Elemzések Nagymértékben felelős a légszennyezésért az aszfalt

Nagymértékben felelős a légszennyezésért az aszfalt

autopro.hu/P.B. | 2020.09.14 14:22

Nagymértékben felelős a légszennyezésért az aszfalt

Fotó: Pixabay

A Yale mérései szerint a nyári, forró napokon nagy koncentrációban szállnak fel káros, apró részecskék az aszfaltból. Ez nagyban hozzájárul a városok légszennyezettségéhez, mégis nagyon ritkán számolnak ezzel a tényezővel, amikor a légszennyezettségi adatokat vizsgálják.

Hirdetés

A Yale kutatóinak mérései szerint az útburkolatok olyan illékony szerves vegyületeket (VOC) és a közbenső (félig illékony) szerves vegyületeket (I/SVOC), bocsátanak ki, amelyek tovább bomolva PM2,5-vé, azaz apró, 2,5 mikrométer alatti részecskékké és ózonná, szúrós szagú mérgező gázzá alakulnak át.

A tudósok, hogy kimutassák az aszfalt által kibocsátott részecskéket és vegyületeket, nagy felbontású tömegspekrométereket, azaz a részecskéket a tömegük alapján szétválasztó eszközt használtak. A kapott adataik szerint pedig az aszfalt anyaga háromszázszor több szerves anyagot bocsátott ki, amikor napsugárzásnak volt kitéve. Akkor is, amikor a hőmérséklet változatlan maradt, ugyanakkor a 100-120 Celsius foknál magasabb hőmérsékletű aszfalt szignifikánsan több károsanyagot bocsát ki, mint a hidegebb burkolat. 140 fok felett ugrik meg igazán a szennyezés mértéke, ez pedig pont az a hőmérséklet, amit az új útburkolatok lerakásánál alkalmaznak.

Szennyezőbb, mint az autók

Az egyetem kutatói tanulmányukban arra jutottak, hogy Dél-Kaliforniában összességében az aszfaltból származó éves potenciális légszennyezés nagyobb, mint a közúti gépjárművekből származó, a benzin és dízel gépjárműveket is belevéve. Mindezt egy olyan régióban, ahol Los Angeles és San Francisco is található, két olyan nagyváros, ahol rengeteg az autó.

A probléma a forró, napos éghajlatú országokat még súlyosabban érinti, ahol az erős napsugárzás magas hőmérséklettel is párosul – írja a Green Car Congress.

Kiemelt Partnereink