Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Mit tegyünk, ha defektet kapunk?
2024.05.19 12:19A lítium jelenti a fenntartható jövőt az EU számára
2024.05.19 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nagymértékben felelős a légszennyezésért az aszfalt
A Yale mérései szerint a nyári, forró napokon nagy koncentrációban szállnak fel káros, apró részecskék az aszfaltból. Ez nagyban hozzájárul a városok légszennyezettségéhez, mégis nagyon ritkán számolnak ezzel a tényezővel, amikor a légszennyezettségi adatokat vizsgálják.
A Yale kutatóinak mérései szerint az útburkolatok olyan illékony szerves vegyületeket (VOC) és a közbenső (félig illékony) szerves vegyületeket (I/SVOC), bocsátanak ki, amelyek tovább bomolva PM2,5-vé, azaz apró, 2,5 mikrométer alatti részecskékké és ózonná, szúrós szagú mérgező gázzá alakulnak át.
A tudósok, hogy kimutassák az aszfalt által kibocsátott részecskéket és vegyületeket, nagy felbontású tömegspekrométereket, azaz a részecskéket a tömegük alapján szétválasztó eszközt használtak. A kapott adataik szerint pedig az aszfalt anyaga háromszázszor több szerves anyagot bocsátott ki, amikor napsugárzásnak volt kitéve. Akkor is, amikor a hőmérséklet változatlan maradt, ugyanakkor a 100-120 Celsius foknál magasabb hőmérsékletű aszfalt szignifikánsan több károsanyagot bocsát ki, mint a hidegebb burkolat. 140 fok felett ugrik meg igazán a szennyezés mértéke, ez pedig pont az a hőmérséklet, amit az új útburkolatok lerakásánál alkalmaznak.
Szennyezőbb, mint az autók
Az egyetem kutatói tanulmányukban arra jutottak, hogy Dél-Kaliforniában összességében az aszfaltból származó éves potenciális légszennyezés nagyobb, mint a közúti gépjárművekből származó, a benzin és dízel gépjárműveket is belevéve. Mindezt egy olyan régióban, ahol Los Angeles és San Francisco is található, két olyan nagyváros, ahol rengeteg az autó.
A probléma a forró, napos éghajlatú országokat még súlyosabban érinti, ahol az erős napsugárzás magas hőmérséklettel is párosul – írja a Green Car Congress.