Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Még várat magára a német OEM-ek „megtisztulása”
Hiába a törekvés a megújuló energiaforrások minél nagyobb arányban használatára, a német autógyártók még mindig főként fosszilis energiahordozókra támaszkodnak, miközben a saját telephelyeiken termelt zöld energia a teljes fogyasztásuk töredék részét fedezi csak.
Az agresszív klímacélok mellett most már az orosz-ukrán konfliktus, jobban mondva az arra adott válaszlépések is arra kényszerítik a német ipart, hogy minél gyorsabban megújuló energiaforrásokra álljon át.
Az autógyártók azonban egy nehéz váltás előtt állnak, ugyanis ma még nagy arányban támaszkodnak nem megújuló energiaforrásokra. A Volkswagen esetében az arány 80, míg a BMW esetében 60 százalék volt 2020-ban a cégek, városok és régiók karbonlábnyomát követő Carbon Disclosure Project Reuters által idézett adatai szerint.
A három nagy német OEM fosszilisenergia-fogyasztásának legnagyobb hányadát földgáz tette ki, mely esetében a stabil ellátás az ukrajnai háború nyomán megkérdőjeleződött.
Nem sokat számítanak a saját erőművek
A megújulókra átállásban az autógyártók részben a saját telephelyeikre telepített energiatermelésre támaszkodnak. Ezek a megújuló kapacitások azonban a teljes igényüknek csak egy elhanyagolható részét elégítették ki 2020-ban: a VW-nél az arány egy százalék volt, míg a BMW és a Mercedes-Benz esetében még alacsonyabb.
A gyártók nap- és szélerőműveket építenek saját használatra. A Mercedes sindelfingeni üzeme például a teljes energiafogyasztása 30 százalékát a tetőn lévő napelemekből nyeri, míg a BMW lipcsei egysége négy saját szélerőművel a fogyasztása ötödét fedezi.
A Mercedes célja, hogy 2030-ra a saját megújulóenergia-termelése a teljes fogyasztása 15 százalékát fedezze, míg a Bosch a saját megújuló forrásaival az igényei öt százalékát elégítené ki ugyanakkorra – szemben a mostani mindössze egy százalékkal.
Becsapós statisztikák
A valós megújulóenergia-használati statisztikákat ronthatja az úgynevezett „nem kapcsolt energia bizonyítványok” vásárlása. A megújulóenergia-termelők által kínált bizonyítványok vásárlása jelzi a piacnak a zöldenergia iránti igényt, azonban „nem kapcsolt” jellegükből adódóan nem jár velük zöld módon megtermelt energia beszerzése. A helyzetet rontja, hogy ma Európában túlkínálat van ezekből a bizonyítványokból, ezért megvásárlásuk nem feltétlenül vezet új kapacitások kiépítéséhez.
A BMW a globális energiafogyasztása 39,5 százalékát megújuló forrásból fedezi, ennek több mint felét azonban az imént említett bizonyítványokkal szerzi be.
A vállalat a rendszer hiányosságaira reagálva azon dolgozik, hogy direkt jellegű szerződésekkel járuljon hozzá új energiatermelő kapacitások építéséhez.
Alternatív megoldások
A fosszilis forrásokról való leválásban a nap- és szélenergia arányának növelése mellett más lehetőségek is szóba jönnek. A Mercedes például a termelőüzemeket elkezdte kevésbé felfűteni, ezzel csökkentve energiaigényét.
Egyes gyártók, mint például a Porsche és az Audi pedig biohulladék elégetésével termelnek hőt. Mindazonáltal a megoldás kiterjesztését gátolja, hogy jellemzően nem áll rendelkezésre elegendő biohulladék.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!