Elemzések Nem az a kérdés, hogy épül-e akkugyár, hanem az, hogy hol

Nem az a kérdés, hogy épül-e akkugyár, hanem az, hogy hol

MTI/autopro.hu | 2023.03.30 13:18

Nem az a kérdés, hogy épül-e akkugyár, hanem az, hogy hol

Fotó: MTI

Gazdasági életbiztosítás, hogy Magyarország mára megkerülhetetlenné vált az európai autóiparban, és hazánk éppen azokkal az államokkal versenyez az elektromos akkumulátorgyárakért, amelyek politikai kommunikációjukban a leghatározottabban támadják a kínai beruházásokat - közölte a tárca tájékoztatása szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Hirdetés

A tárcavezető a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara évnyitóján az elektromos akkumulátorgyárakkal kapcsolatos kritikák kapcsán leszögezte, hogy a kérdés nem az, hogy épülnek-e ilyenek, hanem pusztán az, hogy hol.

„Ugyanis amikor ezekért a beruházásokért versenyzünk, akkor azokkal az országokkal versenyzünk, amelyek a politikai kommunikáció terén a leghatározottabban támadnak minket vagy a kínaiakat vagy a kínai beruházásokat” - mutatott rá.

Hangsúlyozta, hogy Magyarországon ezen beruházások esetében is az európai szabályoknál jóval szigorúbb szabályokat kell betartani, valamint rámutatott, hogy hazánk már ma is a világ negyedik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártója, az utóbbi tizenhárom hónapban rendre az akkumulátor volt az első számú exportcikkünk.

Kelet és nyugat között

A külügyminiszter arról is beszámolt, hogy Magyarország a keleti és a nyugati beruházások találkozási pontjává vált, ami garancia a hosszú távú gazdasági növekedésre, védettséget jelent a bizonytalanságokkal szemben.

„Hazánkban mindhárom német prémium autómárkának gyára van, s a világ hét legnagyobb elektromos akkumulátorgyártójából már ma is jelen van három, miközben a szektorban a nyugati vállalatok teljesen függővé váltak a keleti partnerektől. Ez Magyarország gazdaságának életbiztosítása, hogy megkerülhetetlenek vagyunk ebben a tekintetben” - közölte.

Jut támogatás mindenkinek

Szijjártó Péter ezt követően kitért arra a vitára is, hogy a kormány a hazai kis- és középvállalatok helyett miért nagy nemzetközi cégeket támogat. „Ez képmutató kérdésfeltevés, itt nem vagylagos kapcsolat van a kettő között, hanem és kapcsolat” - emelte ki, hozzátéve, hogy a magyar vállalati beruházásoknál ráadásul jóval magasabb is a támogatási arány.

„Én azt gondolom, hogy a magyar vállalkozások számára egyébként az egyik legjelentősebb támogatást éppen az jelenti, hogy a termékeikre meg a szolgáltatásaikra hosszú távú keresletet támasztó nagy beruházásokat hozunk Magyarországra” - vélekedett.

Aláhúzta, hogy a magyar beszállítók szerepének erősítését célzó stratégia sikerességét demonstrálja, hogy a tavalyi válságévben az elektronikai és az autóipari szektor termelési értéke is rekordot döntött.

Továbbá kiemelte, hogy fel kell lépni a világ ismételt blokkosodása ellen, hiszen ez élesen ellentétes Magyarország, sőt egész Közép-Európa érdekeivel, miután a térség mindig rajtavesztett Kelet és Nyugat konfliktusán. Ehelyett konnektivitásra, vagyis kölcsönös tiszteletre és előnyökre alapozott együttműködésre van szükség.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink