Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Legördült a gyártósorról az első elektromos Porsche SUV
2024.05.16 10:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem feltétlenül kell megfeszülniük a beszállítóknak
Az elektrifikációval és a digitális megoldások terjedésével az autók átalakulnak. Új alkatrészek jelennek meg, míg mások teljesen eltűnnek, mindazonáltal a komponensek többsége változatlanul vagy viszonylag kisebb változásokkal az elektromos járművekben is megtalálható. Ez azt jelenti, hogy sok beszállító a mindent felforgató változásokat elkerülve is talpon maradhat vagy akár növekedhet is.
2030-ra a személyautók és kistehergépkocsik alkatrészpiacának 36 százalékát tehetik ki az elektromos hajtások, a fejlett elektronikai rendszerek és a vezetőtámogató rendszerek, szemben a mai 11 százalékkal. Ez jól szemlélteti a kibontakozó elektrifikáció és digitalizáció horderejét, ugyanakkor az alapvető járműkomponensek, mint a karosszéria, a felfüggesztés és számos utastéri elem, a villanyhajtású modelleknek is elválaszthatatlan részei maradnak.
Ma az alapvető komponensek az alkatrészpiac 69 százalékát teszik ki, 2030-ban pedig még mindig 55 százalékát fogják a McKinsey mostani elektrifikációs trendekre épülő előrejelzése szerint. Az alapvető részegységek tehát a piac meghatározó és domináns elemei maradnak, a szegmens forgalma pedig, a globális autógyártás növekedését követve, még nőni is fog a mai évi 748 milliárd dollárról 886 milliárd dollárra.
Ez azt is jelenti, hogy sok beszállítónak adott egy biztos pont, ami az olyan termékeket takarja, amelyekre a hajtástechnológiától függetlenül igény van. Ezt aláhúzza az is, hogy az elektrifikáció ellenére ma még az alapvető és a belső égésű motorhoz kapcsolódó részegységek generálják a bevételek több mint 90 százalékát az első körös beszállítók 89 százalékánál.
Természetesen a belső égésű hajtásokra specializálódott cégeknek létfontosságú, hogy befektessenek és fokozatosan átálljanak az alternatív hajtástechnológiákra. A McKinsey adatai szerint az ilyen Tier 1-es beszállítók esetében az alapvető komponensek átlagosan csupán a bevételek 26 százalékát adják.
Senkit nem kerül el a változás szele
A szegmens statikusabb mivolta ellenére az elektrifikáció előrehaladtával az alapvető részegységek esetében is kell változásokra készülnie a vállalatoknak. Ezek adódhatnak a technológia, a biztonsági követelmények vagy akár a gyártási módszerek megváltozásából.
Az elektromos járművekben a motor gyakran hátul található, ami a hátsó tengely megerősítését követelheti meg, ugyanakkor a belső égésű motor kikerülésével a karosszéria első szekcióját könnyebbre lehet tervezni. Szükség lesz továbbá az akkumulátorok védelmére is a strukturális komponensek által.
Az e-autók más felépítése és nagyobb tömege a biztonsági követelmények szigorítását vonhatja maga után, ami pedig a nagy szilárdságú acélok növekvő használatát eredményezheti. A gyártásban pedig többek között a nagy karosszéria szekciók egyben kiöntésére láthatunk majd egyre több példát.
Mozgásban kell maradni a túléléshez
A McKinsey szerint mindezek azt jelentik, hogy sok cégnek az elektrifikáció idején is célszerű az alapvető komponensekre fókuszálnia, ugyanakkor a versenyképességük megőrzése érdekében hatékonyabbá kell tenniük termelésüket, illetve a már meglévő képességeikre építve az új igényeket kielégítő innovációra célszerű törekedniük. Például a konvencionális fék- és kormányrendszerekre szakosodott cégek a közvetlen mechanikai kapcsolat nélküli steer-by-wire és brake-by-wire technológiák felé bővíthetik portfóliójukat.
Egy további lehetőség a növekedésre a felvásárlásokban rejlik. Az elemzők ezt a piac felépítésével magyarázzák: a karosszériaelemek esetében az öt legnagyobb cég a piac 27 százalékát uralja, míg a Top 50-hez 73 százalék tartozik. Ehhez nagyon hasonlóak az arányok a futóműkomponensek szegmensében.
A McKinsey elemzése szerint az alapvető komponensek gyártóinak is fel kell készülnie a változásmenedzsmentre, figyelemmel kell kísérniük az igények elmozdulásait, és ki kell használniuk a lehetőségeket. E módon biztosíthatják, hogy versenyben maradjanak a változó világban.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!