Elemzések Manipulált fogyasztási adatok: a Mercedes a lista élén

Manipulált fogyasztási adatok: a Mercedes a lista élén

Panker Gergő | 2014.11.19 12:42

Manipulált fogyasztási adatok: a Mercedes a lista élén

A brüsszeli központú Transport & Environment (T&E) környezetvédelmi lobbicsoport felmérése szerint a Mercedes-Benz manipulálja leginkább az Európai Uniós fogyasztási tesztek eredményeit, ami egy átlagos tulajdonosnak közel 2 millió forintjába is kerülhet az autó élettartama során.

Hirdetés

A T&E 2014-es jelentése szerint 2020-ig az autósoknak a hirdetett összeg közel másfélszeresét kell üzemanyagra költeniük. A csoport szerint a felmérés eredménye rávilágít arra, hogy az autógyártók félrevezetik a a vásárlókat, az EU törvényhozói pedig nem igyekeznek a tesztekkel kapcsolatos kiskapukat megszüntetni.

– Ha a tulajdonosok Mercedesei a prospektusban hirdetettnél 40 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak, az nem azért van, mert a kelleténél jobban nyomják a gázpedált. Mindez inkább annak az eredménye, hogy a manipulátorok ranglistáját jelenleg a Mercedes vezeti, és olyan laboratóriumi körülmények között előállított fogyasztási adatokat adnak meg, amelyeket lehetetlen valós körülmények között megismételni – írja a T&E jelentése.

A T&E jelentése szerint a fogyasztási eredmények legnagyobb manipulátora a Mercedes-Benz - fotó: caranddriver.com

A lobbicsoport szerint az Opel esetében az elmúlt öt év során tapasztalt fogyasztáscsökkenésnek csupán a 20 százalékát lehet az utakon elérni. A jelenlegi EU-s szabályozás 2008-as elfogadása óta tapasztalt javulás 50 százaléka „humbug“ a jelentés szerint.

– A valós illetve az eltorzított hivatalos fogyasztási adatok között egy hatalmas szakadék tátong. A jelenlegi tesztet teljes mértékben figyelmen kívül hagyják a legnagyobb manipulátornak számító vállalatok – nyilatkozta Greg Archer, a T&E tiszta járművekért felelős vezetője.

A Mercedes tisztában van a tesztciklust övező általános elégedetlenséggel és a múltban többször is próbált megoldást keresni a problémára: – Ez az eltérés valóban létezik, ám az is igaz, hogy a sofőrnek jelentős szerepe van a valós fogyasztási adatok esetében, független kutatók szerint ez akár a 30 százalékot is elérheti – nyilatkozta még szeptemberben Johannes Reifenrath, a Mercedes termékstratégiáért és tervezésért felelős vezetője.

– A tesztfolyamatokat nem az autógyártók, hanem a törvényhozók határozzák meg. A szabályokat az Európai Bizottság írja. Egy dologról azonban biztosíthatok mindenkit: számunkra a Mercedesnél rendkívül fontos, hogy ez a rés a tényleges és a hivatalos fogyasztási adatok között a lehető legkisebb legyen – tette hozzá Johannes Reifenrath.

A vállalat egyik szóvivője a hetekben elmondta, hogy az autógyártó jelentős összegeket fektet a fogyasztás javítását szolgáló fejlesztésekre, még olyanokra is, amelyek közvetlenül nincsenek nagy hatással az európai tesztek eredényeire. – Az egyik ilyen terület az aerodinamika: a Mercedes-Benz piacvezetőnek és egyúttal úttörőnek számít ezen a téren. A CLA légellenállási együtthatója például 0.22, míg az S-osztályé 0.23.

A Mercedes egyre nagyobb hangsúlyt fektet a fogyasztást javító fejlesztésekre, például az autók légellenállási együtthatójának javítására

A T&E szerint a valós és a hivatalos adatok közötti rés az összes márkát vizsgálva a 2001-es 8 százalékról 2013-ra 31 százalékra nőtt a magántulajdonosok esetében és 43 százalékra a céges járműveknél. A környezetvédelmi csoport szerint egy átlagos sofőr számára a különbség évente 500 eurós többletköltséget jelent, amely közel 5 600 eurót jelent az autó teljes élettartama során.

A csoport jelentése szerint az autógyártók speciális prototípusokat készítenek a tesztekhez, illetve fizetnek a tesztet végző szervezetnek, hogy optimalizálják az eredményeket. A T&E szerint a modern motorvezérlő rendszerek képesek felismerni, amikor az autót tesztnek vetik alá, így jobb fogyasztási adatokat produkál. Ezt a technikát először a károsanyag-kibocsátást mérő tesztek során alkalmazták.

– Az EU rendszere lehetővé teszik a gyártók számára, hogy fizessenek a tesztet végző szerveknek, hogy a próbát a saját laboratóriumukban, egy elavult módszer segítségével végezzék el – fejtette ki Greg Archer. – Amennyiben az új Európai Bizottság nem erősíti meg az tesztek rendszerét, a laboratórium lesz az egyetlen hely, ahol az autók kevésbé károsítják majd a környezetet – vonta le a következtetést a T&E vezetője.

Kiemelt Partnereink