Elemzések Merre mozdítják a befektetők az autóipart?

Merre mozdítják a befektetők az autóipart?

autopro.hu/D.Á. | 2021.04.24 16:22

Merre mozdítják a befektetők az autóipart?

Fotó: Pexels

A koronavírus okozta válság által leginkább érintett iparágak egyike az autóipar. A szektor szereplőinek muszáj egészen új alapokra helyezni a jövő mobilitását a szorult helyzetből való kilábalás érdekében, ehhez pedig nagyon át kell gondolniuk, milyen technológiákba fektetnek az automatizálás, konnektivitás, elektrifikáció, és okos közlekedési sémák kapcsán.

Hirdetés

Nehéz egyszerre válság utáni kármentést végezni és a jövőt újragondolni egyszerre, ám a kettő most kéz a kézben jár, ha egy autógyártó versenyképes akar maradni a következő évtizedben. A technológiai trendeken túl a koronavírus okozta változásokkal is számolni kell. Jelenleg a távolságtartás szem előtt tartva az emberek az egyéni közlekedést preferálják, ez a jelenség azonban a járványhelyzet után is megmaradhat.

Mikor a vállalatok a felkapott trendekhez (automatizálás, konnektivitás, elektrifikáció, okos mobilitás) tartozó technológiákat akarnak beemelni, érdemes a pár legígéretesebbet választani, hiszen az összes irányzatban nem lehet valaki egyszerre kiemelkedő. Ahhoz, hogy egy vállalat minden, jövőbe mutató szegmensben egyaránt erős legyen, nagyjából 70 milliárd dollárt kellene befektetnie 2030-ig, amire nincs sok esélye egy ipari szereplőnek sem. A választott technológiák legjövedelmezőbb kiaknázásához mérlegelni kell, mit képes az cég házon belül elérni, és mikor kell partnereket keresni, vagy felvásárlásba kezdeni.

Felboruló tendenciák

2010 óta összesen 330 milliárd befektetett dollárra több mint kétezer, mobilitással foglalkozó vállalat jutott. Az összeg kétharmada autonóm járművek és okos közlekedési technológiák fejlesztésére, egyharmada pedig konnektivitási és elektromosautó-technológiákra ment el. Az említett szegmensek folyamatos fejlődése mostanra visszaesett, különösen a fedélzeti elektronikai rendszerek, és a korábban meghatározó internetes utazásmegosztó platformok (pl. Uber, Lyft) terén, miközben a koronavírus érkezéséig az autómegosztás, töltőhálózatok és akkumulátor-technológiák feltörekvőben voltak. Minden területen magas a beadott szabadalmak száma, amiből látszik, hogy a gyártók igyekeznek házon belül, a nulláról fejleszteni.

A befektetések továbbra is zajlanak a jövő mobilitását fejlesztő vállalatokba, ám a mértékük már a koronavírust megelőző években is csökkenőben volt. Ezek túlnyomó része techcégektől származik, valamint kockázati magántőke-befektetés, hagyományos autóipari szereplők mindössze hét százalékban invesztálnak feltörekvő, mobilitási technológiákat fejlesztő cégekbe. Ez a szám ugyan alacsony, ám az autógyártók 2014 óta saját fejlesztéseikre fordított 200 milliárd dollárja jelentős. Ennek 80 százalékát az elektrifikáció és az önvezetés tette ki, de minden területen magas a beadott szabadalmak száma, amiből látszik, hogy a hagyományos autógyártók igyekeznek minél inkább házon belül, a nulláról fejleszteni. 2010 óta 60 ezernél is több szabadalom született a jövőbemutató technológiákhoz, így elektromos járművekhez, töltési megoldásokhoz, akkumulátorokhoz, és az elengedhetetlennek mondható elektronikai alkatrészekhez, a félvezetőkhöz.

Mindennapi közlekedésünk új iránya

Az autóipari befektetések összességét nézve idáig a legjelentősebb az okos közlekedési szegmens volt, benne az online-applikációs utazásmegosztó, fuvarszervező megoldások vonzották a legtöbb befektetést. Különösen nagy összegű befektetéseket élvezett ez a terület, ám a többi, jövő mobilitására irányuló trenddel együtt ez iránt is alábbhagyott az érdeklődés a 2017-es csúcs után. Az „okos közlekedés” gyűjtőfogalmon belül feltörekvőben van az autómegosztás, amely nem keverendő össze az utazásmegosztó, taxik szerepkörében működő szolgáltatásokkal. A befektetőket főleg a mikroközlekedésre, azaz városon belüli használatra kialakított autómegosztás koncepciója érdekli, ezen belül is az úgynevezett peer-to-peer (P2P) séma. Lényege, hogy a szolgáltatás használatakor nincs köztes fél, a felhasználók közvetlenül kommunikálnak. Ebben a szegmensben tehát kevésbé a technológia, inkább a koncepciók, az infrastruktúra és a felhasználói élmény fejlesztése veszi fel a befektetéseket. Ezek a vállalatok tehát elsősorban méretet és felhasználói bázist építenek, így legtöbbször sokkal nagyobb összegekkel dolgoznak, mint a technológiai fejlesztők.

A technológiai fejlesztések mellett legtöbbször kisebb összegek szerepelnek, hiszen kisebb vállalatok fókuszálnak egy-egy szűkebb szegmensre. Az ilyen, intenzíven fejlődő területek az önvezetéshez tartozó szenzorok, képalkotó eszközök, mint a radar, kamerák és Lidar. A konnektivitáson belül a hangsúly a járművek egymás közti, és a járművek környező rendszerekkel való kommunikációján van, az elektromos autók világában pedig a lítium-ion akkumulátorok fejlesztésére irányul a legtöbb erőfeszítés — írta meg a McKinsey tanulmányában.

Kiemelt Partnereink