Elemzések Németország mellé is felzárkózhat a magyar járműipar

Németország mellé is felzárkózhat a magyar járműipar

autopro.hu/P.B. | 2022.09.08 04:22

Németország mellé is felzárkózhat a magyar járműipar

Fotó: BMW PressClub Global

Jelen pillanatban vitathatatlan tény, hogy az európai járműgyártás központja Németország: az ACEA szerint Németországban összesen 44 összeszerelőüzem, akkugyár és motorgyár található. Egyelőre ettől messze van hazánk, ám a német szaksajtó szerint ebben lesz változás.

Hirdetés

A német Automobilwoche riportot közölt a növekvő magyar járműiparról. A lap szerint ugyan jelenleg még messze Magyarország előtt jár Németország autóipara, ugyanakkor komoly felzárkózást vár a szaklap, azt sem kizárva, hogy Németországot is megközelítheti hazánk. Igaz, van honnan fejlődni, jelenleg ugyanis öt olyan gyárat tart számon az ACEA hazánkban, amilyenekből Németországban 44 van.

Magyarországon ideálisak a feltételek az OEM-ek és beszállítóik számára – véli az Automobilwoche, igaz, a német lap negatívumként emeli ki Magyarország viszonylagos elszigeteltségét az EU-n belül, valamint azt, hogy talán túlságosan is közel áll a putyini Oroszországhoz.

Gyárépítés és bővülés

A lap természetesen alaposan utánajárt a BMW debreceni beruházásának is. Mint írják, az üzem építése a tervek szerint 2025-ben fejeződik be, a helyszínen dolgozók jelenleg a festőműhelyt, az infrastruktúrát, az energiaközpontot és az adminisztrációs épületet építik. Folyamatban vannak a présműhely, a karosszériaműhely és az összeszerelés előkészületei – írják a BMW-re hivatkozva, hozzátéve, hogy a magyar leányvállalatnak már 67 alkalmazottja van.

Emellett a lap kitér arra is, hogy a Mercedes-Benz és az Audi is bővíti üzemeit. Mint ismert, a Mercedes Kecskeméten új gyártósorokkal fejleszt, az Audi pedig új gyártóterületet is kialakít Győrben a portfólió bővítésének érdekében: a tervek szerint 2025-től MEB ECO hajtásokkal bővül az Audi Hungaria palettája.

Feljövőben az akkumulátorgyártás

Az autopro.hu többször is beszámolt arról, hogyan növekszik a magyarországi akkumulátor-ökoszisztéma. A tendenciára a németek is felfigyeltek: mint fogalmaznak, az autóipar számára egyre fontosabb az akkumulátorgyártás, amely jelenleg Magyarországon koncentrálódik. Megemlítik a Samsung SDI gödi és az SK On komáromi gyárát, valamint a CATL hétmilliárd eurós beruházását.

A lap minisztériumi források alapján 491 autóipari vállalatot azonosított Magyarországon, összesen 98.583 alkalmazottal, akik száma folyamatosan nő. Kiemelik, hogy a magyar járműipar zöme exportra termel – az összteljesítmény 90 százaléka került exportra, köztük mintegy 394 ezer autó.

Megemlítik, hogy a német beruházások mellett egyre több az ázsiai befektetés is a magyar járműiparban – különösen az akkugyártás területén.

Megéri a gyártóknak

Az Automobilwoche elsőként említi a csábító feltételek között az alacsony társasági adót, ami mindössze kilenc százalék - alacsonyabb, mint bárhol máshol az EU-ban. Emellett a magyar kormány milliárdos támogatást biztosít a beruházások részére, különösen az „alacsonyabb jövedelmű és infrastrukturálisan is elmaradottabb” keleti országrészben.

Természetesen szóba került az olcsó munkaerő is, ami a külföldi vállalatok számára vonzó tényező: az Eurostat adatai szerint Magyarországon egy óra munka mindössze 10,90 euróba kerül a németországi 41,90 euróval szemben. Ugyanakkor már Magyarországon sincs elég szakmunkás az új üzemekhez – teszi hozzá az Automobilwoche. A lap a Vasas Szakszervezetre hivatkozva arról ír, hogy a környező országok mellett Kazahsztánból, a Fülöp-szigetekről és Mongóliából is érkeznek munkavállalók Magyarországra.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink