Elemzések Félmillióval kevesebben halhatnának meg az utakon

Félmillióval kevesebben halhatnának meg az utakon

autopro.hu/V.M. | 2022.07.03 08:19

Félmillióval kevesebben halhatnának meg az utakon

Fotó: Pixabay

Frissen közzétett kutatási eredmények szerint a sebességkorlátozások betartása, az ittas vezetés kerülése, illetve a biztonsági övek és sisakok használata évente 347-540 ezer életet menthetne meg.

Hirdetés

Egy, a The Lancet orvosi szakfolyóiratban megjelent kutatássorozat szerint a megfelelő kockázati tényezők kezelésével évente akár félmillióval kevesebben halhatnának meg közlekedési balesetekben.

„A legtöbb közlekedési haláleset megelőzhető, mégis, sajnos a tragédiák száma növekszik az alacsony jövedelmű országokban, míg a magas jövedelműekben a fejlődés lelassult az elmúlt évtizedben” – mutatott rá Adnan Hyder Professzor, a kutatássorozat koordinátora. Hozzátette, hogy munkájukkal bebizonyították, a megfelelő intézkedések minden országban életeket menthetnek.

A gyorshajtás a legveszélyesebb

A kutatók összesen 74 kutatás 185 országból származó adatainak vizsgálatával arra jutottak, hogy a sérülések és halálesetek négy fő kockázati faktorát, a gyorshajtást, az ittas vezetést, illetve a biztonsági övek és sisakok nem használatát célozva minden évben a személyi sérüléssel járó balesetek 25-40 százalékát lehetne megelőzni.

Az AlphaGalileo tudományos hírszolgáltató által idézett eredmények szerint a gyorshajtás megakadályozása, például elektronikus sebességkorlátozással, önmagában évente 347.258 életet menthetne meg. Az ittas vezetés visszaszorításával további 16.304 haláleset lenne elkerülhető, míg annak elérése, hogy a közlekedők nagyobb hányada kösse be magát, illetve viseljen motorkerékpáros sisakot, 121.083 és 51.698 tragédiát tenne megelőzhetővé.

Az intézkedésekből minden ország profitálhatna, bár nyilvánvalóan eltérő mértékben. A gyorshajtás visszaszorítása például Kínában mintegy 88 ezer, míg az Egyesült Királyságban 815 életet menthetne meg évente.

Sokat számítana a jobb sebesültellátás

Az eredmények azt mutatják, hogy az alacsony és közepes jövedelmű országokban a traumatológiai ellátás javítása is fontos lenne. Ezekben az országokban ilyen intézkedésekkel ideális esetben több mint 200 ezer balesetet szenvedett ember kerülhetné el a halált minden évben. A kutatók szerint ennél reálisabbnak tűnik a halálesetek felének elkerülése, ami azonban még mindig 8 százalékos csökkenést jelentene.

Az elsősegélyellátás fejlesztése lenne a legnagyobb hatással, ezzel a reális forgatókönyv esetén 35 ezer embert lehetne megmenteni. Ezt az intervenciós radiológia követi 29 ezerrel, majd 10 ezerrel a tranexámsav alkalmazása vérzéscsillapításra.

„Bár továbbra is a megelőzés a közlekedési halálesetek megelőzésének sarokköve, annak ismerete, hogy melyik traumatológiai kezelés lehet a legnagyobb hatással az életmentésben, segíteni fogja a korlátozott erőforrások legmagasabb fokú hasznosítását” – mondta el a kutatás társszerzője, Dr. Junaid Razzak. a New York-i Weill Cornell orvosi Központ munkatársa.

Sok fiatal hal meg az utakon

A kutatók külön vizsgálták a fiatalokat ért sérüléseket 204 különböző ország adatai alapján. Az eredmények szerint 1990 és 2019 között a 10-24 évesek halálozási rátája harmadával esett, ugyanakkor az alacsony és közepesen alacsony szocio-demográfiai indexű országok aránya a haláleseteken belül majdnem duplájára nőtt. 1990-ben a 271 ezer eset 28 százaléka (75 ezer), míg 2019-ben a 214 ezer eset 47 százaléka (100 ezer) volt hozzájuk köthető.

További probléma, hogy az eredmények alapján a magas szocio-demográfiai indexű országokban csak igen lassan csökken a halálesetek száma: 2010-2019 között csak évi 1,7 százalékkal, szemben az 1990-2010 közti évi 2,4 százalékkal.

Dr. Amy Peden, az Új-Dél-Walesi Egyetem munkatársa szerint a számok a fiatalok sérülésének megakadályozására irányuló befektetések krónikus elégtelenségét tükrözik, az alacsony szocio-demográfiai indexű országokban pedig a sérülések jelentette növekvő teher összpontosított beavatkozást követel.

Többet kell tenni

A szerzők szerint ahhoz, hogy az ENSZ kitűzéseinek megfelelően 2030-ra meg lehessen felezni a közlekedési balesetekből adódó sérülések és halálesetek számát, az államoknak többek között nagyobb hangsúlyt kell helyeznie a közlekedésbiztonságra, több és jobb minőségű adatot kell gyűjteniük az intézkedések hatékonyságáról, illetve több forrást kell allokálniuk a közlekedésbiztonság javítására.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink