Elemzések Így érdemes télen az e-autókat vezetni

Így érdemes télen az e-autókat vezetni

autopro.hu/F.M. | 2022.12.11 12:21

Így érdemes télen az e-autókat vezetni

Fotó: Audi MediaCenter

Az elektromos autóknak alacsony hőmérsékleten meg kell küzdeniük az akkumulátor teljesítményének csökkenésével. Érdemes ezért átgondolni, hogyan hosszabbíthatjuk meg elektromos járművünk hatótávolságát a téli időszakban - akár fűtéssel. Az ADAC is megvizsgálta az elektromos autók akkumulátorának teljesítményét a fagypont alatti állapotban.

Hirdetés

A hideg alaposan megváltoztatja az elektromos járművek, és főképp azok akkumulátorának viselkedését: az ADAC tesztjei alapján a hideg idő hatótáv-rövidüléshez vezethet, ezt pedig az átlagosan 20-30 százalékos többletfogyasztás okozza, sőt, rövid távon ez akár 50 százalékra is rúghat.

Marcel Mülich az Európai Autós Klub (ACE) műszaki szakembere a félelmeket eloszlatóan nyilatkozta: „A nagy akkumulátoroknak, gyorstöltőfunkcióknak és a fűtő szivattyúknak köszönhetően a jelenlegi e-járművekkel télen is kényelmesen és hosszú távon utazhatunk.” Matthias Vogt, az ADAC landsbergi technológiai központjának elektromobilitási szakembere is ezt a véleményt támogatja. De miért is küzdenek az elektromos járművek a hideg időjárással?

A magyarázat egyrészt a fűtésből fakadó többletfogyasztás és a világítás gyakoribb használata a hamarabb sötétedő időszakban. Másrészt a fagypont alatti hőmérséklet negatív hatással van az akkumulátoron belüli vezetőképességre. Az energiatároló hatásfoka lecsökken. Ezen okból kifolyólag az elektromos autóknál nem csak az utastér, hanem az akkupakk is fűtésre kerül, ami szintén megnöveli a fogyasztást. Ezzel szemben egy elektromos motor nem is termel annyi hasznosítható hőt, mint egy belső égésű. Tehát első sorban hőt kell termelni. Mindannak ellenére, hogy a tudomány hatalmas előre lépéseket produkált és ugyanazon tömegű akkumulátorok kapacitása csaknem duplájára nőtt, a járművek tulajdonosai még mindig bosszankodnak az elvesztett kilométerek miatt.

Elektromos autók télen: Tippek a hatótávolság meghosszabbítására

Aki egy elektromos autót télen is kényelmes melegségben akar vezetni, annak a fűtés miatt jelentősen nagyobb fogyasztással és ebből fakadóan a hatótávolság megcsappanásával kell számolnia. De vajon tényleg ilyen jelentősek-e a téli mindennapok okozta korlátok? A válasz egyértelműen nem.

Először is a modern elektromos autók nagy akkumulátorkapacitásuk miatt még alacsony hőmérsékleten is elegendő energiával rendelkeznek a megszokott ingázó szakaszok leküzdéséhez. Egy elektromos autó, amely a meleg őszi napokban 300 kilométert képes töltés nélkül megtenni, a téli napokban is bőven képes 200 kilométer megtételére. Továbbá azt sem szabad elfelejteni, hogy a belső égésű motorok is többet fogyasztanak télen, ami a Green NCAP szerint benzinesek esetében 15, dízeles járművek esetében 24 százalék lehet. Ennél csak néhány esetben nagyobbak a veszteségek az elektromos autóknál.

Egy ötlet a jobb hatótávolság eléréséhez, hogy a járművet lehetőség szerint garázsba parkoljuk, így az akkumulátor nem tud olyan mértékben lehűlni - így energiát spórolhatunk. Jóllehet, hogy az autógyártók a járműveket fűtő berendezésekkel, fűtő szivattyúkkal látják el, ám egyik sem nyújt garanciát hatékonyságra az ADAC megállapítása szerint.

Az akkumulátor előkondicionálása a töltés során gyorsabb feltöltést biztosít, mint hideg akkumulátornál. Ezt a funkciót nem csak az otthoni töltésnél, hanem az útközben beiktatott töltési szüneteknél is alkalmazni kéne.

Az utastér és az akkumulátor rövidebb távok közötti kihűlése újra és újra energiát igényel a felfűtés ismétlődése miatt és így tovább rövidül a hatótávolság. Hatásosabb lehet a rövidebb távokat valamelyest összekapcsolni, vagy a járművet csak rövid időre megállítani.

A hálózati feszültséggel való előfűtés is működő alternatíva lehet. Az elektromos fűtés, mint kiegészítő fűtés az alapfelszereltség része az e-járművekben. Ez akár egy applikáción keresztül a kanapéról is vezérelhető. De figyeljünk arra, hogy ha a feltöltés után a jármű nyílt helyen áll, ez a funkció az automatikus klimatizálás bekapcsolása miatt rögtön meríteni kezdheti az akkut.

Téli utak során tanácsos bekapcsolni az Eco-módot, emellett egy tipikus energiafogyasztót, például az Infotainment-rendszer egyes funkcióit érdemes kikapcsolni.

„A világításon, fűtésen és az ablaktörlésen nem szabadna az elektromos autó tulajdonosoknak energiát spórolnia, hiszen ez veszélyes” - mondta az ADAC szakembere, Matthias Vogt.

Nem ilyenkor érdemes szép kereket villantani

Általános tipp, hogy takarékosabban vezessünk, ebben segíthet a kisebb átmérőjű kerekek alkalmazása. Az Európai Autós Klub szerint akár az egy collal kisebb kerék is látható hatást gyakorolhat a fogyasztásra: 100 kilométeres távon akár egy kilowattórát is spórolhatunk. Illetve érdemesebb a meleg járművet egy hosszabb út után feltölteni, mint a töltést az út előtt megejteni, amikor az autó még hideg.

Még ha alacsonyabb hőmérsékleten az újra melegedésre használt energia nem is hasznosítható úgy, mint ideálisan kondicionált akkumulátornál, annak kompenzálására ki kell használnunk a további energiaforrásokat. Lejtmenetnél kimondottan, de akár a városban is érdemes lehet télen a visszatöltési funkciót munkára fogni, hogy a jármű fékezéskor vagy a pedál felengedésekor energiát nyerjen.

Elektromos autók télen: Több gyorsítás, kevesebb fűtés

Hogy az elektromos autónk kevesebbet fogyasszon és ezáltal nagyobb távolságot tudjon egy töltéssel megtenni, lehetőség szerint ajánlott a magasabb átlagsebesség megtartása. Látszólag ez a két tényező egymással ellentétben áll, ám minél hosszabb ideig kell fűtenünk annál jobban kibillen az mérleg egyensúlya.

Rövid számítási példa: a világítás, a navigáció és a fűtés együtt hosszútávú használat mellett mondjuk fogyaszt három kilowattot. Ha a jármű így 100 kilométert halad egy óra alatt, akkor ez a három kilowattóra az összfogyasztáshoz csapódik. Csökkentsük a sebességet 50 kilométer/órára, így a járműnek egy órával több idő kell ugyanazon táv befutására - és az elektromos fogyasztók újabb három kilowattórát fogyasztanak el. Ez tehát 30 kilométer hatótávolság veszteséget jelenthet minden levezetett órában.

A téli időkben tényleg le kell mondanunk elektromos autónk fűtéséről?

A legegyszerűbb megoldás a sofőrök számára, akik elektromos autót vezetnek a téli időszakban, hogy megtarthassák a hatótávolságot: a réteges öltözködés. De tartsuk szem előtt, hogy erre sem a vastag téli kabát, sem a kesztyű nem ajánlott, mivel ezek a mozgás szabadságot korlátozzák vezetés közben, ráadásul a biztonsági öv rossz elhelyezkedése miatt is tovább csökkentik biztonságunkat.

Ugyanakkor nem is kell a fűtésről teljes mértékben lemondanunk, mivel létezik egy trükk, ami megőrizheti a komfort érzetünket és a hatótávolságot is: az ülés- és kormányfűtés használata, mivel ezek az akkumulátor teljesítményére szinte elhanyagolható hatással vannak. Az ADAC szakemberei azt tanácsolják, hogy az ülés és kormány fűtés használata mellett az egész járműben vegyük lejjebb a fűtési fokozatot, körülbelül 18 fokra 22 fok helyett. Így meghosszabbíthatjuk elektromos autónk hatótávolságát a téli időszakban anélkül, hogy a komfortzónánkból kelljen alább adnunk. Egyébként az okostelefonok töltése az elektromos autókban sincs szinte hatással az akkumulátor teljesítményére.

Lemerül az elektromos autók akkumulátora a téli dugókban?

