Elemzések Hiába minden küzdelem, csak egyre többet szennyezünk

Hiába minden küzdelem, csak egyre többet szennyezünk

autopro.hu/Sz.K. | 2023.10.28 12:22

Hiába minden küzdelem, csak egyre többet szennyezünk

Fotó: Pixabay

A Possible, egy brit éghajlatvédelmi csoport új kutatása szerint az új belső égésű járművek átlagos kipufogógáz-kibocsátása ma magasabb, mint tíz évvel ezelőtt. Valójában, ha valaki olyan nem elektromos autót szeretne vásárolni, de fontos számára a környezetvédelem, akkor valószínűleg egy 2016-ban gyártott használt autó a legjobb választás.

Hirdetés

A meglehetősen ellentmondásos helyzetnek az oka egyszerű: az átlagos új jármű ma nagyobb, nehezebb és többet fogyaszt, mint az átlagos új autó volt 2013-ban. Több üzemanyag elégetése több kipufogógáz-kibocsátást jelent, ezt nem lehet szépíteni.

Ahogy a világ egyre forróbbá válik, az emberek pontosan az ellenkezőjét teszik annak, amit tenni kellene a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében: nagyobb autókat és SUV-okat akarnak. Különösen terepjárókat, amelyek ma már az összes új jármű eladásának felét teszik ki az Egyesült Államokban és egyharmadát az Egyesült Királyságban.

A Possible kutatása szerint az új belső égésű autók eladási ára az Egyesült Királyságban 2023-ban szorosan összefügg a szén-dioxid-kibocsátással - minél drágább az autó, annál magasabb lesz valószínűleg a szén-dioxid-kibocsátása. Az angliai háztartások leggazdagabb egyötöde 81 százalékkal nagyobb valószínűséggel rendelkezik szupernehéz (226 gramm szén-dioxid/kilométer vagy annál nagyobb) kibocsátású autóval, mint a többi jövedelmi csoportba tartozók.

A szennyező fizet

Az Egyesült Királyságban számos település vette fel a harcot az indokolatlanul nagy autókkal szemben, és a kipufogógáz-kibocsátásuk alapján pénzbírságokat szab ki a hatalmas terepjárókra. A The Guardian szerint a dél-londoni Lambeth több mint négyszer annyit számít fel a legnehezebb, legszennyezőbb járművek tulajdonosainak az éves parkolási engedélyért, mint a legkisebb autókért. Kensington és Chelsea hasonló rendszere akár tízszeres különbséget is alkalmaz. Más közösségeknek is követniük kellene ezt a példát – írja a Possible.

A Nemzetközi Energiaügynökség az év elején közölte, hogy a SUV-k kipufogógáz-kibocsátása 2022-ben világszerte egy milliárd tonnát tett ki. Ez megegyezik Németország és az Egyesült Királyság összesített kibocsátásával. „Az elektromos SUV-k népszerűsége növekszik, de nem elég gyorsan ahhoz, hogy ellensúlyozzák a szélesebb flotta növekvő olajfogyasztását és kibocsátását” – tette közzé az ügynökség.

Az autógyártók lépései

Julia Poliscanova, a Transport & Environment járművekkel és e-mobilitással foglalkozó vezető igazgatója elmondta: „Az autógyártók a profit érdekében törlik a kisautókat a kínálatukból. A Volkswagen, a Stellantis és a BMW mind azt mondták, hogy kevesebb autót értékesítenek, és a prémium kategóriás SUV modellekre összpontosítanak.

A nagyobb autók azonban nagyobb nyomást gyakorolnak a bolygóra. Az autósok számára ez drágább modelleket és magasabb üzemeltetési költségeket jelent, különösen a magas energiaárak idején. Tekintettel a tétre, a szabályozóknak biztosítaniuk kell, hogy az európai kisautók ne tűnjenek el. Ennek legjobb módja a nagy autók megadóztatása. Az elektromos autókra vonatkozó támogatásoknak az Európában gyártott belépő szintű elektromos autókat kellene támogatniuk.”

2021-ben az Egyesült Királyság Nemzeti Számvevőszékének jelentése szerint a terepjárók növekvő eladásai és a közúti forgalom növekedése kioltotta az elektromos autók eladásából származó szén-dioxid-kibocsátás csökkenését – írja a CleanTechnica.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink