Elemzések Kína menetel, Európa toporog: sorra terepet váltanak a nagyvállalatok

Kína menetel, Európa toporog: sorra terepet váltanak a nagyvállalatok

autopro.hu/S.B. | 2018.12.02 05:01

Kína menetel, Európa toporog: sorra terepet váltanak a nagyvállalatok

Európa adja a világ legfelfutottabb autógyártóit, ennek ellenére mégis úgy tűnik, Kína nyeri a versenyt az iparág jövőjének meghatározásában.

Hirdetés
– Európa jó előre láthatja, hogy autógyártói a jövőben átszervezik a termelést Kínába – mondta Simone Tagliapietra, az Eni Enrico Mattei energietikai elemzője. Ez óriási kockázatot jelent a térség számára, ahol olyan vállalatok adnak munkahelyeket tömegeknek, mint a Volkswagen, a BMW, a Mercedes-Benz vagy a Renault.
A vállalatok felől érthető az elektromos autók gyártásának áttelepítése Kínába, mert itt van a legnagyobb vásárlóerő, egyben így kerülhetik el a behozott járművekre vonatkozó magas tarifákat. A változtatással az üzemek közelebb kerülnek az akkumulátorok ellátási láncához, amelyek az elektromos autók értékének mintegy 40 százalékát teszik ki. Az elektromos járművekben legtöbbet használt lítium-ion akkumulátorok gyártási kapacitásának kétharmada Kínában van, becslések szerint Európa csak a piac 1 százalékát teszi ki.
A legfontosabb előnye Kínának, hogy a hagyományoson túl elektromos téren is a világ legnagyobb autópiaca. A globális értékesítés mintegy fele Kínában történik, nem meglepő, hogy a nemzetközi autógyártók rohamtempóban terjeszkednek az ország felé.
A Volkswagen tavaly jelentette be, hogy 12 milliárd dollárt fektet be a világ második legnagyobb gazdaságában. Az amerikai Tesla szintén gyárat épít Sanghajban, amely évente félmilliós gyártókapacitással rendelkezik, szemben az Egyesült Államokkal, ahol évente „mindössze” százezer Tesla készül el.
Még az Európában feltörekvő akkumulátortársaságok is szívesebben fektetnek be Kínában, mint otthon. A hollandiai Lithium Werks például, amelynek már két üzeme is van Kínában, bejelentette, hogy egy külföldi partnerrel együtt 1,8 milliárd dolláros gyárat épít Shanghai vonzáskörzetében. A hatalmas létesítmény várhatóan 160 ezer autó akkumulátorigényét fogja ellátni évente. Kees Koolen, a vállalat elnöke szerint Kína választásának oka a jobb infrastruktúra, ezen felül könnyebb a gyár felépítéséhez szükséges engedélyek beszerzése is. A vállalat tudatta azt is, hogy az európai befektetéshez szükséges bürokrácia megnehezíti a terjeszkedést.
Ezzel szemben Kína már korábban meghatározta elektromos járműgyártási céljait, majd komoly ösztönzőket ajánlott a vevők számára, ami segített az iparág fellendülésében. Mindeközben Európa nem tudott koherens és szilárd iparpolitikát kialakítani.
Az Európai Unió igyekszik változtatni ezen. Az Európai Bizottság idén cselekvési tervet indított arra, hogy ösztönözze a vállalatok befektetéseit a lítium-ionos akkumulátortechnológiába, így többek között nagyobb pénzügyi támogatást nyújtanak. Ha – európai szemszögből – romlanak a piaci erőviszonyok, előfordulhat, hogy az európai cégek elveszítik befolyásukat az ellátási láncokra és a környezetvédelmi normákra.

Kiemelt Partnereink