A tél velejárója lehet a dugók gyakoribbá válása, melyekben a várakozó elektromos járművek is hosszan állhatnak a fagypont alatti hőmérsékleten. Ám ez esetben az akkumulátor mégsem merül le. Ezt az eredményt hozta az ADAC tesztje. Ezek szerint az extra fogyasztók, mint a fűtés vagy a rádió probléma nélkül használhatók.

Tehát az aggodalom, hogy az elektromos autók a telefonokhoz és kamerákhoz hasonlóan nem tudnak helytállni a fagyos körülmények között, alaptalannak bizonyult. Az autós klub két jármű kitartását vizsgálta: egy Renault Zoe és egy Volkswagen e-Up volt a két alany a mindennapi értelemben vett extrém alacsony hőmérsékleten -9 és -14 fok között. Emellett az utastér fűtése 22 fokra volt állítva, be volt kapcsolva az ülésfűtés és a helyzetjelző is égett.

A teszt eredményei 12 óra folyamatos üzemelés után: a Renault Zoe esetében 70 százalék elhasznált akkumulátor kapacitás, míg a Volkswagen esetében nagyjából 80 százalék.

Tehát extrém körülmények között a Renault Zoe 52 kilowattórás akkumulátorával körülbelül 17 órát, míg a 32,3 kilowattórás e-Up esetében 15 órát is ki lehet húzni, amennyiben az akkumulátor közel tele van a kezdéskor.

Mit ajánlanak az elektromos járművek gyártói a hatótávolság megnövelésére télen?

Sok gyártó sorozatgyártásban vagy opcionálisan hőszivattyúval látja el a járműveket, amelyek az elektromos fogyasztást csökkentik. A hőszivattyú egy hűtőszekrény elvén alapul, csak fordítva. Egy kilowatt elektromos energiából három kilowatt hőt képes előállítani. Ezzel a hőszivattyúval Marcel Mülich ACE szakember szerint az akkumulátorok, nagy teljesítményű áramkörök és az elektromos motor által termelt hőt fel lehet használni az utastér fűtésére.

Továbbá sok gyártó ajánl intelligens technológiai megoldásokat, amelyekkel az elektromos jármű - például egy hozzá kapcsolt applikáció segítségével - előmelegíthető. Ha ez egy töltőállomáson történik, akkor ez a funkció nem is fogyasztja az akkumulátort, így annak teljes kapacitása kihasználható az út során. Illetve az elektromos autó tulajdonosok számára erősen ajánlott a különböző működési módok kihasználása. Sok jármű el van látva megfelelő energiatakarékos móddal, ami az energia menedzsmentet maximális hatásfokon tarthatja.

A téli hideg kihat az elektromos autók töltésére?

Röviden és egyszerűen: igen. A kémiai reakció lelassul az akkumulátor belsejében a téli alacsony hőmérsékleteken. Ha a töltési folyamat során környezet hőmérséklete tartósan alacsony és az akkumulátor nincs fűtés alatt és nem is érte még el az üzemi hőmérsékletét, akkor a töltési kapacitás ennek megfelelően csökken. Amennyiben az ember számára egy garázs rendelkezésre áll, ez télen mindenképp az elektromos járműve töltésére érdemes használnia.

Árt a hideg az elektromos autók akkumulátorának?

Elméletben az extrém hőmérsékletek mindig negatív hatással vannak az elektromos járművek akkumulátoraira, tehát a téli hideg is. A gyártók is tudnak erről a problémáról, ezért ennek megfelelően alakították ki az autók rendszerét.

Ha az elektromos jármű egy töltőállomáshoz csatlakozik, és a rendszer felismeri a kedvezőtlen körülményeket, akkor az automatikusan csökkenti az áram mennyiségét, így megfelelő töltési sebességet biztosít, az akkumulátor számára. A károsodások tehát elkerülhetők, ha megfelelően csökkentjük a töltés során leadott teljesítményt, ezzel vállalva a töltési idő hosszabbodását.

A hibrideknek is hasonló problémái vannak a téli hideggel?

A tél hidege megajándékozza a hibrideket a belső égésű motorok és elektromos motorok negatív és pozitív tulajdonságainak kombinálásával. A belső égésű motoroknak több idő kell, hogy üzemi hőmérsékletre melegedhessenek és ezzel párhuzamosan addig többet is fogyasztanak. Ugyanakkor az általuk termelt hő jobban felhasználható a fűtésre. Hideg időben egy plug-in hibrid, illetve egy hibrid autó a belső égésű motort indítja be először, ami kíméli az akkumulátort, ám így a káros anyag kibocsátás megszűnése már nem sorolható az előnyök közé. Tehát a tél minden járműtől energiát követel - írja az Auto Zeitung.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink