veszteséggel működnek a villanyautó-gyártók

autopro.hu/P.B. | 2022.11.16 07:23

Óriási veszteséggel működnek a villanyautó-gyártók

Fotó: Lucid Media Room

Az elektromosautó-gyártás kezdeti szakasza lényegében pénzégetéssel ér fel, a jelenlegi helyzetben pedig még nehezebb lesz a kisebb, csak elektromos autókra koncentráló cégeknek olyan ugrást végrehajtania, amit korábban a Teslának sikerült.

Hirdetés

Valahányszor a Lucid vagy a Rivian elad egy elektromos autót, több százezer dollárt veszít az óriási nyersanyag- és gyártási költségek miatt – derült ki az említett vállalatok legfrissebb eredménykimutatásaiból. Az elektromos járművek gyártóitól származó negyedéves jelentések azt mutatják, hogy ezek a cégek nehezen érik el értékesítési céljaikat, és gyorsan elfogy a készpénzük is.

A Lucid autók legyártásával és eladásával járó költségei a július-szeptemberi negyedévben 492,5 millió dollárra nőttek az egy évvel korábbi 3,3 millió dollárról. Emellett a hosszú várakozási idő miatti lemondásokkal is növekedett a cég vesztesége.

A valamivel több mint egy éve tőzsdére lépett, és a szaúd-arábiai állami befektetési alap által támogatott társaság piaci értéke idén kétharmadával 20 milliárd dollárra zsugorodott a 2021 novemberében elért 95 milliárd dollárról.

Más papírok is elveszítik értéküket

Közlése szerint a Lucid elegendő készpénzzel rendelkezik ahhoz, hogy legalább a jövő év negyedik negyedévéig fenntartsa magát, és mintegy 1,5 milliárd dollárt szeretne gyűjteni részvényeladáson keresztül.

Mindazonáltal a Lucid nincs egyedül a részvényárfolyamok zuhanását illetően: ahogy a makrogazdasági hatások megviselik az elektromos járműveket gyártó cégeket, ezeknek a startupoknak a részvényei csökkenni kezdenek. Az amerikai tőzsdén jegyzett brit Arrival nemrég figyelmeztetett, hogy nem biztos, hogy lesz elég készpénze ahhoz, hogy a jövő év végéig folytathassa tevékenységét, és munkahelyeket kell megszüntetnie – mindezt azelőtt, hogy egyáltalán megkezdte volna a sorozatgyártást.

A Canoo májusban közölte, hogy „komoly kétségei vannak” afelől, hogy továbbra is működőképes vállalkozás marad. Szeptember végén 6,8 millió dollár készpénzzel rendelkezett, ami meredek csökkenést jelent az egy évvel korábbi 415 millió dollárhoz képest.

A Tesla túlélte, de más feltételekkel

A Tesla jelenleg a legértékesebb autóipari vállalkozás, és egészen a tavalyi évig a nyomdokain elinduló startupok és kisebb vállalkozások is szárnyaltak a tőzsdén. A Tesla még korábban túlélte azt, amit főnöke, Elon Musk akkor „termelési pokolnak” nevezett: az ellátási szűk keresztmetszeteket a kulcsfontosságú nyersanyagok és az akkumulátorok terén. A vállalat azonban más időben, a mostani válságos időszak előtt szembesült ezekkel a kihívásokkal,

„Az elektromos járművek üzletágában a korai szakaszban való részvétel pénzégetés, nehéz túllépni az akadályokon” – nyilatkozta George Gianarikas, a Canaccord Genuity elemzője a Reuters hírügynökségnek.

Elemzők szerint ezeknek a cégeknek meg kell találniuk a módot a pénz megtakarítására, ha túl akarnak élni a rossz gazdasági helyzetben. Erre különböző megoldásokat találnak: a Rivian az Egyesült Államokban a vasúti árufuvarozást preferálja, míg a Lucid ezt lehetőségként fontolgatja. A Lordstown Motors a gyártási teljesítményét csökkentette.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink